2 vejs motor med en atmega chip, transistore osv (Læst 2558x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
2 vejs motor med en atmega chip, transistore osv
« Dato: Oktober 11, 2011, 07:06:57 »
Hej.

Jeg har en kammerart, som sidder og roder med lidt elektronik også, han er ikke på nettet for tiden, så jeg høre af for ham osv.

Spørgsmålet er, hvordan får man en alm. dc motor til at køre begge veje med en atmega chip?

Mener han bruger samme chip som mig, en ATmega328P-PU, og han har transistore og modstande til rådighed, samt motor, mm.. Så meget ved jeg da :D

Men, hvordan får man et signal til at køre motoren den ene vej i fx. 10 sek, og bagefter den anden vej i 10 sek?

Kodningen er ikke nødventigt, det har han styr på, det er mere elektronikken bag.

På forhånd tak.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: 2 vejs motor med en atmega chip, transistore osv
« Svar #1 Dato: Oktober 11, 2011, 16:33:25 »
Spørgsmålet er, hvordan får man en alm. dc motor til at køre begge veje med en atmega chip?

Her tror jeg du skal have fat i en H-bro. Dette er uanset hvilken chip du vælger.
Hvad der her er vigtigt, er at din H-bro kan levere strøm nok til din motor.
Så hvor mange ampere trækker denne DC-motor, og hvilken spænding kører den på ?

Hvis motoren trækker stor strøm, kan det være du er nødt til at konstruere en H-bro selv af fx. TIP127 og TIP122.

Og hvad er så en H-bro ?

Jo, for at få din DC-motor til at køre den ene vej, sætter du minus på den ene terminal og plus på den anden.
Når DC-motoren skal køre den anden vej, bytter du om på plus og minus.

Lad os antage at motoren kører på 5V.
En H-bro med 2 ben kan fx. give følgende 3 kombinationer:
1: +5V på det første ben, 0V på det andet ben: Motoren kører den ene vej.
2: +2.5V på begge ben: Motoren står stille
3: 0V på det første ben, +5V på det andet ben: Motoren kører den anden vej.

Texas Instruments laver en IC som blandt andet kan bruges til at lave en H-bro med; den kan levere 1A på hver udgang. Navnet på denne chip er 754410; den er DIP16 og kan købes både hos RS (527-704) og Farnell.
Hvis det er for dyrt, så prøv at spørge El-Supply om han kan skaffe én. Husk at oplyse dem om spænding og strøm.
Men der findes også en chip kaldet BD6220, den er SMD (SO8, forholdsvis nem at lodde) og kan købes hos RS.