Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jakobsen

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Et par billeder vil være en god start, ellers upload et andet sted og link til dem
Desuden lidt info på om du har multimeter, loddekolbe?

Jeg er i Holte, så ikke så langt fra dig  :)

2
Strømforsyninger - Omformer - Inverter / Sv: Strømforsyning
« Dato: December 07, 2017, 09:07:38 »
Hej

Der er noget diskusion andre steder på nettet om de moduler og PSU

datablad: https://icepower.dk/download/2411/

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55825&KW=icepower
http://forum.recordere.dk/icepower-500a_topic153552.html
http://steenfrankjensen.com/projects/power-amplifier/block-diagram/

Måske du kan komme med lidt mere info (evt foto)  på hvad du har af strømforsyning .

Har du selv er multimeter så du kan ohme og måle spænding?

Hvor er du henne i landet?

3
Generel Elektronik / Sv: Opvaskemaskine??
« Dato: December 01, 2017, 14:30:13 »
Så er opvasken redet hen over julen  :)

4
Forstærkere / Sv: 4 trins forstærker
« Dato: November 28, 2017, 18:40:53 »
På basis siden løber der både strøm i den øverste modstand til spændingdeleren samt strømmen ind i basis på transistoren.

Så hvis du først regner strømmen ud for spændingdeleren og lægger strømmen for basic til og så regner baglæns kan du få spændingen over den øverste modstand som så vil være en smule anderledes.

Men din joker er at din transistor ikke bare har Hfe på 0,60000 men mellem 0,6 og 0,7 måske endda 0,8 afhængig af hvor hårdt transistoren kører.

Det næste "problem" er at Hfe svinger +- en transkolængde afhængig af producent, badge, spænding og strøm (se datablad for transistoren).

Det er ikke for sjov skyld at man i highend forstærkere bruger udmålte transistorer for at få de samme egenskaber.

Jeg har ikke bare lige en formel der tager højde for disse ting ... måske noget simulerings værktøj "spice" kan gøre dette.

Når du så begynder at have AC signal i gennem din opstilling så er det endnu flere parametre der spiller ind  :)

5
Forstærkere / Sv: 4 trins forstærker
« Dato: November 26, 2017, 21:05:00 »
Hej Brian og velkommen

Det er umiddelbar ohm's lov der giver dig spænding på basen og derefter ca 0,7 v mindre på emmitteren og der kan du så beregne strømmen i emmitter modstand til gnd og derefter finde ud af hvor meget strøm der går i colletor modstanden, samt hvor meget strøm der går i basen i forhold til Hfe på BD139

For ikke at forklare for meget og få misforståelser er det et emne der er dækket mange steder

Prøv at kigge her https://www.wisc-online.com/learn/career-clusters/stem/sse3803/calculating-dc-values-of-a-transistor-amplifi

Den guider dig gennem step by step   :)

NB: husk at Hfe er forskellig (25-160) afhængig af hvor hårdt man kører transistoren se BD139 datablad http://www.redrok.com/NPN_BD135_45V_1.5A_12.5W_Hfe40_TO-126.pdf
samt at der er en smule forskel fra forskellige  producenter.

6
Generel Elektronik / Sv: Opvaskemaskine??
« Dato: November 20, 2017, 20:08:13 »
Hej ja surt med en opvasker det ikke virker

47 Ohm 5% og så en i samme fysiske størrelse så den kan klare samme effekt.

Men der er formentlig en grund til at den er brændt af, så du skal nok forvente det sker igen.

For at kunne hjælpe dig bedre så fortæl hvilken model og fabrikat det er så kan det være at vi kan finde noget diagram eller nogle kendte problemer.

De fleste elektronik butikker har formentlig sådan en, hvor er du henne i landet?

7
Generel Elektronik / Sv: Anbefalet multimeter til all around brug
« Dato: November 07, 2017, 13:17:06 »
Fik lige nyhed's brochure fra elma.dk og her har de et meter Brymen BM  257  på tilbud til 875 ex moms, der får du meget for pengene https://elma.dk/nyheder-tilbud/tilbud/elma-bm257s-sand-rms-multimeter.aspx

Hvis du kigger her er der spec https://www.tme.eu/en/details/bm257/portable-digital-multimeters/brymen/bm257s/

8
Andet analog relateret / Sv: MELF modstand
« Dato: November 07, 2017, 13:09:32 »
Måske denne video kan hjælpe https://www.youtube.com/watch?v=7KmnizwuUEM
Der er også en link til hjemmeside hvor der står noget mere om den link switch der bræder af på ENV06 printet


9
Generel Elektronik / Sv: Anbefalet multimeter til all around brug
« Dato: Oktober 29, 2017, 14:33:49 »
Det er ikke super nemt at svare på da der er mange forskellig ting der kan være "nice" at have og andre hvor det er fuldstændig lige meget afhængigt af hvad man skal lave.

Desuden kommer det meget an på hvad du vil bruge af penge... man lad vær med at købe de helt billige, gå efter noget der er anerkendt f.eks Fluke har er der der så igen et stor spænd af multimereter. Jeg syntes f.eks batteri levetid og auto off er meget vigtig samt en beeper der virker med det samme og ikke efter 0,1 sec.

Må jeg anbefale at kigge lidt på en anden site hvor de går helt ned i detailer på måleinstrumenter og har lavet en oversigt

http://www.eevblog.com/forum/testgear/multimeter-spreadsheet/
http://www.eevblog.com/forum/testgear/

David fra eevblog har lavet utallige test af multimeret på youtube

https://www.youtube.com/channel/UC2DjFE7Xf11URZqWBigcVOQ

Men søg på google efter best multimeter og søg derefter på review og se video hvor de tester dem
Måske det skal være er Fluke 87-V ? men igen det afhænger af hvad man har brug for  :)


10
Arduino & Lign. / Sv: Arduino Code-Referenz Håndbog
« Dato: Oktober 29, 2017, 09:22:20 »
Nice one, tak :)

11
Du kan også have pulldown på vestre side af modstanden (der hvor kontakten er forbundet)  så optræden den ikke som spændingdeler  :)

12
Arduino & Lign. / Sv: Meget varm step motor
« Dato: Juli 17, 2017, 08:54:40 »
Hej og velkommen

I en step motor skifter man strømmen gennem viklingerne i en sekvens og motoren kører den ene eller anden vej, så langt så godt  :)

Men hvis man ikke "afbryder" strømmen når motoren ikke skal køre så går der stadig strøm i viklingen og det er nogle gange godt da motoren så er "Låst" du kan ikke dreje den manuelt men til gengæld afsætter du den effekt som du sender ind i viklingen f.eks ved 12V og måske 1A er det lig 12W og ja det bliver varmt.

Det afhænger af hvad din motor er beregnet til af forsyningsspænding mange er faktisk kun til 5V men køre pænest ved en højere spænding og en modstand i serie,
også din styring kan være lavet på flere måder, nogle har et ben hvor du kan enable/disable strømmen fra CPU når den holder stille.
Nogle har indbygget strømstyring som kan ændres nor den holder stille og er låst.
Andre har en overlejret frekvens til at få stepmotoren til at køre jævn ved forskellige hastigheder. Der er mange muligheder og der opfører sig desværre ikke ens.

Går ud fra din styring også bliver meget varm?
Pas på du ikke brænder den af.
Det første du kan gøre er at sænke spændinge til noget lavere og se om din motor stadig kan trække det den nu skal uden at blive så varm.

Du må meget gerne komme med info på:
Motor spænding / strøm gerne et link til den
Din motorstyring gerne link
Hvilken forsynings spænding bruger du?
Hvad skal motoren bruges til (her tænker jeg på belastning)?


13
Print & Mekanik / Sv: spørgsmål om hjælp til printplade
« Dato: Juni 11, 2017, 10:05:31 »
Hvis det kun er nogle enkelte steder du skal fjerne loddemasken for at få adgang til kobberet så er en "glasbørste" ganske velegnet, (sørg for IKKE få ikke glasstøvet i fingerne)

https://elektronik-lavpris.dk/p96021/n-fiberpen-glasfiberpen/

http://www.butik4281.dk/butik/index.php?main_page=product_info&products_id=133

14
Arduino & Lign. / Audio Spectrum analyzer FFT / Disco lys
« Dato: Maj 18, 2017, 19:20:57 »
Hej

Jeg roder lidt med at lave noget styring af en programmerbar RGB led strip baseret på HL1606 .
Jeg benytter Arduino UNO.
Jeg kan sagten styre LED som jeg gerne vil med forskellige effekter (løb, blink mm)

Men nu kommer det lidt mere kompliceret, at styre det til musik,
Jeg har en electret mikrofon og en op-amp LM324 (single supply 5V) hvor jeg har laver en Virtuel GND på 2,5V, så jeg kan få et fint analog signal som er offset omkring 2,5v for at gøre Analog indgangen glad på Arduinoen.

I softwaren bruger jeg så #include "arduinoFFT.h"

Først havde jeg tænkt at ville prøve at lave noget "Beat Detect" som kunne finde rytmen i music, efter at have søgt og læst en masse ser det ud til at være mere kompliceret end "bare lige"

Nu har jeg så lavet en mere simpel løsning hvor jeg tænder LED hvis der er over et bestemt niveau på en given frekvens.

Umiddelbar virker det så meget at det blinker til musik, desuden hvis jeg tilslutter en tone generator og sweeper fra f. eks 100Hz til 2Khz så tænder led også ca som forventet, men det virker ikke helt overbevisende.

Så jeg leder efter nogle ideer til at gøre det bedre.

Kode:
#define CHANNEL A0
const uint16_t samples = 128; //This value MUST ALWAYS be a power of 2
double samplingFrequency = 8000;
unsigned int delayTime = 0;
double vReal[samples];
double vImag[samples];

i setup
Kode:
  analogReference(DEFAULT);
   if(samplingFrequency<=1000)
    delayTime = 1000/samplingFrequency;
  else
    delayTime = 1000000/samplingFrequency;
  // nothing to do!
}

i loop kalder jeg Spectrum konstant
Kode:
/**********************************************/
// FFT!
void Spectrum() {

for(uint16_t i =0;i<samples;i++)
  {
   vReal[i]=0;
   vImag[i]=0;
  }
    for(uint16_t i =0;i<samples;i++)
  {
    vReal[i] = double(analogRead(CHANNEL));
    if(samplingFrequency<=1000)
      delay(delayTime);
    else
      delayMicroseconds(delayTime);
  }
  FFT.Windowing(vReal, samples, FFT_WIN_TYP_HAMMING, FFT_FORWARD);  /* Weigh data */
  FFT.Compute(vReal, vImag, samples, FFT_FORWARD); /* Compute FFT */
  FFT.ComplexToMagnitude(vReal, vImag, samples); /* Compute magnitudes */
//  double one_freq = ((5 * 1.0 * samplingFrequency) / samples);v

//    double x = FFT.MajorPeak(vReal, samples, samplingFrequency);
//  Serial.println(x, 6);


       int bass0 = vReal[4]  > 300*2;
       int bass1 = vReal[8]  > 300*2;
       int bass2 = vReal[12]  > 300*2;
       int bass3 = vReal[16]  > 300*2;
       int bass4 = vReal[20]  > 300*2;
       int bass5 = vReal[24]  > 300*2;
       int bass6 = vReal[32]  > 300*2;
       int bass7 = vReal[48]  > 300*2;
       int bass8 = vReal[56]  > 300*2;
       int bass9 = vReal[64]  > 300*2;


  
  if (bass0) { strip.setLEDcolor(0, R);} else { strip.setLEDcolor(0, BLACK);}
  if (bass1) { strip.setLEDcolor(1, R);} else { strip.setLEDcolor(1, BLACK);}
  if (bass2) { strip.setLEDcolor(2, R);} else { strip.setLEDcolor(2, BLACK);}
  if (bass3) { strip.setLEDcolor(3, G);} else { strip.setLEDcolor(3, BLACK);}
  if (bass4) { strip.setLEDcolor(4, G);} else { strip.setLEDcolor(4, BLACK);}
  if (bass5) { strip.setLEDcolor(5, G);} else { strip.setLEDcolor(5, BLACK);}
  if (bass6) { strip.setLEDcolor(6, G);} else { strip.setLEDcolor(6, BLACK);}
  if (bass7) { strip.setLEDcolor(7, B);} else { strip.setLEDcolor(7, BLACK);}
  if (bass8) { strip.setLEDcolor(8, B);} else { strip.setLEDcolor(8, BLACK);}
  if (bass9) { strip.setLEDcolor(9, B);} else { strip.setLEDcolor(9, BLACK);}

strip.writeStrip();  

}

Er dette den rigtige måde at bruge FFT på?

  FFT.Windowing(vReal, samples, FFT_WIN_TYP_HAMMING, FFT_FORWARD);  /* Weigh data */
  FFT.Compute(vReal, vImag, samples, FFT_FORWARD); /* Compute FFT */
  FFT.ComplexToMagnitude(vReal, vImag, samples); /* Compute magnitudes */


Ideer modtages  :)

15
Hej

Dit billede af forstærkeren der er åben viser et lille hvidt relæ der er "sat ind i konstruktionen" mellem PSU og ladelytterne, det ser ud til de hapser 5v og trækker relæet.
Ideen er formentlig at først åbne for 5V når der er nok 5V til at trække relæet

De 5v efter relæet går så ind under forstærker modulerne og bruges måske til at "unmute" dem.

Hvis ikke der er et "RC led" der langsomt stiger til de 5V på de enkelte moduler så er det formentlig forklaringen på POP.

Nu ved vi jo ikke om det er TDA8953 de bruger men hvis du kigger databladet på side 27 så kan du se hvad de bruger de 5 volt til

Citér
To start-up pop noise-free, it is recommended that the time-constant applied to pin
MODE be at least 500 ms for the transition between Standby and Operating modes.

Evt afbryd de 5 V fra relæet og forsyn med en ekstern variabel PSU 0-5 V variable og skru langsomt op... KUN hvis du ved hvad du laver  :)

Sider: [1] 2 3 ... 12