hjælp til at bygge en rørforstærker (Læst 4980x)

Offline rørenemusik

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
hjælp til at bygge en rørforstærker
« Dato: April 11, 2018, 22:41:11 »
Jeg gerne bygge en rørforstærker ud fra et byggesæt (kit) - se link nederst. Jeg har ingen decideret elektronik-erfaring, så det er noget intimiderende at gå i gang med at lodde uden noget omfattende kendskab til el-lære og andre nødvendige færdigheder. Man kan måske bare gå i gang og håbe på det bedste og måske også blive belønnet med det "held" der kræves, men jeg vil gerne gå forsigtigt og sikkert frem. Det er også faren for at få kraftig strøm gennem kroppen, som man skal være påpasselig med, har jeg læst.
Er der en som ved, hvordan jeg kan komme videre, dvs. hvordan jeg kan oparbejde den nødvendige viden til at komme i gang med projektet. Hvis jeg kan få hjælp fra en som har bygget en rørforstærker, så vil det være helt optimalt og vil blive meget påskønnet. Hvis der afholdes kurser/workshops i emnet, så vil jeg gerne deltage i et sådan, men mindre kan måske også gøre det?
Jeg har lige registreret mig som bruger her hjemmesiden, så jeg ved ikke om der findes noget i stil med det jeg efterspørger, eller om man skal "læse sig til det hele selv". 

Rørforstærkeren: Edison 60
http://www.audion.co.uk/Kits/kitsbuy.html


 

Offline gsborn

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 50
  • Antal brugbare Indlæg: 7
  • nybegynder + Gør tingene for sjov, interesse, leg
    • Vis profil
Sv: hjælp til at bygge en rørforstærker
« Svar #1 Dato: April 15, 2018, 07:25:16 »
Jeg kunne ikke finde nogle tegninger pcb oversigter m.m over denne Edison 60 kit.
Skal du selv lodde de enkelte komponenter på platinet ?
Du skal på regne lidt i stil "læse sig til det hele selv" du vil ja også bygge det selv.
En start kan være at man tager de enkelt komponenter og googler dem.
En "Axial electrolytic capacitors " har ja en plus og minus side, dem skal man helst lodde rigtig på pcb..
Hvis du ikke har loddet før kan man med fordel bestille en øvelses sæt i kina, også herhjemme.
RC Vejle i Ildved har sikkert nogle.
Nu ved jeg ikke hvor du bor men måske er der en radio-gruppe i nærheden som laver byggeaftener eller spørg rundt.
Hvis man ser sådan nogle kit ligesom en model bygge kit til fly eller bil, kan man få diverse hygge timer med det. Systematikken og dobbelt kontrol er nok nøgleord her.

nybegynder +
Gør tingene for sjov, interesse, leg
Mine svar er kun ud fra min egen videnstand som begynder og google.