Lyd fra mikrofon til lampe (Læst 6027x)

Offline NatasjaHansen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Lyd fra mikrofon til lampe
« Dato: Januar 20, 2016, 11:41:11 »
Hej forum
Jeg håber der findes nogle eksperter på området herinde.
Jeg er i en gruppe på 5 fra Kold College HTX i Odense.
Vi skal lave et produkt til en konkurrence kaldet Science Cup.

Vores idé er en lampe der kan slukke når barnet (det er vores målgruppe) falder i søvn, og tænde igen når det vågner.

Dette skulle gerne kunne lade sig gøre ved lyden af dybere vejrtrækning, og jeg har fundet denne mikrofon på nettet: http://softgenie.dk/sensor/50-lyd-sensor.html

Kan dette lade sig gøre?
Det ville være super med er hurtigt svar :-)

På forhånd tak...
Hilsen
En gruppe fra Kold College HTX 2.g1

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Lyd fra mikrofon til lampe
« Svar #1 Dato: Januar 21, 2016, 15:08:52 »
Det produkt du linker til er en lille mikrofon og en mikrofon-forstærker.
Det kan godt være en del af jeres projekt, men der mangler stadig flere ting.

  • Der skal være filtrering, som filtrere alt andet end ”lyden af dybere vejrtrækning” væk. Ellers vil den jo også reagere på f.eks. barnegråd og normal vejertrækning (jeg tror det bliver meget svært at lave).
  • Der skal også være et driver-kredsløb, som driver f.eks. et relæ til at tænde og slukke lampen.
Et sjovt, men noget ambitiøst, HTX-projekt  :)
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline SolidGeek

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lyd fra mikrofon til lampe
« Svar #2 Dato: Marts 18, 2016, 23:33:54 »
Du ville sagtens kunne benytte det produkt du linker til, så længe du vælger at benytte det sammen med eksempelvis en Arduino.

At lytte efter dybe vejrtrækninger er nok ikke det nemmeste, men du kan jo altid programmere Arduinoen til at styre et relæ til at tænde og slukke lampen alt afhængig af hvor meget lyd mikrofonen opfanger - nemt gjort!

Jeg har før leget med mikrofonmoduler i forbindelse med et Arduino-skole-projekt, og der findes biblioteker og guides til hvordan du nemt kan tjekke lydniveauet med en mikrofon :-)

- Emil

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Lyd fra mikrofon til lampe
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2016, 06:31:39 »
Ja, jeg ville i stedet lave en 10-15 cm diameter flad luftspole, som jeg lagde under hovedpuden / madrassen, som skulle opfange meget lav Hz hjerneaktivitet, og dermed måle om barnets hjerne har alfa, beta, delta, theta, eller gamma hjernebølger.
Luft spole > Lowpass filter (High order) > High-gain opamps > ADC > Arduino.
- Husk at skærme hele analog delen.

Hvis i får tid, så kan i også lave en ekstra funktion.. et vækkeur, hvor REM søvn cyklusser bliver målt, og vækkeuret ringer lige inden næste REM cyklus, men så tæt på 'destinations tidspunktet' som muligt, så man ikke vågner brat og uoplagt, men let og blidt.
Vil anbefale lyde til alarmklokken i form af regnvand, fuglesang, og naturlyde - kombineret med lys, der fader op over en 20 min periode. (Emuleret solopgang.)

Problemet med lyd, eller enda infrarød måling af puls, er at når du drømmer / har mareridt, ofte har svingende puls / åndedræt.
Desuden trækker alle ikke vejret ens, snorken, varighed, og kommer også an på hvilket stadie din hjerneaktivitet er i.

 

Offline Erwin

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Lyd fra mikrofon til lampe
« Svar #4 Dato: September 23, 2016, 07:11:02 »
Som OpAMP i Fnugrullens oplæg vil jeg vælge OPA128 da den kan bruges til strømmålinger med meget svage strømme :-) 10nA for eks.