wifi og esp8266 (Læst 5192x)

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
wifi og esp8266
« Dato: Maj 11, 2017, 20:59:51 »
Hej.
Har uploaded program til esp8266 - ingen problem, men da jeg ikke har static ip på
router forsvinder kontakten fra browser til server ret hurtigt? er det fordi at router skifter
ip adresse. skal jeg give en static adresse i routeren for at fastholde kontakten??
ps. et forholdsvis simpel program til esp'eren hvor aREST.h og aREST_U.h er anvendt, der laver et ON / OFF til eks. et relay..
VH. Gert, og pft. for svar? 8)

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #1 Dato: Maj 12, 2017, 10:15:33 »
Hej

Har ikke arbejdet med aREST.h og aREST_U.h men med <ESP8266WiFi.h> m.fl
og det virker meget fint med DHCP tildelt adresse.

Men du kan meget vel have et strømforsynings problem med ESP er kendt for at bruge meget strøm når WiFi er aktiv og typisk er der lavet en opstilling på et breadboard med lange tynde ledninger og tvivlsomme forbindelser i selve boardet (snavset kontakter mm) det gør at de 3v3 på selve ESP boardet ofte et meget ustabil ved den højere strøm når WiFi er aktiv.

Det kan ofte hjælpe med en god kondensator f.eks 1000uF på ESP boardet og evt. at lodde direkte ledninger på i stedet for et tvivlsomt board.

Måske du har adgang til et oscilloskop så kan du se om din 3V3 er ok.

Hvilket board har du?
Hvordan er det koblet op?


Du kan evt også bruge seriel monitor og sende noget info ud om hvad programmet gør.
Hvis du har power problem vil jeg tro at programmet restarter.

 

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #2 Dato: Maj 13, 2017, 11:10:10 »
Tak for det hurtige svar.. :D
Har en adafruit HUZZAH esp8266, som nævnt ingen problemer med opload, og start af program, det virker perfekt, som sagt efter et 15-20 min. tid, mistes kontakten, til server, er bekendt med strømforbruget, har tilsluttet en separat psu til board, burde ikke være et problem, men vil prøve at teste om der kommer strøm nok..da det er en lille breadboard strømforsyning der er sat på..
Kunne det noget at gøre med router? som  nævnt tidligere har ikke tildelt fast ip-adresse til esp, blot oploadet program, og startet op..
ps. har prøvet med simple opstillinger, men det er det samme. aREST.h og aREST_U.h er blot
et par ekstra library's til ESP8288WIFI.h librarys
mvh. og tak Gert

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #3 Dato: Maj 13, 2017, 12:05:34 »
ok, så dette er dit diagram går jeg ud fra der er trods alt en lokal regulering til 3v3 så går ud fra du forsner med en der er højere?

https://cdn-learn.adafruit.com/assets/assets/000/024/745/original/adafruit_products_schem.png?1429900999

Jeg vil stadig tro at det kan være et PSU issue, men for at udelukke routeren så sæt et access point op på din mobiltelefon og prøv at bruge den i stedet og se om samme problem opstår.

Du kan også bruge seriel monitor i IDE software og så skrive lidt print code i selve programmet og se om det er samme sted den dør hver gang.


 

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #4 Dato: Maj 13, 2017, 14:52:34 »
Endnu engang tak for svaret.
Har haft min android Phone koblet op, perfekt, - et stykke tid, for ikke at "belaste" dig med alt for mange spørgsmål, vil jeg prøve at gøre som du anbefaler (vedr. psu), da du ikke omtaler
router overhovedet, og der er jo alm. DHCP (Dynamisk - osv.)  at der skulle være problemer der, må det det vel være psu strøm?
mvh Gert
ps. vender tilbage ang. psu, når jeg har prøvet det..

 

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #5 Dato: Maj 13, 2017, 17:54:55 »
Hej igen..
Volt/strøm er nu ok, De ser ud til at hvis jeg afbryder browser en tid, og dermed ip.adressen, og genstarter browseren og indtaster esp'ens ip-adresse igen, så mister den kontakten med esp?? Holder jeg browseren åben, så er der kontakt, hele tiden!! nogen ideer??
Når den går ned, genstarter jeg, (reset), på esp'eren så er den på igen ..?
mvh. Gert

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2017, 16:35:09 »
Hej

Det med at bruge telefonen som access point udelukker jo netop din normale router det var derfor jeg ikke skrev mere om det.

Jeg tror du er nødt til at forklare lidt mere om præcist det er du laver med software evt upload softwaren for at vi kan hjælpe.

Jeg har selv lavet noget hvor en ESP  finder DHCP adresse og så starter en webserver som kan tilgås fra en browser og der virker helt fint også hvis man lukker browseren og starter den igen evt fra en anden computer eller telefon.

Der er faktisk eksempler i selve arduino IDE til webserver så du kan evt prøve med den og se om det er mere stabilt.

 

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #7 Dato: Maj 15, 2017, 16:46:15 »
Hej igen,
Det var nok volt/strøm der var lidt problemer med,
den kører nogenlunde stabil, måtte dog reset den en enkel gang..
Du kan se koden som vedhæftet relay.txt fil. Den er fantastisk hurtig på on/off, og pænt layout. ;D
Næste spørgsmål kunne være, (har endnu ikke prøvet det over tid) at modulet får en ny ip-adresse, som skal findes?? routeren giver vel esp en ny ip-adresse på et tidspunkt?
Er ikke helt dus med netværk (endnu).. :( :(
mvh. Gert

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #8 Dato: Maj 15, 2017, 21:45:02 »
Jeg har kørt et lignende setup til overvågning af temperaturen i fruens drivhus. (Det gik over da hun synes det var FOR nørdet)
Jeg lavede en reservation af esp'ens ip i routeren, og det kørte uden problemer i et par måneder.

 

Offline galant2900

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: wifi og esp8266
« Svar #9 Dato: Maj 16, 2017, 17:11:51 »
Hej
Tak for alle svarene, vi må nok hellere lukke ned, ja den skal jo nok tildeles static ip (forwarded i router). for at være stabil..hvis man bruge ethernet, ud over wifi..
Endnu engang tak.
end..