Schuko Forvirring (Læst 2711x)

Offline Millford

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Schuko Forvirring
« Dato: April 28, 2018, 18:26:18 »
Hejsa

Har er *meget* basalt spørgsmål, så der må gerne grines. Jeg har googlet en del, men finder modstridende oplysninger. 

Jeg har altid syntes det kunne være sjovt at bygge lidt hobby elektronik. Nu har jeg lidt tid og penge tilover, så jeg er ude i at købe lidt grej. Jeg kikker på en loddestation, Weller WE1010.

Den sælges med Schukostik (CEE 7/7) I manualen står der  at den  kun må tilsluttes jordede stikdåer. Problemet er at jeg bor i en gammel lejlighed, hvor der kun er de gammeldags tobenede danske stik. Her er selvfølgelig et fejlstrømsrelæ.

Jeg vil helst ikke rode mig ud i noget usikkert, så jeg håber nogen kan give et klart svar, på om jeg kan bruge apparatet.

På forhånd mange tak for hjælpen. 

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Schuko Forvirring
« Svar #1 Dato: April 29, 2018, 08:27:50 »
Den kan sagtens bruges! Dog skal du overveje hvad du skal arbejde med, her tænker jeg esd (statisk elektricitet)! Så hvis du bare skal hygge lodde, er der ingen problemer!
Jeg lodder selv på små kredse, rpi, flight controller osv osv uden problemer, uden jord!  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Millford

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Schuko Forvirring
« Svar #2 Dato: April 29, 2018, 14:30:51 »
Det lyder rigtig godt. Tak for svaret, Jesper. Jeg kaster mig ud i det  :)