Sort skærm på Samsung Syncmaster 2232BW (Læst 2776x)

Offline Vakse Viggo

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sort skærm på Samsung Syncmaster 2232BW
« Dato: Maj 11, 2016, 04:30:45 »
Det lader til at mange skærme fra Samsung har fået proppet billige kondensatorer på printet.

Mange herinde kender sikkert mærket, capXon, rigtig godt. Min skærm har 8 stk. af dem på power boardet, men jeg kan umiddelbart ikke se, at de er bulet i toppen eller drypper væske.

Nu vil jeg prøve at skifte dem ud, og se hvordan skærmen opføre sig. Hvis jeg tænder den nu, står den bare og blinker blåt på power knappen.
Men jeg kan godt se det lille ikon i øverste venstre hjørne, der viser Analog, Digital eller Test Good.
Hvis jeg tager signal kablet ud, viser den også det større ikon der siger at den ingen signal har.
Ellers er der bare sort skærm. Har desværre ikke noget at måle kondensatorene med...kun et multimeter.

Har kigget grundigt på power boardet og kan ikke se nogle komponenter der er brændte eller bulet. Ud over capXon´erne, er der andet som plejer at være et svagt led på sådanne skærme?



Tak for hjælp og råd.

/ Anders

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Sort skærm på Samsung Syncmaster 2232BW
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2016, 05:11:55 »
Jamen ofte er det bare nok at skifte et bare 'silo' kondensators..
Men nogen gange kan controller ic'en være brændt af, dioder, osv.

Mål om du får korrekte spændinger?
Ofte står det direkte på printet hvilke spændinger der skal ud, husk din 'adjust' eller andet 'ok' pin.
Lav en høj kohm spændingsdeler, hvis du måler højspænding til baggrundsbelysning.