PLDs (Læst 7409x)

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
PLDs
« Dato: Januar 01, 2014, 13:29:29 »
Da jeg ikke længere arbejder inden for branchen har jeg ikke helt føling med udviklingen inden for PLDs. Jeg har en del gamle designs lavet til PEELs som jo er umulige at skaffe idag. Tanken var at finde en erstatning. Men er disse små PLD kredse som GALs, PALs (20 pin DIL kredse) på vej helt ud ? Skal man virkelig op i CPLD,FPGA monstre kredse idag for at være bare lidt fremtidssikret ?

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: PLDs
« Svar #1 Dato: Januar 01, 2014, 15:38:07 »
Hej Jan,
jeg har kun erfaring med Alteras CPLDs og FPGAs (MAX3000, MAX7000 og Cyclone V).
En MAX3000 (EPM3xxx)  er ikke en monstre.
Hvis du tage en PLCC version som her: http://dk.farnell.com/altera/epm3064alc44-10n/cpld-max-3000a-64-macrocells-plcc44/dp/1549412?Ntt=1549412 sammen med en plcc-socket http://dk.farnell.com/te-connectivity-amp/1-822473-2/socket-ic-plcc-28way/dp/1101354?Ntt=1101354 kan du lodde det på en hulprint.
Alteras "Web Edition" IDE er gratis. Du kan programmere i VHDL eller grafisk (med 74xxx komponenter)

Programmer er en USB Byteblaster (clone)
gerd

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: PLDs
« Svar #2 Dato: Januar 01, 2014, 16:08:23 »
Hej gerd :)

Tak for oplysningerne...vidste ikke de kunne fåes i  PLCC44...skønt med muligheden for montering i sokkel :)
Kan se at en USB Blaster er billig: http://www.miniinthebox.com/da/usb-blaster-rev-c-populaere-version-cpld-hent-linie-fpga-hent-cable_p638981.html
PLCC44 sokler er også billige: http://dk.farnell.com/multicomp/mc-44plcc/socket-plcc-44-pin-thru-hole/dp/2097214?crosssellid=2097214&crosssell=true&in_merch=true&

Så tusind tak jeg skifter til CPLD så :)
« Senest Redigeret: Januar 01, 2014, 16:15:19 af janengelbrecht »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: PLDs
« Svar #4 Dato: Januar 01, 2014, 16:32:15 »
Kan desværre ikke handle på ebay. Danske Bank vil ikke lade mig koble mit mastercard til paypal :(
Noget med en 12 cifret kode deres system ikke kan håndtere :(

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: PLDs
« Svar #5 Dato: Januar 02, 2014, 16:43:36 »
Jan:

Jeg har paypal, så vi kan da nemt lave en betalings aftale med at jeg får sendt produktet direkte til din adresse ved betaling :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: PLDs
« Svar #6 Dato: Januar 02, 2014, 17:46:12 »
Tak for tilbuddet. Vil jeg måske gerne benytte mig af en anden gang. Men denne gang har jeg købt i Kina istedet :)

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: PLDs
« Svar #7 Dato: Januar 04, 2014, 18:27:01 »
Ser ud til FPGA måske er mere interessante....de kan også indeholde en MCS51 kerne eller ARM kerne :P Alt på en chip :P

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: PLDs
« Svar #8 Dato: Januar 04, 2014, 20:37:09 »
men kan man få FPGA som en PLCC44 ? og husk de fleste FPGA´er er programmeret i VHDL !

og skal man ikke have noget rimeligt dyrt software for at kunne lægge hele ARM kerner ned i en FPGA ? da ARM er en licens vare.

MVH

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: PLDs
« Svar #9 Dato: Januar 04, 2014, 21:44:32 »
Hej Bjarne og Jan,

>men kan man få FPGA som en PLCC44 ?
Der er breakout boards. Du kan integrere det ind i din print.
http://www.ebay.de/itm/EP4CE10F17C8N-EP4CE10-ALTERA-Cyclone-IV-FPGA-Development-Evaluation-Core-Board-/261181065297

>og husk de fleste FPGA´er er programmeret i VHDL !
Du programmerer en Altera CPLD og FPGA med Alteras IDE: "Quartus Web Edition". Grafisk, i VHDL eller Verilog. Du kan kombinere alt. Jeg programmerede en video-til-TFT konverter og en JPEG encoder 100% grafisk. Men VHDL er ikke kompliceret.

>og skal man ikke have noget rimeligt dyrt software for at kunne lægge hele ARM kerner ned i en FPGA ? da ARM er en licens vare.

Altera har en 32 bit softcore: NIOS II
"Altera provides the Quartus II Web Edition software, which can be downloaded and used free of charge. This software includes the Nios II soft processor and the SOPC Builder tool."

Du kan programmere en NIOS som en ARM: Med Alteras Eclipse version og en GNU GCC compiler.
Du kan debugge en NIOS med en USB byteblaster .

Og der er en super tool for at opbygge dit eget NIOS: SOPC BUILER (også gratis):
Med SOPC builder du kan konfigurere en NIOS og bygge den perifere til det. f. eks en 27 kanal 13-bit UART.
Her er et eksempel på, hvordan man laver IOs:
http://blog.iteadstudio.com/deal-with-nios-ii-gpio-operation-drive-leds/

Eller du laver din egen modul i VHDL (eller grafisk). f. eks. en 999-bit UART. NIOS's bus system (AVALON) er som en microcontroller bus system. 32 Datalinjer, adresslinjer, WE (Write Enable), RE (Read Enable), CS (Chip select) ...

gerd

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: PLDs
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2014, 03:03:27 »
Tak for info :) Super interessant.... ARM er jo rimeligt enkelt at gå til med c kode. Men ender vi ud i hardware der er SMD er jeg nok stået af. :) Men vil kigge på mulighederne :P

Og ser da ikke ud til at udviklingsudstyr er så dyrt....så spændende at dykke ned i :)
« Senest Redigeret: Januar 05, 2014, 10:06:18 af janengelbrecht »