Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jakobsen

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
Højttalere / Sv: Harman kardon aktiv sub defekt.
« Dato: September 19, 2018, 10:14:49 »
Det er jo skønt hvis der ikke er noget galt med forstærkeren, men hvis blot er et kabel problem  8)

2
Højttalere / Sv: Harman kardon aktiv sub defekt.
« Dato: September 17, 2018, 15:59:40 »
Hej

Du nævner at du har hvid og blå led lys der lyser?

I den service manual jeg har linket til taler de om en rød og grøn led i fejlsøgning flowchartet på side 15

Passer service manualen til den forstærker du har?

Hvis den gør så kan du jo følge deres troubleshooting

Der er super at du har + 15V på pin 4  og  - 15V på pin 11 (det kan du se på diagrammet på side 27)


Når du måler 48v fra din højttaler klemme er det fordi SPK- (pin1) er forbundet til GND
Den anden pin2 SPK+ går gennem relæ RL1 som skal beskytte højttaleren hvis der komme DC ud af POWER-AMP og det går der måske og derfor slår relæet fra og dermed ingen lyd.

btw. når du tænder kan du så høre om relæet slår til?

Kan du evt måle dc spænding ud af POWER AMP (før relæ) i forhold til GND?

Hvis der er fuld +V eller -V er fejlen formentlig op selve Power AMP modulet, måske Q10 eller Q11 er kortsluttet.

Du nævnet og at filteret i indgangen virker, hvordan ved du det?

3
Højttalere / Sv: Harman kardon aktiv sub defekt.
« Dato: September 10, 2018, 17:50:23 »
Blot på ic'en pin 4 og 11  i forhold til stel
Der er en forudsætning at de +15V og -15V er tilstede for at forstærkeren kan fungere ikke blot på IC'en men også til andre ting i forstærkeren

4
Højttalere / Sv: Harman kardon aktiv sub defekt.
« Dato: September 10, 2018, 08:45:41 »
For lige at forstå der helt
Du har en sub med indbygget filter og 3 forstærkere (en til sub og 2 til Left og Right)
Du har stadig fin lyd ud af Left og Right?
Edit... Left og Right er blot for at tappe signal til sub, så der er kun 1 amp i uniten (det hjalp med manual)

Dit billede er IC'en er en TL074 (4 x op amp)
Du kan finde datablad på den og så se med et voltmeter om du har + og - i forhold til stel
Et billede af al elektronikken i subben ville være fint (glem det fandt lige denne video)
https://www.youtube.com/watch?v=TeGe2VR4UdM sommåske kan inspirere dig  :o

Endnu bedre https://nohm.eu/schematics/Harman%20Kardon/SUB-TS11%20Service%20Manual.pdf en service manual  8)

Check de + -15V

5
Jobs / Sv: Hjælp mig
« Dato: August 23, 2018, 10:16:55 »
Hej Troels

Jeg tror at hvis du skal gøre dig forhåbninger om hjælp, så skal der lidt flere oplysninger til.
Nogle gode billeder at maskinen, også gere af model / typenummer , billeder af elektronikken mm.

Hvor får du de 110V fra?
Er de 110V der?
Hvad ellers har du af info?
Er der nogle relæer?
Er der noget der klikker / lyser eller overhoved reagere når du trykker på en knap eller hvad gør du når den burde virke?
Hvad plejer der at ske når den virker?

Har du et multimeter så du kan måle lidt?

Hvor er du henne i landet hvis nogen evt. skulle kigge på den?


Mvh. Jakobsen

6
Generel Elektronik / Sv: Lade regulator til opladning af batteri
« Dato: Juli 30, 2018, 15:19:05 »
Hej, jo det vil formentlig virke  :)

7
Generel Elektronik / Sv: Lade regulator til opladning af batteri
« Dato: Juli 30, 2018, 13:49:41 »
Hej

Det er jo svært at lade til 14V med 12 v input

Kan du ikke "bare" sætte dit batteri direkte til dit elektronik og så tilslutte en simpel batterilader også direkte til batteriet og ja så kommer det op til 14v på din elektronik men det gøre vel ikke så meget det er jo det samme som sker i en bil.

Min datter har lige været på roskilde med sådan en mobil højttaler / forstærker / BT og her skiftede jeg det interne batteri 12V 5Ah ud med et ekstern 12V 60Ah akku fra Harald Nyborg... de havde strøm hele ugen uden at skulle lade  8)

Ps jeg bruger sådan en lader til 129,- til at lade den eksterne akku (dog uden at anlægget er tilsluttet men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne tåle det.
https://www.harald-nyborg.dk/p5735/batterilader

8
Generel Elektronik / Sv: Baglygte hjælp
« Dato: Juli 01, 2018, 19:47:39 »
Hej og velkommen til  :)
Hvis du bruger en Zenerdiode (de fåes i forskellige spændinger) så leder den hvis spændingen overstiger værdien på zenerdioden.

Hvor mange watt er de pærer der skal drives er på?

Jeg  tænker ligt på at der sikkert der skal laves noget driver for a klare efekten
F.eks zenerdiode + modstand + FET transistor der enten trækker pæren direkte eller via et relæ

9
Generel Elektronik / Sv: Opgave med drosselspole.
« Dato: Juni 21, 2018, 22:00:01 »
Eller en 1N4007 i serie så har du halv effekt  8)

10
Arduino & Lign. / Sv: Modstand
« Dato: Juni 21, 2018, 10:03:16 »
Hej Elfix
Jeg brugte Kicad til  diagrammet og lavede en print screen copy pastede ind i IrfanView lave en crop til det område jeg ville gemme og savede som png.

Nå men jeg tror dette diagram passer nogenlunde til dit modul
http://lb9mg.no/wp-content/uploads/2015/06/NODEMCU_DEVKIT_SCH.png

Hvis du kigger på ADC ude til højre så sidder der 220K i serie med 100K som udgør en spændingdeler i forholdet ca 1:3.3 .... 3v3 ind vil give 1,03 ud så hvis din 909K fjernes så vill 3v3 give max udslag.  Så skal du sikkert tune din code for at det passer

Når du så har din 909K i serie med 220K + 100K giver det  = 1.229K
så ved 5 volt ind går der 5v/1.229K = 4,07uA
så for 3v3 skal modstanden være  3.3V / 4,07uA = 811K -220K-100K=491K

Så skal du ikke tune code  ;)

Du kan evt. prøve at måle efter med et voltmeter og se om det hele passer



11
Arduino & Lign. / Sv: Modstand
« Dato: Juni 20, 2018, 12:00:40 »
Hej
Hvis jeg forstår det rigtigt vil du gerne have et et potentiometer som varierer mellem 0 og 3.3V på indgangen af en ESP8266, jeg har læst at  max. ind på ADC af en ESP8266  er 1.1V så du har brug for en spændingdeler på 1:3 som jeg indikerer på den nederste skitse.

Er ikke sikker på hvordan din 909K ohm fungerer på din arduino hvis den er forbundet som jeg har tegnet?

Håber det giver mening

12
Hej
Hvis du kigger på datasheet på din egen link til digikey er det lidt mere beskrivelse på tilslutning.
Det som du skal være opmærksom på er at der skal 2 sikringer i holderen (lige store)
Jeg har lavet en lille tegning med forbehold på min evne til at tegne jord farve (gul/grøn)  :o

13
Hej

Det lyder da meget korrekt  8)

20mA på hver kreds med 9 led a 2,5 v = 22,5V og så modstande til de sidste 1,5v a 0,02A = 75Ohm så 82Ohm er nærmeste værdi
567dioder med 9 i hver = 63 kredse * 0,02A = 1,26 A * 24v = 30Watt

Men du skal nok lige checke om 3 og 5mm led lyser lige meget ved 20mA så det kan godt være at du skal fordele dem så du har 3mm kredse og 5 mm kredse så du kan justere modstanden hvis ikke de lyser lige meget

Desuden er er de 2,5volt afhængig af farven på led så det er kun for rød at den er ca 2,5V.
Hvis du vil undgå at brænde inde med 600 dioder så køb 10 af hver og lav lid forsøg inden du går all in  ::)

14
Generel Elektronik / Sv: Kredsløb til overvågning
« Dato: Juni 07, 2018, 10:03:36 »
Hej
Der er rigtig mange måder at lave det på f.eks

https://electronics.stackexchange.com/questions/36810/how-can-i-design-a-circuit-that-will-turn-on-when-a-wire-is-cut


https://www.electroschematics.com/6153/wire-break-sensor-alarm/

Du kunne også gå uP  vejen og have noget code der går i sleep og vågner med et givent interval og ser om der er forbilndelse og så går i sleep igen, lidt ala temperatur sesorer der sender data / eller IR fjernbetjeninger

15
Arduino & Lign. / Sv: Problemer med IRLZ44N og Arduino
« Dato: Maj 14, 2018, 10:14:09 »
Dit diagram ser rigtigt nok ud,
Lav  lige et par hurtige test's

1: Hvis du kortslutter kortvarrigt  din fellem med drain med source trækker relæet så?

2: Hvis du afbryder din 1k og lægger den manuelt til +5v ud af din regulator trækker relæet så?

Hvis ja til ovenstående så kommer der måske ikke +5V ud opå din arduino på D11, kan ikke huske o der er en af udgangene der kræver ekstern pull up.

Du skal kunne måle om D11 skifter mellem 5v og 0v hvis du kun ser 0V så prøv at hæng en modstand på 1K mellem +5V og D11 se så om det skifter mellem 0/5 hvis ikke så kan det være din code eller måske en defekt udgang ,
Prøv da en anden udgang (ret også i koden)


Sider: [1] 2 3 ... 15