Strømforsyning til dioder (amatøralarm) (Læst 4468x)

Offline dasoja

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Strømforsyning til dioder (amatøralarm)
« Dato: Februar 06, 2012, 09:33:20 »
Hej med jer!

Jeg har nogle spørgsmål ang. dioders strømforbrug og hvordan man kan forsyne dem? Jeg ved meget lidt om strøm og elektronik, så bær over med mig, hvis der er noget jeg har misforstået eller rammer ved siden af i beskrivelsen  :)

Sagen er den at jeg har en bestemt strømforsyning, som jeg gerne vil drive dioderne fra. Den har 4 isolerede udtag som hver yder 9vdc, 100ma. Je ville så gerne kunne drive fx den her lysliste: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60116540/

Der står den har et forbrug på 3.4w og består af 4 dele, dvs. 0,85w pr del. Da den bruger 12vdc, får jeg beregningen til at den trækker knap 71ma pr del eller godt 283ma i alt.

Nu kommer så det svære, for jeg vil gerne kunne drive den med 9v. Hvis jeg sænker spændingen får jeg beregningen til, at lyslisten trækker godt 94ma pr del eller knap 378ma i alt. Så er spørgsmålet om jeg kan drive hver del fra de 100ma udtag, jeg har til rådighed?

Problemet er, at jeg har ladet mig fortælle at dioder ikke er lineære, og så kan man ikke bruge ohms lov til noget som helst, så måske er mine beregninger totalt irrelevante. Derudover spekulerede jeg på, hvad der egentlig sker med dioderne, hvis man sænker spændingen: lyser de bare svagere eller kan der gå noget galt ved det?

Nogen siger at jeg springer en sikring i min strømforsyning hvis jeg sætter dioderne til, og nogen siger, at hvis strømforsyningen ikke kan levere nok ampere, så sænkes spændingen i dioderne bare indtil strømforsyningen kan følge med.

Er der nogen her der har et bud?

På forhånd tak for hjælpen!

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Strømforsyning til dioder (amatøralarm)
« Svar #1 Dato: Februar 06, 2012, 18:47:12 »
tror det er lettere at købe en strømforsyning der passer til sættet! (sagde elektrikeren)
jeg har en led-liste og en strømforsyning, kan godt lave en prøve opstilling! :) har selv tænkt over hvordan led opføre sig ved lavere spænding...
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline dasoja

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Strømforsyning til dioder (amatøralarm)
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2012, 13:40:08 »
Du har nok ret i at det bedre bare at bruge den medfølgende strømforsyning - så risikerer jeg ikke noget  :)

Men det kunne da være superfedt, hvis du lavede en prøveopstilling! Skriv endelig, hvad du finder ud af...

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Strømforsyning til dioder (amatøralarm)
« Svar #3 Dato: Februar 09, 2012, 21:03:16 »
der er pt kun 4 grader ude i mit værksted!! fårk det er ikke let at holde loddekolben stille...

jeg vender tilbage når der er lidt varmere!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)