selvstyrende sejlbåd (Læst 5642x)

Offline Jaqen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
selvstyrende sejlbåd
« Dato: Marts 15, 2011, 13:49:18 »
Som sejler og programmør har jeg længe gået med en ide om at lave et modelsejlskib, der kan styre sig selv.

Jeg har en god ide om hvordan man løser programmeringen, men er nybegynder i elektronikken. dvs jeg kan føre en loddekolbe, og har et par gange med held samlet elektronikbyggesæt.

Mit spørgsmål er således om nogen har et godt bud på hvad der vil fungere bedst til at behandle indput fra kompas, GPS og vindfane, og ud fra disse styre to servoer til hhv ror og sejl.

Har nogen kendskab til byggesæt der ville kunne dette?
Har kigget på nybegynder-sæt til arduino, men det er også lidt af en jungle.
GPS har jeg. de fleste marine gps'er kan sende aktuel position via en seriel forbindelse, hvilket jeg vil tro arduino eller lignende kan læres at læse.
Tilbage er så elektronisk kompas, samt vindfanen, som vel kan beskrives som en glorificeret drejekontakt eller vinkel-måler.

Hvor ville være et godt sted at starte, når man ikke har den store elektronikerfaring men er villig til at lære? :-)

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: selvstyrende sejlbåd
« Svar #1 Dato: Marts 17, 2011, 22:01:00 »
Jeg kan ikke hjælpe dig ret meget, men der fåes magnetiske flux dektore, ala dem der sidder i rorpins autopiloter
fek.s ray marine st-1000 og st 2000, jeg tror nok at de comunikere digitalt
prøv at søg på xen 1200 det er en 2 akset flux detector, men der findes et væld af dem
det kunne også være løsningen på din windvane en lille magenet der rotere sammen med vanen monteret over en chip
det kan laves næsten uden friktion, potmetere eller omskiftere tror jeg du vil få store problemer med at få til at løbe let nok
Tage

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: selvstyrende sejlbåd
« Svar #2 Dato: Marts 19, 2011, 21:25:14 »
Hej igen
 Se lige den nye link   http://www.electrozone.dk/
 kik under sensores / magnetic Arduno har en lille 3 akset flux detector interfacet med I2C
 den er desværre ret peberet
Tage

 

Offline Jaqen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: selvstyrende sejlbåd
« Svar #3 Dato: Marts 22, 2011, 11:54:23 »
tak for ideerne!
fandt siden hen en fin lille blog med en gennemgang af hvad man kan få brug for.

http://diydrones.com/profiles/blogs/whats-needed-for-an

og her et link til en der har godt gang i et projekt som det jeg har i tankerne:

http://arduskipper.blogspot.com/

hader selv de der "jeg har løst mit problem, men vil ikke fortælle hvordan"-forum svar man altid finder med google, men linket oven for burde tage folk videre.

Rygtet vil vide at de her arduino sæt kan bygges af folk med en loddekolbe og evnen til at læse indenad, så der er måske håb for mig :-)
« Senest Redigeret: Marts 22, 2011, 14:30:13 af Jaqen »

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: selvstyrende sejlbåd
« Svar #4 Dato: Marts 23, 2011, 00:05:59 »
"Giv altid håbet den længste frist"
                                       Lars Lilholt
Tage