For-, bag- samt bremselys for slot cars (Læst 2235x)

Offline PetLar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 26
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
For-, bag- samt bremselys for slot cars
« Dato: August 03, 2017, 10:45:06 »
Hej Forum
Da jeg ikke er den store elektronik ørn og før er blevet hjulpet på fornemste vis, prøver jeg endnu engang.
Jeg er lidt af en 1:32 slot car nørd og ønsker at forsyne mine biler med, foruden for- og baglys, også med bremselys. Man kan købe et sådant sæt men prisen er helt i skoven, i sær når jeg har mange biler.
Bilernes motor og lyskredsløbet forsynes med 0-12VDC alt efter ønsket fart og varierer derfor ustandseligt. Jeg ønsker at baglys dioderne først skal have fuld spænding når motorens forsyning går på 0V eller blot under 2V.
Jeg har vedhæftet et diagram der er udsprunget af min novice hjerne og undskylder på forhånd for både form og indhold :D
Relæet K1 er jeg i sær ikke glad for, måske finders der en mere fiks metode. Om vedhæftede diagram overhovedet vil fungere som tilsigtet, aner jeg ikke  :-[
Komponent værdier:
D1-2 = 3,5V/20mA forlys dioder
D3-4 = 2V/20mA bag- og bremselys dioder
D5 = Diode for spærring af spænding over C1
C1 = 0,22F/5,5V
Z1 = 5,1V/0,5W Zenerdiode
R1 = 38R
R2-3 = Samlet værdi på 50R
K1 = Micro relæ med 1 skiftekontakt

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: For-, bag- samt bremselys for slot cars
« Svar #1 Dato: August 06, 2017, 08:32:43 »
Umiddelbart er jeg sikker på at din opstilling vil udvikle en del røg ;)
Din zener vil virke som en kortslutning fordi den vender forkert, og hvis du vender den skal der brændes en masse effekt af i den og i D1.
Ny elektronik (et oldnordisk blad) har engang lavet en konstruktion jeg tror vil give dig noget af det du efterspørger. Prøv at kigge på årgang 1980 og 1982 i linket specielt nr 6
https://www.altomdata.dk/retro/ny-elektronik

Tilføjelse:
Når jeg nu graver i hukommelsen, var der noget med at hedengangne Jostykit lavede en HF-generator der kunne anvendes til at lave bla indvendig belysning i modeltog, selv om disse ikke kørte.
Jeg prøver lige om jeg skulle have noget info liggende på det.
« Senest Redigeret: August 06, 2017, 08:56:20 af martinbjerre »