Mobilitets scooter turbo trailer er det muligt? (Læst 3245x)

Offline Listmann

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Mobilitets scooter turbo trailer er det muligt?
« Dato: August 28, 2015, 18:52:00 »
Hejsa :) jeg vil gerne lave en trailer til min vens mobilitiets-scooter. Traileren skal kunne kobles til og fra og tanken er at traileren skal udstyres med en "xtra" batteri pakke. Hvordan vil i foreslå man gør det, og hvordan finder man ud af hvor mange volt scooterens motor kan tåle?
Scooteren bruger 2*12v forbundet til 24v. tanken er så at lave en batterikasse på traileren der så når den sættes til forøger volten til 36 eller 48v alt afhængig af hvad motorerne tåler.
Som i kan høre er vi begge lidt elektronik grønne. Ville lige lufte ideen med jer herinde om det var et helt umuligt projekt ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Mobilitets scooter turbo trailer er det muligt?
« Svar #1 Dato: August 31, 2015, 09:41:30 »
Hej Listmann.

Jeg kan godt følge jeres tankegang.

Men det er ikke så simpelt som at øge spændingen. Dens motorstyring er designet til 24v, så øges denne væsentligt. Så er der stor risiko for at den vil brænde af.

Og bliver lige nød til at nævne det lovmæssige ved det. Hvis den kører hurtigere end 6 km/t så anses den ikke som en handicap scooter længere.
Her bliver det så lidt til en gråzone, i værste fald kan det være at den bliver betragtet som en scooter 30'er. Som skal være typegodkendt for at må færdes på offentlige veje.
Med andre ord, man kan komme i  en træls økonomisk situation, og muligvis få pletter på straffe attesten.

Hvis i vil ha den til at kører hurtigere så kan det godt være at i ikke slipper for at finde en anden motor og en anden motorstyring.

Jeg har faktisk selv gået med tanken om at sætte en anden motor på sådan en. Og jeg tror at man muligvis kan bruge en BLDC motor til dette. Hvis man kan finde en med samme akse størrelse som den der sidder på scooteren.

Den Scooter som vi havde skilt af, var en 24v/10A/4100rmp motor, så vi gik på udkig efter en BLDC motor med mere end 4100rmp, med tilhørende motor styring.

Vores ide var så at forsigtigt øge omdrejningerne, for at se om gearingen kunne holde til det.

Vi nåede bare aldrig længere end købe en brugt handicap scooter, da batterierne var døde på den. og de er meget dyre sådanne batterier.

Uden at vide det, så tror jeg at de fleste handicap scooters motorstyring er bygget som en H-bro, som styres med et PWM signal. Det har den fordel at langt de fleste motorstyringer til BLDC motorer også er PWM styret. Så selve betjeningen skal ikke laves om.

Fordelen ved en BLDC motor er at virkningsgraden er langt bedre end en alm motor med kul, og så vejer de ikke så meget.

Jeg må så ærligt indrømme at det er ikke noget jeg har rodet med i praktisk, så om de batterier som scooteren har nu, er leveringsdygtige nok, det ved jeg ikke.

Men buttomline er, i skal ikke øge spændingen, det vil skade mere end det vil gavne.

PWM
BLDC motor
H-Bro Rigtig god forklaring
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Mobilitets scooter turbo trailer er det muligt?
« Svar #2 Dato: August 31, 2015, 10:44:16 »
Bare en tanke.
Kan man ikke gear den om, sætte andre tandhjul på.
Ved dog ikke lige hvordan sådan en virker :-) Så bare en tanke.
MVH
Allan Madsen

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Mobilitets scooter turbo trailer er det muligt?
« Svar #3 Dato: August 31, 2015, 13:10:09 »
Bare en tanke.
Kan man ikke gear den om, sætte andre tandhjul på.
Ved dog ikke lige hvordan sådan en virker :-) Så bare en tanke.
Nu har jeg ikke skilt selve gear huset. men muligheden ville nok være der.

Måske er man heldig og kunne finde nogle tandhjul på ebay e.l.

Hvis man fandt en motor med nok moment, så behøvede man ikke engang gearing.
Men det ville nok stadigvæk være en god ide med et differentialegear.
Den har jo en meget lille vende radius, så der bliver slid på dækkende hvis man undlader dette :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.