Underlige målinger på meget simpelt kredsløb (Læst 3925x)

Offline Jesper Junge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Dato: August 03, 2017, 11:00:56 »
Hej.

Jeg sidder og prøver mig lidt frem med et simpelt kredsløb som skal bruges til at styre et relæ. Jeg ved ikke rigtig noget om transistorer, så jeg lavede dette lille kredsløb for at prøve at forstå dem. Og lige som jeg tror det hele giver mening for jeg nogle underlige resultater på mit multimeter.
Jeg har vedhæftet en tegning af kredsløbet.
Når jeg trykker på kontakten måler jeg 3,3v på multimeteret som var det jeg havde håbet på.
Men hvis jeg ikke trykker på kontakten, men istedet rører på det ikke isoleret del af ledningen mellem modstanden R (som forresten er 10k ohm) og kontakten viser multimeteret 1,2v.
Hvis jeg rører ved den del af ledningen der er isoleret med en finger viser det 0,5v. det sidst nævnte stiger op til omkring 1v jo flere fingre jeg rører ledningen med. og jeg er ret sikker på at jeg ikke har nogen som helst forbindelse til noget andet mens det står på.
Håber det gav mening. Det er meningen der skal side et 12v relæ istedet for multimeter og så 12v istedet for 3,3v som strømforsyning.

Håber der sider nogen som forstår hvad der foregår for det gør jeg ikke  :)

 

Offline tobiasrj

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Svar #1 Dato: August 03, 2017, 21:35:15 »
En transistor er meget følsom, da den forstærker en meget lille strøm på basen til en stor strøm mellem collector og emitter. Når du ikke trykker på kontakten så svæver base benet på transistoren, dvs. du har ikke rigtig styr på hvad spænding der ligger på basen. Når du sætter din finger på generere du en meget lille strøm på base benet og får derved en meget større strøm til at løbe mellem collector og emitter. Derfor måler du en spænding.
Dette kan løses ved at lave en pull-down modstand fra base benet og til stel, som set her: http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran12.gif.
Nu ved du at når kontakten ikke er trykket ned, ligger der 0V på base benet.

Hvis du skal styre et relæ bør du også montere en flyback diode som vist på diagrammet. Dioden sørger for at transistoren ikke brænder af når relæet slukkes, da der opstår en meget høj spænding når relæets spole afbrydes.

 

Offline Jesper Junge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Svar #2 Dato: August 03, 2017, 22:24:13 »
Mange tak for svaret :) nu giver det hele lidt mere mening.

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvordan regner jeg så ud hvilken størrelse pull-down modstanden skal have?

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Svar #3 Dato: August 15, 2017, 22:10:54 »
Den skal bare være stor nok. når du bruger en pull down modstand så får du en spændingsdeler. Du vil gerne have et stort spændingsfald over din pull down modstand.

Hvis vi siger du sætter din R modstand til 1K ohm og din pull down modstand til 10K ohm så vil du have ca 11v på basen når du trykker på kontakten.

For at regne spændingen ud på dine modstande bruger du denne form forsyningsspænding(12v)/samlet modstand(R+pull down = 1K+10K)*Den modstand du vil finde spændingen over.
fks 12/11k*10k*=10,9V

Håber det gav lidt mening
« Senest Redigeret: August 21, 2017, 14:53:29 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Svar #4 Dato: August 17, 2017, 08:53:02 »
Du kan også have pulldown på vestre side af modstanden (der hvor kontakten er forbundet)  så optræden den ikke som spændingdeler  :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Underlige målinger på meget simpelt kredsløb
« Svar #5 Dato: August 21, 2017, 14:58:08 »
Du kan også have pulldown på vestre side af modstanden (der hvor kontakten er forbundet)  så optræden den ikke som spændingdeler  :)
Ja for helved. Det giver jo også meget bedre mening at gøre det sådan.

I det tilfælde gælder det også bare om at den er "stor nok" Der vil jo løbe en meget lille strøm når kontakten slutter.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.