Solcelle-lade-system? (Læst 11698x)

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Solcelle-lade-system?
« Dato: August 26, 2010, 19:53:16 »
Ja jeg har fået skaffet mig en container, men har fået afvide at de har det med at blive rigtig klamme indeni, så tænkte på at jeg ville sætte et bilbatteri inden i, som skulle køre et mindre ventilationssystem. Det skulle så blive ladet op af solceller.

Men har ikke rigtig rodet med solceller før, så ville høre om nogle af jer har kendskab til dem?

Er det nok bare at sætte en diode mellem solcellerne og batteriet, eller skal jeg bruge sådan en lade regulator? Og er det watt eller spænding jeg skal gå efter? Altså kan en solcelle som levere 10v, kan den godt lade batteriet når det er 12v? Når det er over længre tid?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #1 Dato: August 26, 2010, 21:20:09 »
en akkumulator skal cirka bruge 14V når den skal lades, så det nok bedst at få nok sol celler til en 16 - 18volt og så have en regulator på så du er sikker den for en jævn spænding på akkumulatoren ! og så er det måske også en god ide at få en begrænser på regulatoren så, du ikke lige pludselig begynder at trække din f.eks. ventilator, på regulatoren.

MVH

 

Offline Greekstar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #2 Dato: August 27, 2010, 09:06:46 »
Du skal have en regulator lavet til solceller, da du ellers kan risikere at ødelægge dem. de har et kit med solpanel og ladekredsløb hos http://www.matronics.dk/Kategori/Baad-og-camping/Solceller-og-tilbehoer. jeg tror at det 40w kit de har er rigeligt.
« Senest Redigeret: August 27, 2010, 09:11:18 af Greekstar »
Følg strømmen..

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #3 Dato: August 27, 2010, 23:18:38 »
Ved du om jeg kan tilslutte flere solceller til den laderegulator?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Greekstar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #4 Dato: September 01, 2010, 11:11:11 »
det kan du
Følg strømmen..

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #5 Dato: September 04, 2010, 23:31:19 »
Skal de så serie eller paral forbindes?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Greekstar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #6 Dato: September 06, 2010, 13:40:58 »
parallel
Følg strømmen..

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #7 Dato: September 06, 2010, 18:10:05 »
Okay. Tak for hjælpen  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #8 Dato: Oktober 12, 2010, 21:03:04 »

 Hej ovre på Fyns land.
 Jeg læste lige dit spørgsmål om solceller, men det lader til at du har chek på dem
Du skal nok overveje noget automatik således at din blæser ikke køre når temperturen inden i containeren er lavere end den er udenfor, i de tidlige morgentimer når solen står op stiger luftfugtigheden, hvis din blæser kører og hiver fugtig luft ind i en kold container, kondensere fugten og alt koldt bliver vådt, spar strømmen og kør stærkere på faldene tempratur
Jeg har et 36 watt solpanel forbundet til 3 stk 50ah batterier og en 80 mm blæser uden regulator eller andet smart bare 3 dioder. 1 til starter batteriet 1 til forbrugsbatterierne, og en til blæseren så den køre kun når der er sol på, og båden er altid tør indvendig
P.S mit panel ligger ned på dækket så jeg har aldrig fuldt output fra panelet måske 50 % afhænig af solhøjden
m.v.h tage

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #10 Dato: Oktober 20, 2010, 07:21:44 »

 Hej ovre på Fyns land.
 Jeg læste lige dit spørgsmål om solceller, men det lader til at du har chek på dem
Du skal nok overveje noget automatik således at din blæser ikke køre når temperturen inden i containeren er lavere end den er udenfor, i de tidlige morgentimer når solen står op stiger luftfugtigheden, hvis din blæser kører og hiver fugtig luft ind i en kold container, kondensere fugten og alt koldt bliver vådt, spar strømmen og kør stærkere på faldene tempratur
Jeg har et 36 watt solpanel forbundet til 3 stk 50ah batterier og en 80 mm blæser uden regulator eller andet smart bare 3 dioder. 1 til starter batteriet 1 til forbrugsbatterierne, og en til blæseren så den køre kun når der er sol på, og båden er altid tør indvendig
P.S mit panel ligger ned på dækket så jeg har aldrig fuldt output fra panelet måske 50 % afhænig af solhøjden
m.v.h tage
Lader den så bare på alle 3 hele tiden eller? 
Jeg har lavet sådan en af de der "solarventi"-kasser, hvis du ved hvad det er. nemlige lige for at varme luften lidt op før den kommer ind i containere  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #11 Dato: Oktober 22, 2010, 21:19:30 »
Ja solcellen kan altid se begge batterier ( motor batteriet 50 ah, og de to forbrugsbatterier der er parelell forbundet til et stykke 100 ah batteri ) hver med et stk 1n5407 diode, og blæseren med et stk 1n4007 diode så når der er sol lader alt,
 jeg har målt 1,8 ampære på en solskindsdag 1,8/3 = 0.6A/batt det er ikke ret meget, en bekendt sagde at det ikke gjorde noget, men hvis der har været forbrug  vil det fladeste batteri selvføldig lade mest
Jeg har envidre et spændingsfølsomt relæ der kobler forbrugsbatterierne til motoren når den køre
Nej jeg ved ikke hvad en solar ventikasse er men vil meget hvide det, da grøn energi er en hjerte sag, så send nogle links eller andat data, pse
  MVH tage
P.S, forbrugsbatterierne er købt sammen og er fra samme batch så de kan godt parelellforbindes uden at ødelægge hinanden

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #12 Dato: November 18, 2011, 21:12:53 »
Ja jeg river altså lige frem i min gamle tråd her.

Har lige et par spørgsmål til solceller osv.

Kan man sætte solceller i forskellige størrelser sammen? eller skal man have et noget i mellem først?

Og så lige til batterier. Hvis nu man siger at man skal bruge 12V/1000W i 4 timer om dagen. Hvordan skal jeg så vælge batterier, og hvad med ladning?

Jeg havde regnet med at solcellerne skulle gøre det meste af ladningen, men der kommer til at sidde en bilbatterilader som en slags nødgenerator, så hvis nu at batterierne er ved at være flade så går den ind over og lader. fks hvis der ikke har været sollys længe.

Men igen.. Er lidt på bar bund når det hele skal gå op i en højere enhed.

Nogle der kan hjælpe lidt her?  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Solcelle-lade-system?
« Svar #13 Dato: December 10, 2011, 13:32:47 »

 Du kan godt sætte flere forkellige solpaneler sammen, hvis de sidder in parelel, og du har en diode i serie med hvert panel
 
 men 1000w i 4 timer , med en max oplade/aflade virkningsgrad på 80% er kravet nu 5000 watt

 ved 12 volt skal du have 416 ampæretimer der kan bruges, du må max aflade batterierne 50% så du skal have cr 800ah
 det er  hvad man har i store sejlbåde

 tage
     - jammerbugten