spændings-regulator til svejse-apparat (Læst 7567x)

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
spændings-regulator til svejse-apparat
« Dato: August 03, 2013, 21:35:34 »
Hej allesammen :-)
Jeg har fået et svejse-apparat af en bekendt, hvori styringen er i stykker... Så nu har jeg skrottet det og har fået det hele op at køre uden dette..
Men justeringen at tråd-hastigheden er selvfølgelig uundværlig, så her skal jeg lave noget der vil fungere.
Forsynings trafoen, til tråd-motoren, er på 25v AC, så det bliver omkring 28-29v DC, når det bliver brokoblet. Det burde være nok til de ekstra par volt der skal til for at trække en spændings-regulator på 24v, så det har jeg besluttet mig for... Men så er det så jeg skal vide, hvilken pot-meter værdi jeg skal bruge, når det skal køre fra ca. 8-10v til 24v? (Pot-meteret vil blive monteret fra minus til stel på regulatoren..) Er der nogle der har svaret på det?

Mvh Anders :)
« Senest Redigeret: August 03, 2013, 21:40:28 af anderserlkker »
Mvh Anders 8)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #1 Dato: August 04, 2013, 16:31:18 »
Hej Anders.

Nu ved jeg ikke hvilken slags motor det er, men hvis det er en gangske almindelig DC motor, så kan du jo bare måle hvor mange ohm den er på og så bruge potmeteret som spændingsdeler.

Jeg ved faktisk ikke hvor mange ohm sådan nogle motorer plejer at ligge på, men hvis vi nu siger den er på 200 ohm. Så ved du at der vil ligge 24v  hen over motoren, for så at få den spænding til at falde til 8v. Altså 1/3 del af 24. Da der altid vil være det største spændings fald over den største modstand, skal du bruge en modstand som er to gange så stor som motorens modstand. så 2/3 del af spænding vil ligge over denne, og 1/3 del ligger over motoren.

Så hvis motoren er på 200 ohm så skal du bruge et potmeter som går fra 0-300 ohm.

Men vær opmærksom på at hvis den er på 200 ohm, så har du en strøm på 24/200=120mA. Som giver en effekt på 24*120m=2,88W. Så du skal bruge et potmeter som kan holde til så stor effekt. De kan fås hos Elektronik-Lavpris.dk

De koster dog lidt mere end almindelig potmeter. Så find ud af hvor stor effekt de skal trække før du køber nogle.

Håber det var hjælp nok, og hvis det er for teknisk så sig endelig til :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #2 Dato: August 09, 2013, 20:51:28 »
Tak for svaret, men motorens effekt er simpelthen for stor til at bruge dette system... Idéen er ellers god nok, men potentiometeret vil bare blive ristet med det samme  :(
Jeg vil prøve at teste op til flere potentiometre og se hvilket der giver det bedste resultat..

Mvh Anders
Mvh Anders 8)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #3 Dato: August 12, 2013, 21:32:33 »
Ser frem til at høre hvad du kom frem til. :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #4 Dato: August 20, 2013, 23:29:53 »

Du skal lave en puls brede modulator , til at styre din motor , og så bruge et admeddeligt potentiometer , dat andet ender i chaos
 
 søg på google efter PWM , de findes i millioner , og kræver ikke meget , bare husk at din belastninr er reaktiv og du skal have nogle dioder til at beskytte din udgangstransistor

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #5 Dato: September 02, 2013, 15:41:47 »
Merlin> Du må meget gerne uddybe hvorfor det ville ende i chaos.

Jeg tvivler overhoved ikke på dit udsagn, jeg er blot nysgerrig :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #6 Dato: September 12, 2013, 15:00:14 »
Så fik vi styringen op at køre! TAK for hjælpen!

Jeg blev grebet af ideen om PWM styringen, så efter lidt søgen hist og her fandt jeg et passende diagram.. Det blev afprøvet på et fumlebræt og derefter loddet sammen på et print  :)

Så nu kører apparatet som det skal.. Dejligt  :D

Jeg ville gerne ligge billeder ind, men det kan jeg ikke finde ud af.. nogle der kan hjælpe?

Mvh Anders    :)
Mvh Anders 8)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #7 Dato: September 12, 2013, 15:18:56 »
Hej anders.

Det ville være kanon med billeder af de ting du har lavet og af det diagram du valgte at bruge.
og måske en lille beskrivelse over hvordan du selv syntes det var at lave.

Hvis du har billederne liggende på din pc kan du, lige neden for hvor du skriver et indlæg, trykke på "Vedhæftninger samt øvrige indstillinger"

Her kan du trykke på "Vælg fil"

Når du har valgt en fil, vil den automatisk blive vist for neden af dit indlæg.

Som jeg har gjort her, med en lysdiode :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #8 Dato: September 12, 2013, 15:39:50 »
Okay, det var da super nemt   ;D Endnu engang tak for hjælpen..

Det var ligeså herligt at arbejde med, som alt andet der har ledninger  ;) Og overaskende simpelt, som i kan se på diagrammet.. Jeg har taget et par billeder af styringen i fumlebrættet og på det færdige print, samt et af oscilloskopet, der viser hvordan pulsen ser ud  8) Dog er potentiometeret ikke med på fumlebrættet..
Mvh Anders 8)

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #9 Dato: September 12, 2013, 15:44:51 »
 :D
Mvh Anders 8)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: spændings-regulator til svejse-apparat
« Svar #10 Dato: September 13, 2013, 13:45:21 »
Det ser lækkert ud.

Det er i øvrigt også PWM man bruger når man styre en servomotor :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.