drosle 30V DC til 5v DC (Læst 3360x)

Offline Tom8600

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
drosle 30V DC til 5v DC
« Dato: Maj 14, 2014, 09:24:00 »
Har lavet mine egne loftsrullegardiner, bestående af 2 gardiner, 2 motorer, 1 portstyring. Med fjernbetjening kan jeg så rulle gardinerne frem og tilbage. Det eneste problem er at jeg behøver at drosle styrken fra 30-35v DC til 5v DC. Hvordan gør jeg det bedst, letteste og billigst, husk at strømmen vender. Venligst Tom

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: drosle 30V DC til 5v DC
« Svar #1 Dato: Maj 14, 2014, 13:55:05 »
Programmelt eller med knapper?

Programmelt set kan du nøjes med 1 arduino uno board og 1(eller flere) H Bridges til at styrre motoren i begge retninger.

Det køre på 5v
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: drosle 30V DC til 5v DC
« Svar #2 Dato: Maj 14, 2014, 17:54:07 »
Hvordan gør jeg det bedst, letteste og billigst, husk at strømmen vender

du bliver lige nød til at uddybe dette ?, altså teknisk hvordan har du bygget det op ? og hvor meget strøm skal der trækkes igennem disse 5V DC ?

MVH

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: drosle 30V DC til 5v DC
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2014, 13:37:48 »
Hej, hvis jeg har forstået korrekt, så kan det løses med to relæer og 4 dioder.

Hvis du kigger på de vedlagte billeder jeg har tilføjet. Så kan du se på billede "Relays.png" at der sidder to relæer som har en diode parallel og en diode i serie.
Det kommer til at virke på den måde at når der er plus på A og minus på B, så vil det første relæ trække.  Vendes polariteten så der kommer plus på B og minus på A, så vil det andet relæ trække.

Her kan du så tage din 30-35v og forbinde til A og B.

Så skal du vælge de rigtige slags relæer. Her har jeg vedlagt et billede med beskrivelser på 4 forskellige relæer. "200px-Replay_symbols.svg.png"
Det du skal bruge er et DPDT relæ. Hvor du sætter din motor på C1 og C2. Og sætter 5v til A1 og B2 og stel til B1 og A2.

Nu vil din 5v følge din 30-35v

Kører dine motorer synkron? Hvis ja, så kan du sætte den i parallel.

Det er den hjælp jeg kan give ud fra de oplysninger du har givet :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.