Hvordan brænder jeg 25W af? (Læst 5447x)

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Hvordan brænder jeg 25W af?
« Dato: August 18, 2010, 23:02:41 »
Ja, overskriften giver ikke rigtig mening, men skal prøve om jeg kan forklarer det lidt nærmere.

Jeg er ved at lave en simpel "test-stand" som jeg skal bruge til at teste nogle dæmpbare LED pærer på.
Da de fleste lysdæmpere idag kræver et min. forbrug på min. 20W skal jeg have fundet ud af hvad jeg skal sætte i serie med LED pæren (Eller bare parallelt med det hele) som bruger ca. 20-25W.

Det er 230VAC jeg bruger, og vil helst ikke bruge en alm. pære da de bliver meget varme, ej heller en blæser.

Hvordan brænder jeg nemmest de 25W af?

Kom frisk :D

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Hvordan brænder jeg 25W af?
« Svar #1 Dato: August 19, 2010, 01:25:24 »
du kan jo altid købe en 25W effektmodstand eller måske en 50w effekt modstand med korrekt ohmsk værdi og ligge den parallet med din pære !!

altså så det ville jo nok blive cirka en 2K6 ohm mostand, så burde sådan give nok effekt "sug"

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0159629

MVH

 

Offline Greekstar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan brænder jeg 25W af?
« Svar #2 Dato: August 19, 2010, 07:03:00 »
Hvis det bare er til en test stand vil jeg også anbefale at lægge en effektmodstand parallelt med din PSU. Hvis det er til en permanent/fast installation vil jeg ikke anbefale dette, da alt for meget af effekten bare bliver spildt på at varme modstanden op. Her ville jeg nok anbefale en rigtig LED lysdæmper f.eks. fra elextra.dk.

Husk at LED's altid skal have en formodstand med mindre du bruger en decideret LED driver, eller en transistor baseret strømbegrænser.
Følg strømmen..

 

Offline Anders F

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hvordan brænder jeg 25W af?
« Svar #3 Dato: August 19, 2010, 10:05:27 »
Jeg har nu købt en 2k2 Ohm, så må vi se hvor varm den bliver =)

 

Offline DenGamle

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan brænder jeg 25W af?
« Svar #4 Dato: Oktober 23, 2010, 03:55:52 »
25W er jo samme varme effekt, om den brændes af i en pære eller i en modstand  ;)

En 25W pære kan jo skjules pænt bag en diskret lille lampeskærm i en lille bordlampe ...