+-20 V fra 12V supply (Læst 4829x)

Offline peterlm844

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
+-20 V fra 12V supply
« Dato: November 18, 2016, 09:29:55 »
+-20V Strømforsyning

Jeg har lovet en kammerat med at finde en egnet strømforsyning til hans bil HIFI.
Han har en højttaler/forstærker han gerne vil have bygget ind i hans klassiske bil. Lyden er himmelsk, og hele projektet er temmelig fedt.

Men forstærkeren skal have +- 20V. Hvordan griber jeg lige det an? Jeg havde håbet at kunne finde en DC DC boost/buck konverter som kunne levere varen. Men jeg kan ikke finde nogle der også kan levere negativ spænding også.
Er der nogen her der har et bud på en løsning, eller skal jeg på biblioteket og lede efter den store bog om PSUér?
Da de ddc c konvertere jeg har rodet med ikke er galvanisk separeret fra out til input kan jeg vel ikke bare sætte to paralelt, og forbinde dem med en fælles 0, og så trække +20V og -20V ud. Eller har jeg overset noget?

Jeg vil tro jeg skal bruge ca. 120 W til forstærkeren , så jeg skal nok have en psu der kan klare ca. 200W i burst ideet jeg ikke ved om den belaster symetrisk.

MVH

Peter

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: +-20 V fra 12V supply
« Svar #1 Dato: November 18, 2016, 15:13:48 »
Det er slet ikke nemt det med high power amp i biler ...
Min søn havde sammen med nogle andre gang i noget Roskilde anlæg sidste år.
Det også skulle have mange watt ud fra en 12V Akku uden for meget tab med diverse convertere og det skulle heller ikke være for besværligt og for dyrt eller fylde for meget.

De endte op med en Pioneer  GM-D8604 klasse D amplifier som  switcher de 12V op til en højere spænding og samtidig har klasse D forstærkere.

Det kunne i hvert fald spille højt nok  :o

http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/forstaerkere/forstaerker-4-kanals-pioneer-gm-d8604/n1200266496/pn-576469469/

Om det så er himmelsk nok er jo svært at sige  :)

 

Offline peterlm844

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: +-20 V fra 12V supply
« Svar #2 Dato: November 18, 2016, 20:04:15 »
Tak for svar Jacobsen
Men jeg kan desværre ikke rigtig bruge det. Forstærkeren er temmelig integreret med delefiltre sub og tovejs i hver side. Så jeg kan ikke bruge en anden forstærker til de højttalere. Og samme kvalitet højttalere finder jeg til menneskepenge.
Jeg er slet ikke tvivl om at den forstærker du linker til kan spille monster højt. Men de er slet ikke hvad der skal bruges her. Her skal det virkelig lyde godt medens en halvdoven V8'er spinder ude foran.

MVH Peter

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: +-20 V fra 12V supply
« Svar #3 Dato: November 20, 2016, 11:36:33 »
Hehe...  En gyroophængt Klasse A rørforstærker med forkromet aktivt delefilter.

Du har ret der er ikke ret meget standardvare med 12v in og 20 v eller 24v out galvanisk converter der samtidig kan give den effekt du søger.

At bygge en selv er formentlig mulig men der kommer sikkert masser af udfordringer.

Hvad med at bruge en 12v til 230V inverter på 400W der helst en der laver nogenlunde ren  sinus og kan tåle induktiv belastning, samt en ringkerne til at komme tilbage på de +-20V, mon ikke der er en rimelig simpel og funktionel vej at gå?

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: +-20 V fra 12V supply
« Svar #4 Dato: November 20, 2016, 19:11:24 »
Hvad med 2 af disse :
http://setas.dk/produkter/dc-–-dc-konverter/ind-12/ud-24/dci360a24/360-watt-dc-dc

 
 

Offline peterlm844

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: +-20 V fra 12V supply
« Svar #6 Dato: November 22, 2016, 09:14:01 »
Duer Ikke. UD. (sagde prinsessen)
Der mangler stadigvæk en negativ spænding. Det er +- 20V jeg skal bruge, og det kan ovennævnte ikke levere.

Jeg tror det må blive noget hjemmelavet Buck Converter med en styrekreds fra Maxim.  Der skal nogle externe mosfet´s på da de ikke kan klare strømmen direkte, men det skulle være til at klare.
Nu går turen til biblioteket hvor den store SMPS bog skal grænskes. Der må være nogle der har lavet det før.
Alternativet er at jeg finder noget brugt audio forstærker og måler hvad de bruger af rail spænding. De fleste effektforstærkere kører vist med påde positive og negative spændinger i power delen. Så det kan være jeg kan bruge sådan en strømforsyning.
Peter
« Senest Redigeret: November 22, 2016, 20:53:42 af peterlm844 »