555 timer - Hvordan virker den? (Læst 4647x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
555 timer - Hvordan virker den?
« Dato: December 08, 2010, 00:18:14 »
Hej EF.dk

Jeg ligger inde med et arduino UNO Board og en computer.
Og jeg har hørt lidt at en 555 timer skulle kunne klare en mindre opgave for mig..

Derfor tænkte jeg på hvordan en 555 timer virker?
Idé'en skulle være sådan at jeg sætter 12 volt til et kredsløb jeg laver, som holder de mange dioder tændt.
Også skulle mit arduino board kunne sende den puls igennem mit program til boardet, så dioderne tænder og slukker efter behag.

Er der nogen der kan hjælpe med dette mindre projekt?

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: 555 timer - Hvordan virker den?
« Svar #1 Dato: December 08, 2010, 15:55:28 »
Altså en 555 timer kan kobles som en astabil, monostabil, bistabil og inventerende buffer. Jeg er ikke lige helt sikker på jeg har forstået dig rigtigt, men hvad er det lige dit UNO Board mangler for at kunne fungere? Er det en clock frekvens eller?

Har aldrig arbejdet med UNO Board  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: 555 timer - Hvordan virker den?
« Svar #2 Dato: December 08, 2010, 17:02:25 »
Hej.

Hmm, jeg må have været lidt forvirret da jeg skrev denne post i nat.. Tilgiv mig :)

Det jeg ville var at jeg ville tildele 12 volt til omkring 50-100 dioder, og sende en eller flere pulse fra mit arduino board til LED'ne/Dioderne, så de kan styres i grupper.

Så jeg har vel tænkt at jeg kunne bruge en 555 timer.

Hvis jeg kunne få løst begge problemer ville det være fantastisk :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline hefran

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: 555 timer - Hvordan virker den?
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2011, 15:04:22 »
Hvis du har en Ardunio uno og vil styre en masse LED's, så har jeg ladet mig fortælle at denne Rainbowdunio LED driver platform skulle være sagen
http://www.let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=38&category_id=80&option=com_virtuemart&Itemid=124
Alternativt findes der nogle produkter fra Amerikanske Pololu der kan styres fra din Uno. Det er nok den der hedder Shiftbar du skal kigge mest på
http://www.pololu.com/catalog/category/20