Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion. (Læst 8354x)

Offline Kristian Jensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Dato: November 01, 2010, 21:48:50 »
Hej, jeg er lidt rusten mht. min elektronikviden, så jeg tænkte jeg lige ville registrere mig her og stille nogle spørgsmål angående konstruktionen af et par simple kredsløb jeg godt kunne tænke mig at lave til brug i nogle tabletop krigsspilsminiaturemodeller.

Det drejer sig først og fremmest om hvad modstandene i dette stykke kredsløb rent faktisk gør? Jeg har tænkt mig frem til at de nok regulerer lysstyrken på dioderne, hvor større resistans på modstandene giver svagere lyseffekt i dioderne, men er det korrekt? Resten af det giver god mening og burde kunne laves på en 5-10 minutter ved en loddestation.

Mit næste spørgsmål er om det er muligt at få nogle bittesmå højtalere (2-4 cm i diameter) og hvorledes kan de evt. rigges i et ledningskredsløb med et 3,5 mm stereo jackstik, sådan at de kan tilsluttes en almindelig MP3 afspiller eller lignende? Lyden behøves ikke at være fænomenal, bare sådan at man rent faktisk kan høre nummeret der afspilles nogenlunde - fidusen er at jeg skal have indbygget det i en lille kampvogn á la den i ovenstående link, så den kan afspille lidt tematisk musik mens jeg tæver min modstander på tabletop slagmarken.  :D

Jeg håber i har nogle forslag, for jeg ser lidt frem til at kunne chikanere mine modspillere med både lys og lyd. :)

- Kristian

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #1 Dato: November 02, 2010, 15:23:40 »
Hej Kristian og velkomme til  ;)
Modstandende begrænser den strøm som sendes ned i dioderne.
Dvs hvis en diode max kan holde til 20mA så skal du finde en modstand som kan begrænse strømmen til dette. Det kan du finde via ohms lov.

Et eks. kunne være hvis du har en diode op 20mA og en spændingsforsyning på 12v. Ohms lov siger at Modstanden = Spændingen divideret med Strømmen. så dividere vi de 12v med 20mA så for du en modstand på 600 ohm, da 600 ikke findes i den E12 rækken, som hovedsageligt bliver anvendt, kunne du bruge en på 560, så ville din strøm godt nok lande på de + - 21,5mA. Hvis din diode ikke kan tåle dette kan du sætte 2 modstande på 330 ohm i serie foran din diode. Så er du oppe på 18,2mA.

Selvfølgelig dæmper modstanden også for lysstyrken, hvis den kommer alt for langt ned under 20mA.

Håber det var hjælp nok  :D
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Kristian Jensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #2 Dato: November 02, 2010, 16:01:16 »
Yeps, det giver god mening, det er jo lige det med at omsætte teori til praksis at tingene halter lidt for mig, men det skal nok lykkedes - om ikke andet må jeg regne lidt på tingene og ellers købe lidt forskellige resistorer og dioder og ellers prøve mig frem, det er næsten også klart det sjoveste (undtagen når man lige får stød eller brændt nallerne).  :)

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #3 Dato: November 02, 2010, 18:04:27 »
Hej Kristian og velkommet
 Gør som A5ive skriver, start med rigeligt modstand og skift til mindere indtil de lyser passendene
 Elektronik som hobby har stor underholdingsværdi, andg at brænde sig, igård aflivede jeg 2 stk lt494 icer 1 stk bdx34c
 transtistor og 1 stk mbr2560 diode på 15 minutter, så hvis du brænder noget af er du ikke den første og med garenti heller
 ikke den sidste
 Små højtalere er nemmest at skaffe ved at fælske et set hovede telefoner fra en walkman, prøv i en genbrugsbutik
 så du kan få Epoclypsen til at spille når du angriber, du har vel set "dommedag nu"
 Tage

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #4 Dato: November 02, 2010, 20:28:02 »
En lille rettelse til det A5ive skriver..

det er korrekt de strømme han komme frem til, men lysdioden har jo en del af de 12v liggende over sig.

1,2v med rød, gul og grøn
3,5v med bla. blå og hvid.

Derved vil det være den "resterende" spænding man skal regne sin modstand ud efter.

Martin

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #5 Dato: November 02, 2010, 20:32:42 »
Det kommer også til at give det samme i sidste ende  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #6 Dato: November 02, 2010, 21:21:29 »
Det giver da ikke det samme strøm hvis man regner med og uden diode..

12/20mA = 600 ohm

10,8/600 ohm = 18mA, hvis det er en rød, gul eller grøn diode

8,5/600 ohm = 14mA hvis det er en blå eller hvid diode

Kan du se hvor jeg vil hen  ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #7 Dato: November 02, 2010, 21:37:34 »
Jo kan godt se hvor du vil hen  :)

Jeg fik nok også formuleret mig lidt forkert da jeg skrev at det var hvis den max kunne holde til 20mA. Det jeg mente var at hvis den skal bruge 20mA.

Altså ligemeget hvilken spændingsforsyning jeg bruger så, hvis jeg ved hvor meget strøm min diode skal bruge, kan jeg altid finde ud af hvilken modstand jeg skal bruge.

Nu bliver jeg selvfølgelig i tvivl, så hvis jeg er helt galt på den så ret mig endelig  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #8 Dato: November 02, 2010, 21:56:26 »
Det er helt korrekt formuleret  ;)

 

Offline Kristian Jensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #9 Dato: November 03, 2010, 16:18:03 »
Små højtalere er nemmest at skaffe ved at fælske et set hovede telefoner fra en walkman, prøv i en genbrugsbutik
 så du kan få Epoclypsen til at spille når du angriber, du har vel set "dommedag nu"
 Tage

Højtalere fra hovedtelefoner? Der sidder måske noget kredsløb i som begrænser lydstyrken, så man ikke blæser ens trommehinder ud? Jeg har godt nok et gammelt sæt jeg kan udforske, kan hænde jeg lige skal åbne det engang og se hvad der rent faktisk sidder gemt indeni, men jeg har sjældent oplevet at de kan spille højere end at man lige kan høre det hvis man står en armslængde væk.  :o


 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #10 Dato: November 03, 2010, 16:59:17 »
Som jeg husker det er en hovedtelefon vist oppe på 32 ohm, det sætter i sig selv en begrænsning i afsættelse af effekt, ihvert fald hvis den skal drives fra en mp3 afspiller.

Jeg ville nok lave et lille kredsløb med et par opamps, som blev forsynet af den samme spænding der driver lysdioderne, så er man fri for at belaste sin afspiller.

Martin

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #11 Dato: November 03, 2010, 21:19:17 »
Ja det lyder rimeligt at det er 32 ohm, men de er normalt sterio, og hvis han ikke har noget at bruge det til  kunne kan
lægge dem parelelt, og komme ned på 16 ohm det ville give lidt mere, og hvis det er motors larmen og maskingeværets knitren
der skal lamme fjenden,skal der nok mere til
tage   

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #12 Dato: November 04, 2010, 12:01:58 »
Hvis man lægger dem parrallel vil man muligvis opleve at afspilleren vil forvrænge, da dens udgangsimpedans ikke er tilpasset en 16 ohms belastning.

 

Offline Kristian Jensen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål ang. kredsløbskonstruktion.
« Svar #13 Dato: November 04, 2010, 16:43:20 »
Mht. at lave et lille højtalersystem, så har jeg overvejet at noget som miniature flush mount speakers kunne bruges fremfor at kannibalisere et headset?

Eftersom jeg ikke har ret meget erfaring med at nørkle elektronik, må det egentligt gerne være en løsning som er forholdsvis simpel  at lave uden alt for mange tekniske fiksfakserier mht. konstruktionen.  ;)