Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder... (Læst 3997x)

Offline ScorpioApexx

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder...
« Dato: Maj 08, 2014, 20:48:29 »
Godaften folkens...


Jeg har nu i nogen tid ledt efter et forum til mit spørgsmål, og mener nu at ha' fundet det rette. Hvis I synes jeg er helt forkert på den, så håber jeg I vil bære over med mig... og så ved jeg ikke, hvor jeg ellers skal henvende mig...

Jeg har følgende 'problem':

Til mine ungers nye sæbekassebil vil jeg gerne bygge et par lygter af konservesdåser. Jeg tænker, at det skal være lygter, der kan tændes/slukkes via en afbryderknap ved instrumentbrættet. Jeg aner dog blot ikke, hvordan jeg skal bygge den, da jeg simpelthen ikke aner en disse om noget sådant! Jeg mener; kan man forbinde en batteridreven lygte med en afbryder via en almindelig ledning...?

- Hvis I har en løsning/et forslag, så hører jeg meget gerne fra jer, meget gerne med en noget udførlig forklaring... på forhånd 1000 tak!


Allan
Far til 3 :o med masser af ideer til sjov for ungerne ::)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder...
« Svar #1 Dato: Maj 08, 2014, 21:57:31 »
Hej Allan.

du kan sagtens lave det med alm ledning til fks en lampe osv.

du kan købe to pærer til fks bil eller scooter/knallert. disse bruger begge DC pærer, altså den slags spænding som et alm batteri levere.

pærens sokkel/fatning skal have forbindelse til en af ledningerne, fks den røde. den anden ende af ledningen skal så forbindes til dit batteri, her er det god skik at sætte den røde ledning på +polen. men i dit tilfælde helt ligegyldigt.
den anden ledning skal du sættes til bunden af pærens sokkel/fatning, alt efter hvilken type pære du har, er der enten en sort eller hvid ring i bunden, i midten af ringen er der en loddeklat, her skal du fastgøre den blå ledning.
igen, den anden ende skal så på dit batteri.

hvis det skulle være helt korrekt så burde den røde sidde på loddeklatten, og den blå på soklen/fatningen, men igen i dit tilfælde helt ligegyldigt.

har du gjort dette, så skulle din pære gerne lyse op.

nu kan du så klippe ledningen midt over og sætte en kontakt i mellem, hvis det er sådan en kontakt som sidder på en alm bordlampe.

hvis det er en kontakt som kun er en enkel afbryder, så skal du nøjes med at klippe en ledning over, og sætte den der.


hvis det stadigvæk virker som sort snak, så må du sige til, så kan jeg muligvis tage nogle billeder af processen i morgen :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline ScorpioApexx

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder...
« Svar #2 Dato: Maj 09, 2014, 11:34:31 »
Hej A5ive...


1000 tak for din præcise og meget brugbare forklaring...; jeg mener det er så fornemt forklaret, at jeg sagtens kan bygge disse lygter nu.

Jeg har dog lige et par tillægsspørgsmål:

  • Når du skriver, at ledningen skal forbindes til hhv. pærens sokkel og batteriet... hvordan mener du så? Skal den loddes fast, eller er det nok med en solid gang gaffertape?
    Jeg kan nok godt få det loddet, men... hvis det er lige så godt med tape, så foretrækker jeg måske dét, da det således vil være nemmere at udskifte pære/batteri, når/hvis situationen opstår...
  • Hvilket batteri vil du foreslå jeg bruger? Her tænker jeg mest på levetid? Jeg har en ide om, at det kunne være et alm. AA-batteri (walkman-batteri, som jeg kalder det  ;D ), eller ét af de der firkantede batterier (9-volts)?
  • Mht. ledning, så har jeg den mest almindelige ledning liggende - du ved, den man bruger til dagligdags ting herhjemme, med 2 mindre ledninger inden i, når man 'skræller' den - er dén mon ikke bedst at bruge, når der skal en afbryder på? Og ja, her tænker jeg på sådan en helt almindelig afbryder, som man selv lige monterer på eksempelvis en lampe. Kan man da bruge sådan en afbryder, hvis man deler den førnævnte almindelige ledning op i de to mindre ledninger (rød og blå), og derved kun bruger den ene af disse mindre ledninger til lygten?
  • Kan jeg på en eller anden måde forbinde begge lygter til én og samme afbryder? Det ville virke fedest, synes jeg  ;)


På forhånd tak...

Allan


PS: Hvad betyder DC i DC pærer?
PPS: Kan man lægge to 9V batterier sammen, så man har 18V at gøre godt med (hvis jeg f.eks. hellere vil ha' en 12V pære i lygten)?
« Senest Redigeret: Maj 09, 2014, 12:27:57 af ScorpioApexx »
Far til 3 :o med masser af ideer til sjov for ungerne ::)

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder...
« Svar #3 Dato: Maj 09, 2014, 20:23:19 »
jeg har lige været i gang med fattigrøvs auto cad (paint)

håber det giver lidt mening
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Batteridrevne (9V?) lygter med afbryder...
« Svar #4 Dato: Maj 10, 2014, 12:34:14 »
Citat fra: ScorpioApexx
PS: Hvad betyder DC i DC pærer?

det betyder direct current eller på dansk Jævn strøm.

Citat fra: ScorpioApexx
PPS: Kan man lægge to 9V batterier sammen, så man har 18V at gøre godt med (hvis jeg f.eks. hellere vil ha' en 12V pære i lygten)?

jo det kan man godt men så for du 18V jo, det vil en 12V pære ikke kunne klare, så skal du regulere det ned. Hvis du vil bruge 12V pære så brug et 12V batteri de kan fås mindre en et bil batteri størrelse.

http://www.ebay.de/itm/12V-10Ah-Blei-Bleiakku-Bleigel-Akku-Batterie-Bleigelakku-Gelakku-w-7Ah-8Ah-9Ah-/131008751147?pt=Batterien_Akkus&hash=item1e80bae62b

MVH