Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Fnugrullen

Sider: [1] 2 3
1
Arduino & Lign. / Sv: Hjælp til sensorer
« Dato: Juli 27, 2016, 16:27:31 »
Ja da..
Bare smid hver sensor på hver deres analog input: A0 - A1 - A2.
På billedet er den gule ledning på A0.


Du kan smide LED på Digital 3, 5, 6, 9, 10, 11. Som er PWM. (Hvis lys skal fade op / ned)
Hvis LED lys bare skal være tændt / slukket, så kan du bruge alle digital pins.
Du kan også bevæge dig ud i multiplexing / line decoders, hvis du vil kunne kontrollere flere LED 'grupper' med færre pins.

2
Andet analog relateret / Sv: Modulering af laser med MOSFET?
« Dato: Maj 22, 2016, 07:14:10 »
.... det er også lige meget, om man kan se modulationen på lyset; det vigtigste er, at det kan lade sig gøre at overføre lyd trådløst, og at kredsløbene er så simple som muligt.

Modtagerkredsløbet består af en lille solcelle og en kondensator, som jeg så sætter til et par computerhøjttalere.
Jeg vil anbefale dig, at lave en simpel PWM opsætning, et buffer stage, og mosfet, der modulerer laseren on/off.
Og så ville jeg bruge en LDR modstand, ind i et buffer/forstærknings stadie.. så du får lav impedans, og så kan du smide det direkte ind i en højtaler.
- Du skulle jo også imponere de aller mest tekniske.. ik?

Jah... Af pædagogiske grunde ville jeg foretrække en simplere løsning.
Tja, der er egentlig ikke den store pædagogiske forskel i at skulle få dem til at forstå hFE, transistor opsætninger, og forskellen på spænding og strøm.
I forhold til at skulle fortælle dem om carrier frekvens, og et moduleret audio signal - vil faktisk nok sige at det sidste måske er lettere at forstå..

Okay, så jeg beholder modstanden og regner lige ud, hvad værdi den skal have, for at der ikke kommer mere end 3 V over laseren.
Din laserdiode har en 'fast spænding',.. ligesom en lysdiode. Når du rammer 'forward voltage', så er det kun strømforbruget, der stiger...
Det er for høj strøm, der vil gøre laserdioden for varm, og brænde den af - spændingen vil være fast henover dioden, men vil stige henover modstanden, som så vil få den fælles serielle strøm til at stige. (Strøm henover modstand = Strøm henover laser diode)

Derudover, så vil lysdioden kun reagere på positive havlcyklusser i lydsignalet, og du vil næppe få en særlig god lyd.
- Igen, jeg har selv for nogle år tilbage moduleret både lasers, flyback transformers osv med mosfets, for at få lyd via lasers, arcs og tesla coils..
- PWM er svaret, hvis det skal virke ordentligt.

Google:   
PWM laser audio
555 laser audio

- Der burde være nogle diagrammer under 'billeder', som kan give dig inspiration.

 ;D

3
Andet analog relateret / Sv: Larm når man bryder mikrofon-kabel
« Dato: Maj 20, 2016, 11:09:50 »
Som jeg lige kan gennemskue det, så skyldes det AGC (Automatisk Gain Control) som er i din telefon, som forstærker / limiterer lydsignalet.
Når du trykker på knappen, har der intet signal været, og den AGC har skruet helt op for gain i håbet om at forstærke et signal, som der ikke er.
Du trykker på knappen, og signalet er i en kort periode meget højt, indtil AGC kan skrue ned igen.
Ligesom hvis du i 'gamle dage' stod og filmede med et videokamera, og så pludselig snakkede helt tæt på mikrofonen... bare meget 'værre'...  ;D
Derfor vil meget små transienter / impedans forskel på indgangen, kunne skabe små spikes / DC offsets, som bliver forstærket, og kan lyde som vilde clicks / støj...?

Den mikrofon, er den biased, er der decouple cap, pull-down... noget som helst?
Har du et oscilloskop?
- Så kan du i 'single' mode se hvilke transienter, der nok er skyld i en DC offset...
Tror måske den skiftende 'uendelig stor impedans' (Knap sluppet) til 'mikrofon impedans' (Knap trykket) er skyld i en blanding imellem DC offset og AGC 'fuck up'...

Det er umiddelbart mine gæt..

4
Andet analog relateret / Sv: Modulering af laser med MOSFET?
« Dato: Maj 20, 2016, 04:15:48 »
Jeg gætter på, at det er fordi laseren trækker 2-300 mA, og det er for meget for en BC547,
Ja, det er korrekt. BC547 kan håndtere 100mA kollektor strøm. (DC)

så derfor har jeg prøvet at erstatte BC547'eren med en IRL540N MOSFET. Men stadig ingen lys i laseren.
Du KAN godt bruge en mosfet, som lineær current source, men.. den her måde er måske ikke så kontrollerbar / hensigtsmæssig.
Men hvis du skal bruge en mosfet, så vil jeg nok anbefale dig at styre den med PWM.
Altså lave dit analoge audio signal om til PWM. Evt. med en 555 timer / comparator med carrier.....

Jeg tænkte på at fjerne 100 Ω-modstanden, men tænkte, at det nok var bedst, at laseren ikke fik de fulde 5V...
Hvis du gør det, så har du ingen formodstand, og laserdioden får 5v ved hvad end den indre modstand er, plus hvad din forsyning kan levere..
Kort svar, den vil brænde af i et hurtigt skarpt blink.

Jeg har bygget et lille kredsløb til modulering af en lysdiode med musik.
- Hvad er det helt præcist du gerne vil opnå?

For når du bruger en transistor, så forstærker du bare strømmen af det analoge signal, som du smider ind på base, som er biased ved 2,5 volt.

Derudover kan du nøjes med 10µF, og du får stadig en highpass frekvens ved 7,23 Hz.

- Hvad er din kilde? En iPhone / Mp3 afspiller / lydkort etc?
- Skal lysdioden fade op og ned i en lineær facon til dit signal, eller skal det rent faktisk tænde og slukke via PWM?

Det jeg prøver at sige er, skal du rent faktisk bruge det til noget, hvor det er vigtigt at bibeholde lydkvalitet / data / opløsning, eller er det bare til showoff foran en forsamling, hvor laseren pumper til musikken som et simpelt 'vu meter'?

5
Køb og Salg / Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: Maj 18, 2016, 22:04:49 »
Jamen vil da anbefale dig, at købe en controller af et professionelt firma....

Men hvis du absolut skal lave det selv, eller få andre til det..
Så skal du nok ud i noget:

Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3.
Microchip MCP2515 CAN controller. (via SPI)
Microchip MCP2551 CAN transceiver. (via SPI)
9-pins sub-D kabler og stik.
7-segment digi's eller TFT display.
Lidt knapper, switches, og rotary encoder.

Koden vil være baseret på interrupt timers, og vil egentlig i bund og grund være 'et PID loop', der tæller counts per second, og korrigerer.

Når det rent faktisk skal bruges i en 'rigtig' helikopterstyring, hvor sikkerhed og menneskeliv er vigtigt, så skal det loddes ordentligt på kvalitets print.
Det vil sige.. printplader er renset for fedt og snavs med 99% isopropylalkohol - gummihandsker bruges, når surface komponenter monteres, og i en reflow oven med korrekt reflow profil.
Og naturligvis ESD armbånd / måtte, og ikke billige dele fra eBay som kan være fakes, 'out-of-specs', osv osv.
Derudover skal det lakkes, og evt. stødabsorberende ophæng / boks etc.

Der skal designes en prototype, derefter printplader, loddes, lakkes, mikroskop tjek af lodninger.. og det hele bliver tidskrævende, fordi alt skal være i orden. med ESD armbånd, pincitter, etc etc etc.
Ved godt at det ikke er fabrikering af harddiske i støvfrit miljø.. men hvis du bare vil lave noget hurtigt Arduino UNO på et prototype print fra eBay, med kopi IC kredse.. sååååeh...  ;D

Hvad regner du selv med, at det kommer til at koste både i dele, og i 'løn' / arbejdstimer ?
- Der ligger ret mange timer i sådan et projekt her.

6
Ja det er nok bare "Fnug", så gi den en tur med Fnugrullen   ;)
Hahah...  ;D

7
Det er da bare støv, som har opfanget fugt, nikotin og andet 'snask' igennem fugtig luft i årtier.
Sidder ofte i gamle keyboards, samplers og omkring komponenter, der bliver varme, og dermed tiltrækker støv - fuldstændig som ved blæseren på en bærbar / stationær.. eller ved SMPS blæseren.. i gamle computere, ser støv også sådan ud..

Fjern det med en vatpind.. og kom videre.. :D

8
Andet lyd relateret / Sv: Lyd fra mikrofon til lampe
« Dato: Maj 18, 2016, 06:31:39 »
Ja, jeg ville i stedet lave en 10-15 cm diameter flad luftspole, som jeg lagde under hovedpuden / madrassen, som skulle opfange meget lav Hz hjerneaktivitet, og dermed måle om barnets hjerne har alfa, beta, delta, theta, eller gamma hjernebølger.
Luft spole > Lowpass filter (High order) > High-gain opamps > ADC > Arduino.
- Husk at skærme hele analog delen.

Hvis i får tid, så kan i også lave en ekstra funktion.. et vækkeur, hvor REM søvn cyklusser bliver målt, og vækkeuret ringer lige inden næste REM cyklus, men så tæt på 'destinations tidspunktet' som muligt, så man ikke vågner brat og uoplagt, men let og blidt.
Vil anbefale lyde til alarmklokken i form af regnvand, fuglesang, og naturlyde - kombineret med lys, der fader op over en 20 min periode. (Emuleret solopgang.)

Problemet med lyd, eller enda infrarød måling af puls, er at når du drømmer / har mareridt, ofte har svingende puls / åndedræt.
Desuden trækker alle ikke vejret ens, snorken, varighed, og kommer også an på hvilket stadie din hjerneaktivitet er i.

9
Andet lyd relateret / Sv: Trådløs lyd fra pladespiller...
« Dato: Maj 18, 2016, 06:10:52 »
Virker stadig tip top.  :)

Men hvad ville I anbefale hvis man skulle opgradere til en bedre FM-sender?

Den lille fra thansen slukker nemlig så snart armen på pladespilleren køre i sluk position, når pladen er færdig.
Ingen strøm/signal fra pladespilleren...ingen strøm til den lille sender.

Kunne du ikke bare købe en billig lader fra eBay?
Når du siger 'en bedre fm sender'.. er det så fordi signalet bliver forvrænget / forringet?

Derudover ligger der ret mange stereo bluetooth transmitters / recievers på eBay etc.
Ellers kan du bygge din egen fm sender / modtager med meget simple dele. (Under 20 kr), dog kræver det LC meter, loddekolbe, og teknisk viden omkring frekvenser, båndbredde, transistor opstillinger, osv osv osv.....  ;D

10
Generel Elektronik / Sv: Mangler hjælp til lodning
« Dato: Maj 18, 2016, 05:49:58 »
Du skal bruge en heatergun / IR eller reflow oven, for at kunne lodde på et ipad4 board...
Alt andet lugter af ødelagte solder pads.

11
Generel Elektronik / Sv: Strøm til gammelt vægur
« Dato: Maj 18, 2016, 05:47:16 »
Altså jeg forstod det som om han skulle bruge +- 12v, og ikke +12v til 0.
Hvis han samtidig skal ha' nogenlunde præcision på det ur, så er det ikke nok bare at bruge arduino med 16MHz krystaller fra eBay osv. De bliver på kort tid (dage, uger) meget upræcise.

Faktisk kom én med en glimrende idé, brug de 50 Hz fra netspændingen som clock.

Personligt, hvis jeg ikke havde et scope ved hånden,..

Optocoupler zero cross > decade counter (50 Hz til 10 Hz) > decade counter 10 Hz til 1 Hz > common emitter etc.

Ved ikke hvor meget du har adgang til af komponenter, loddekolbe osv, men er et hurtigt og meget let kredsløb at lave på et fumlebræt, og det er isoleret fra højspænding.

12
Generel Elektronik / Sv: Simpel strømbegrænser / Softstarter
« Dato: Maj 18, 2016, 05:27:48 »
Ja, smid en spole (choke) i serie med pæren.
Spolen vil modvirke store strøm transienter, og skabe en 'elektronisk inertia'.
Anbefalet værdi fra µH til H.

Hvor meget strøm trækker din(e) pære?
.. Du kunne evt. også smide en 1000µF / 16v kondensator henover din forsyning, så dine pærer hurtigt kan få strøm.

13
Generel Elektronik / Sv: Sort skærm på Samsung Syncmaster 2232BW
« Dato: Maj 18, 2016, 05:11:55 »
Jamen ofte er det bare nok at skifte et bare 'silo' kondensators..
Men nogen gange kan controller ic'en være brændt af, dioder, osv.

Mål om du får korrekte spændinger?
Ofte står det direkte på printet hvilke spændinger der skal ud, husk din 'adjust' eller andet 'ok' pin.
Lav en høj kohm spændingsdeler, hvis du måler højspænding til baggrundsbelysning.

14
Jamen det lyder da spændende med den Arduino også, men jeg vil nu først prøve den bestilte "REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit" fra Singapore.
Det ser ud til, at jeg vil kunne få hjælp til at kalibrere dens PID loop (hvad det så ellers er) af Fnugrullen.  ;)
Du skal finde reflow profilen på dit loddetin.. eller i det mindste smeltepunktet.
P I D variabler, skal indstilles, så du hverken over eller undershooter, men at den følger den planlagt 'reflow profil'.
Hvis du har en 'åben elkogeplade', kan du måske få en mere stabil opvarmning, hvis du laver en 'osteklokke' til at sætte henover, så du ikke er afhængig af kolde / varme rum, og at varmen forsvinder så hurtigt fra kilden.

Hvis det giver mening....

15
Jamen nu når ingen har svaret, så vil jeg da gøre det..
Eneste problem er, dine billeder er nede.. kan du uploade igen?

Sider: [1] 2 3