1 farad kondensator, eller et batteri. som dæmper akvarie lys.??? hmmmm... (Læst 4599x)

Offline åpoiuytrewqw

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej alle...
Efter at have opbrugt alle mine små grå. Spørger jeg her i dette forum..

Ser i. jeg har et akvarie som tænder og slukker via et tænd sluk ur. Problemet er at mine fisk ofte får et stort chok, specielt når lyset slukker. De flyver rundt, og rammer ind i glasset mv. aaav...

Mit akvarielys er en 12 V LED lampe på 28 W

Jeg bruger en alm. 230 V - 12V 3A (36W) omformer til at trække lampen.

Jeg har desuden eftermonteret en 12V dimmer efter omformeren, da LED lampen ellers lyser alt for kraftigt med 12V.

Akvariet/lampen er tændt 9 timer om dagen.

1.
Findes der en mulighed for at købe/lave noget elektronisk halløj, som giver en "blød" opstart (0 - 12 volt) eks: på 10 -20 sekunder. (solen står op)... og ligeledes en blød slukning (12V til 0V) Eks. på 10 - 20 sek. ...

Hvis ikke så har jeg følgende forslag:

2.
Jeg har en 1 farad 12V auto-anlæg kondensator. Denne tænker jeg at montere efter omformeren. Når omformeren ikke levere mere strøm til min lampe samt kondensator, vil kondensatoren vel aflades, og lyset bliver derved dæmpet til sluk. 12 - 0V,  kondensatoren vil igen bliver opladet når transformatoren tænder
...  meeen hmm skal jeg passe på med dette--- Eller er det bare plug and play???

2b.
Ps. Hvor mange Ampere indeholder en 1 farad kondensator. Som er opladt med 12 V. ???
Jeg tænker hvor lang tid vil min lampe (28W) ca. lyse. ??? dæmpningen taget med... Det bliver meget ca. kan jeg forestille mig ?

3.
Jeg tænker at montere et lille 12 v batteri efter omformeren, eks et computerbatteri. Batteriet vil aflades når omformeren ikke får mere strøm. (Lampen dimmer) Og batteriet vil igen bliver opladet når transformatoren tænder. Meeen kan jeg bruge min omformer som batterioplader ???

...

Jeg er åben får andre muligheder. på forhånd tak


 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Uden at kende dine enheder

Mon ikke der er en LED dimmer med timer på et sted på nettet?

Hvad hedder dit produkt?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline åpoiuytrewqw

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Det mener jeg der findes. men denne enhed koster 1100 kr. jeg tror det er denne:
http://www.avifauna.dk/led-lysdæmper-p-16573.html

det må da kunne gøres billigere...

Dette er min lampe:
http://www.avifauna.dk/eco120-lampe-svarer-juwel-1200mm-p-16514.html



 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Kan se du er ny, så du får det på sølvfad :D hehe, vil dog anbefale at benytte sig af bestemte søge ord også bare google det en del gange, bruge et par timer på det :)

http://www.alibaba.com/product-detail/New-led-dimmer-controller-timer-programmable_902052432.html

Brugte flg. sætning
Led time dimmer 12v

Også dukkede den op :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline åpoiuytrewqw

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
tak :) jeg forsøger at finde en fra DK :)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Uden at ødelægge det for dig, så vil jeg sige der er utrolig mange penge at spare ved at gå udenlands :)

Hvis det er pga at du gerne vil støtte Danske sælgere, så forstår jeg dig da egentligt også, det er dog surt at betale 50-100% extra for et produkt der kommer fra udlandet af alligevel :)

men alt respekt for at du vil købe Dansk :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline laser

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 17
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
jeg har aldrig rigtigt købt fra udlandet. fordi jeg ikke helt har stolet på det.. retur ret mv... men i dag oprettede jeg en paypal konto og har købt den dims du foreslog. jeg er spændt på om den kommer frem :)

den er sku da mega nice... jeg skal have styring på alt. kommer til at bruge en automatisk sæbe dispenser. som jeg fylder med plante gødning. modificere elektronikken lidt. og derved bliver der gødet hver dag automatisk.

jeg kommer også til at montere RGB sådan at der kommer morgen lys (rød) og nat (månen) blåt. osv.

jeg har det som om det er jule aften hahaha..

du har redet min dag !!!! tak :)


 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Men når du går i gang med de andre projekter, så vil vi jo meget gerne se med fra sidelinjen.

Tag endelig billeder og skriv hvordan du laver det :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.