Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio (Læst 7371x)

Offline kjoller

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 8
    • Vis profil
    • The Electronic Map Room
Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio
« Dato: September 18, 2014, 11:11:55 »
Halløj.

Min oprindelige plan var at skaffe en gammel busted radio, fjerne indmaden og derefter bygge en moderne forstærker og noget raspberry pi ind som lydkilde.

Men nu fik jeg tilfældigvis fingre i en radio i god stand, og som efter sigende skulle virke fortrinligt:


Og nu synes jeg egentligt at det er synd at strippe den. Derfor tænkte jeg om man kunne bruge én af kanalerne (den har FM, 4xAM og en grammofon-indgang) til en aux-kanal, fx til RPi'en.

Min første tanke var at bruge grammofon-indgangen. Men så vidt jeg husker, så er det typisk et meget svagt signal, der skal heri? Er det bedre at bruge fx en AM-indgang, og kan man 'bare' det? Hvilken slags lydsignal kommer der ud af sådan en fætter? Hvis man kunne bruge en AM-indgang, så er der flere (kort- mellem- og lang-bølge (og en FB?)), og så kunne man måske også have to aux-indgange?

Hvis I ikke på nuværende tidspunkt havde luret det, så er lyd ikke min stærke side :-)

 

Offline kjoller

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 8
    • Vis profil
    • The Electronic Map Room
Sv: Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio
« Svar #1 Dato: September 18, 2014, 12:08:35 »
Og her var et diagram:
http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Herofon-Petite-AM%20FM%20EJ-1958-Diagram.png.

Det skal jeg vist lige tygge lidt over, før jeg kan overskue. Gode clues modtages med kyshånd (eller uden, hvis man foretrækker det).

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio
« Svar #2 Dato: September 18, 2014, 16:52:12 »

Hvis du ingen erfaring har i rør er det et giftigt project
 Det her viste diregram er en universal modtager , det vil sige at det både kan køre på ac og dc , prisen for det er at der ingen transformator er i 220 volt forsyningen , det resultere at stel og alt andet teoretisk er forbundet til fasen i din stikkontakt, hvis apperatet ikke dur på gamle ( pre 1940 ) installationer  , vender man bare stikket om i kontakten så er man i gang
I sådanne design er ( var ) der krav om at alle ind og udgange var isoleret en kondensator med en prøvespænding på 5 KV , undtaget herfra er højtalerudgangen da den er isoleret via højtalertrafoen .
Opstillingen er  simpel UL 84 er udgangsrøret , der trækker udgangen via trafoen
Højre side af UABC 80 er forforstærker , venstreside er dektor/ blander til modtageren , styregitteret på uabc80 har fat i volume potentiometerer , toppen af volumepotenitometeret har fat i en omskifter der er indgangsvælger , denne omskifter har flere dæk, i stillingen yderst til venstre har den fat i det externe stik til pickup , der er ikke noget sted i radioen følsomheder er mindre eller større , alle signal tilpasninger skal laves med en spændingsdeler
bunden af volume potentiometeret svæver 510 ohm over stel for at give plads til noget tilbagekobling fra højtalerudgangen   
Brug det stik der er til pickup det er ikke så følsomt som du måske tror , da det er lavet til en gammeldags krystal pickup og ikke en moderne moving magnet eller moving coil 
-- og et godt råd hvis du ikke har arbejdet med rør før , venstre hånd i baglommen , sed ikke med føderne oppe på radiatoren
-- og tro mig at et rap fra 450 volt er ubehageligt og farligt ( PA trin med QQE 6/40 )
 
tage
     - Jammerbugten 
 

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio
« Svar #3 Dato: September 19, 2014, 06:43:29 »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Lav en AUX-indgang på en gammel rør-radio
« Svar #4 Dato: September 20, 2014, 08:30:58 »
Her er mulighed nr.3: en audio eller lf-trafo.
Det er et projekt fra min farfars bog fra 1959. Jeg ved ikke, om han havde allerede en Raspberry PI eller bare hindbær.



Men jeg er ikke sikkert, om en omskifter er bedre og hvilken rør det er i din radio. Måske Merlin kan hjælpe.
« Senest Redigeret: September 20, 2014, 11:56:03 af gerd »