styring af gammel fjernstyret båd (Læst 6310x)

Offline christiannielsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
styring af gammel fjernstyret båd
« Dato: April 01, 2014, 16:37:35 »
jeg har en fjernstyret båd som jeg gerne vil have til at fungere igen. Den er omkring 26 år gammel, hvis det er nogen hjælp.

Fjernbetjeningen på billedet er ikke original. det er en jeg havde fra en  fjernstyret bil, for lige så mange år siden. Som jeg husket det var der dengang problemer med en af styringsmulighederne. men husker ikke hvilken retning det var.

det den gør nu, efter at have sat friske batterier i båden og fjernbetjening, samt tændt begge enheder, er at motoren på båden kører. først hurtigt og ellers gradvist langsommere og langsommere. samtidig drejer roret til styrbord. og det er udn at jeg rører fjernbetjeningen vel og mærke.

jeg har taget et foto af radio-printet. Radioprintet er vokset, men der har alligvel udviklet sig rust, dog uden jeg præcist kan se hvorigennem voksen det kommer fra.
jeg har forsøgt at rejse/løfte de forskellige ledninger fra hinanden så de ikke har kontakt med hinanden på nogen måde.

Jeg ved ikke noget om elektonik som sådan, andet end at jeg ved der findes forskellige frekvenser.

Jeg vil gerne have hjælp til at få bådeen til at afvente styring fra fjernbetjeningen.
Jeg vil gerne have hjælp til at finde ud af hvilken fjernbetjening som rent faktisk kan styr båden.

Er der nogen som ved noget om det? :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: styring af gammel fjernstyret båd
« Svar #1 Dato: April 03, 2014, 16:28:14 »
reagere båden på noget når du bruger fjernbetjeningen?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline christiannielsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: styring af gammel fjernstyret båd
« Svar #2 Dato: April 03, 2014, 17:20:58 »
Det er et godt spørgsmål.

For den gjorde faktisk lige da jeg tændte op for den efter den har ligget hengemt i mange år.
Lige da jeg startede den op kunne den sejle frem og tilbage samt styre til den ene eller begge sider. Efter at jeg skruede printpladen ud af båden og rettede ledningerne op, ja så reagerer den faktisk slet ikke...  :-[

 

Offline Leonard

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 67
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
    • RC Trucks
Sv: styring af gammel fjernstyret båd
« Svar #3 Dato: April 03, 2014, 18:59:03 »
Sandsynligvis er det så gammelt at det er forældet og måske også ulovligt at bruge fjernstyringen.
Hvis det er fordi du gerne vil sejle med båden og have fornøjelse af det, så vil jeg foreslå at finde noget nyt til den, evt. noget brugt. Men noget hvor modtager, servoer og fartregulator er enheder hver for sig.
Hvis det er fordi du gerne vil rode med elektronik og få det gamle til at virke, så er det et svært og indviklet projekt du har kastet dig ud i.
Thomas Leonard

 

Offline christiannielsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: styring af gammel fjernstyret båd
« Svar #4 Dato: April 04, 2014, 14:45:34 »
Det var en jeg købte som 9 årig af min lidt ældre fætter som ikke brugte den mere og bare var glad for at få 250 kr. for den. Jeg tror det var i '88.

Jeg bruger den selvfølgelig ikke længere, og nu har min fætter en søn der  er ved at kunne styre sådan en båd. Så jeg har tænkt mig at få den til at sejle igen og sende den til ham med posten.

Men så skal jeg have fat i en båd hvor jeg kan hugge indmaden. Det kunne eventuelt være en helt ny legetøjsbåd til 2-300 kr.