2 forskellige spørgsmål... (Læst 5261x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
2 forskellige spørgsmål...
« Dato: September 22, 2011, 14:51:07 »
Jeg har 2 forskellige spørgsmål, så i stedet for at oprette 2 tråde, har jeg samlet dem her..

1: Jeg har en HTC oplader, hvad er den bygget af, siden den er så lille? (Den virker fint, så vil ikke skilde den af)

2: Hvad er bedst til at lave lysshow med og hvad holder bedst? LED/Pærer/Halogen? Det har ikke nødventigvis nøde at være kraftigt lys, heller noget stabilt lys.

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #1 Dato: September 22, 2011, 17:38:35 »
1: Jeg har en HTC oplader, hvad er den bygget af, siden den er så lille? (Den virker fint, så vil ikke skilde den af)

Uhm, måske du kan finde én i en genbrugs-butik, som kan åbnes ? :)
(Det skulle faktisk ikke undre mig, at man kunne købe noget i den stil i Tiger)

Jeg fandt denne ved at søge med Google.

Citér
2: Hvad er bedst til at lave lysshow med og hvad holder bedst? LED/Pærer/Halogen? Det har ikke nødventigvis nøde at være kraftigt lys, heller noget stabilt lys.

LED holder helt klart længst tid, den er også den der reagerer hurtigst i forhold til de andre nævnte lyskilder.
Glødetrådspærer klarer tænd/sluk bedre end sparepærer, men kan ikke så godt tåle hurtige tænd/sluk, når de er varme.
Halogen er en slags glødetråd (men 'tråden' her er tykkere), jeg vil gætte på at den klarer blink længere tid end alm. glødetråd. Den er dog langsom til at tænde/slukke i forhold til glødetrådspærer.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #2 Dato: September 22, 2011, 17:59:27 »
1: Jeg har en HTC oplader, hvad er den bygget af, siden den er så lille? (Den virker fint, så vil ikke skilde den af)

Her er nok et bedre billede (samme google søgning) - rul ned i nærheden af bunden af siden.

Forklaringen på at den er så 'let', er at transformatoren ikke er en 'fuld 230-til-5V' transformator, men den går gerne ned til - måske - 30 volt.
Derfra bliver den lavet til jævnspænding. De billige bruger ikke en diodebro - hvorfor bruge 4 dioder, når man kan bruge en enkelt ?
Dvs. du får så kun den ene halvbue. Så skal du bare have en spændings-regulator på, og vupti, 5V i letvægts-klasse.

På sidstnævnte side's billeder...

Du ser strømmen komme ind på de 2 hvide ledninger.
Det næste der sker, er at den ene går ind igennem en 1N400x power-diode. Allerede dér bliver den ene halvbue sorteret fra.
Så går den med garanti direkte ind i transformatoren, og ud på den anden side har vi vores lavspænding.
Derefter skal vi have strømmen ind i en kondensator. Vores elektrolyt er jo polariseret (altså til DC/jævnspænding), så vi er nødt til lige at have en diode på.
Her har designeren valgt en billig 1N4148.
OK, nu har vi så en dims der hedder '13001'... Efter lidt gransken, fandt jeg dette datablad, som har et par D.U.T. diagrammer; de viser faktisk resten.

-Ja, så er der selvfølgelig lige USB-stikket... Her kan du få et hint på pinouts.ru - Husk at du aldrig må stole på hvad der står på denne side; hver 'dokumentation' er skrevet af brugerne, og der har været gevaldig mange fejl, så check dem altid før du laver noget der kan sige bum-sprut-sprut, så du er sikker på at det siger bum-sprut-sprut når det skal. ;)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #3 Dato: September 23, 2011, 02:36:51 »
Interessant.

Tillægs spørgsmål:
Kan man så nøjes med at bruge en diode bro, uden at skulle bruge en transformer? Hvis man vil have høje volt?

Fx. en 3A 400V diode bro, bør da kunne lave en 230V AC stik kontakt om til en 230V DC?

Det kan lyde som et mærkeligt spørgsmål, men, bliver sgu lidt nysgerrig :)

Eller har jeg misforstået noget med de broer :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #4 Dato: September 23, 2011, 07:08:10 »
Kan man så nøjes med at bruge en diode bro, uden at skulle bruge en transformer? Hvis man vil have høje volt?

Det korte svar: Ja og nej. :)

Det lidt mere uddybende:
Ja, hvis du garanterer at dit produkt ikke har andre stik end 230V stikket, og ingen metal-dele kan berøres udefra.
Grunden er simpel:
En stikkontakt tænder/slukker for den ene terminal. Nogle stikkontakter er monteret forkert (fx. af uautoriserede gør-det-selv-elektrikkere). Man kan derfor risikere at der ikke tændes/slukkes for FASE, men for NUL i stedet.
En anden ting: Hvis stikkontakten er monteret korrekt, og NUL'en af en eller anden årsag svæver (ikke koblet til NUL/jord i tavlen), vil der kunne gå op til 400V fase-spænding igennem NUL'en (ja, på en 230V stikkontakt).
En tredje ting... Kobler du to apparater sammen (fx. med en audio-ledning), kan du risikere at spændingsforskellen er 400V, hvis apparaterne sidder til hver sin stikkontakt.

Der er flere årsager end disse, til at man bør have en transformator på.

En anden ting er, at har du en diode på din primær-side, vil din støj-udstråling blive større (jeg taler ikke om EMI, men støj, der sendes tilbage i el-nettet), fordi en spole er "konservativ". Dvs. slukker du en spole, bliver den sur, og sender en kraftig spænding tilbage til din strømkilde, som hævn. -Jo mere forbrug du har på din spole, desto større spænding vil den sende tilbage. Jeg har været årsag til at en BT139 brændte af, fordi vi havde sat den på primærsiden af en transformator - ja, jeg fik overtalt en garvet elektronik-tekniker til at gøre det; mærkeligt han ikke opdagede det. :D
Nåmen... Dioden sidder sådanset og tænder/slukker din transformator konstant, da den kun sender strøm i transformatoren, når spændingen er højere end +0.6V!
Hint: Heldigvis er der tale om en diode, så hvad sker der egentlig i kredsløbet?
Der kommer alligevel støj ind på elnettet.. Årsagen er at transformatoren nu kun bruger strøm for hver anden halvbue. Trækker vi 5A på vores elektriske enhed, vil strømforbruget derfor veksle mellem 5A - 0A - 5A - 0 A i 50 Hz. Dvs. hver anden halvbue bliver brugt, mens den anden halvdel ikke bruges, dette skaber en frekvens der 'ser ud som om den går baglæns ind i elnettet'.
Til sammenligning: Hvis du åbner din effekt-forstærker og sætter et oscilloskop på DC-strømforsyningen til dit forstærkerprint, vil du opdage at du har en fin sample-kurve der slår i takt til musikken du spiller.

Der er dog ingen regler, der forbyder at man bruger diode-princippet på primærsiden. De fleste thyristor-drevne varmepistoler/skruemaskiner sender en forfærdelig støj tilbage i elnettet.

Har du apparater, der konstant sidder i stikkontakten, er det også praktisk at have transformeren som første komponent (i serie med en sikring), for hvis lynet slår ned og kravler i dit elnet, vil sansynligheden for at din elektronik futter af, formindskes.
Altså: Sidder en diode på primærsiden, får den måske 100000V ved lynnedslaget. Sidder den efter transformeren, vil transformeren måske reducere denne spænding til 5000V, hvilket stadig kan brænde din diode over, men sansynligheden er noget mindre.

Når alt dette er nævnt, skal siges at du kan gøre noget så simpelt, som at sætte en Atmel AVR direkte til 230V ved at bruge en diode, en kondensator og en modstand.
Det betyder at du skal indkapsle din AVR forsvarligt, så den faktisk ikke kan åbnes af brugeren.

Men ja, i teorien er det muligt. Man sætter dog nærmest altid en transformator i apparater, netop af sikkerhedsmæssige årsager.


 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #5 Dato: September 24, 2011, 22:46:55 »
Interessant.. :)
Hehe, det var dog ikke noget jeg ville forsøge, det var skam blot rent teoritisk jeg ville vide det :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: 2 forskellige spørgsmål...
« Svar #6 Dato: September 24, 2011, 22:58:43 »
Interessant.. :)
Hehe, det var dog ikke noget jeg ville forsøge, det var skam blot rent teoritisk jeg ville vide det :)

Jeg tror dog du roligt kan sætte en diode ind på primærsiden af en transformator; selvfølgelig er der lynnedslags-argumentet, men hvis det er noget elektronik der skal bruges mens man sidder ved det, vil det nok være meget praktisk. Skal det være stabilt og holbart, så bør man sådan set slet ikke bruge switchmode, men en 'god gammeldags æv-tung transformator'.. ;)
Switchmode transformatorer har det med at brænde af som fluer dør. Jeg har indtil nu selv oplevet 3 switchmode trafoer brændt af, mens vi har tvunget en ringkernetrafo til at brænde over, ved med vilje at kortslutte sekundærsiden (dette var en sikkerheds-test før produktion).