Hjælp til omskiftere (Læst 5277x)

Offline Finsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til omskiftere
« Dato: Februar 10, 2019, 01:07:38 »
Hej Elektronik-forum

Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg poster et forkert sted, men jeg er helt grøn på forumet.

Jeg er den stolte ejer af et par gamle Bowens monoblock flash, de er fra en gang i 80erne og de sidste 25 år har jeg har brugt dem flitigt, altså et par rigtige arbejdsheste.
Normalt vil de blive sendt til service, men det eksistere ikke mere og det ser ikke ud til, at der kan støves dele op længere -

Mit problem er omskifterne der er brændt af, så det korte spørgsmål er hvor kan jeg finde nogle tilsvarende.
Jeg er absolut ikke den store kunstner med en loddekolbe, men jeg har før rodet lidt elektronik og er frisk på opgaven.

Efter at have googlet lidt, mener jeg at have fundet ud af at det er Oak wafers 2 pole, 5 position. Non-shorting. de var specielt lavet til Bowens/calumnet, altså Bowens i England som blev forhandlet i usa af Calumnet hvor oak leverede omskiftere til Englænderne. og at man kunne købe hvad de kalder decks og ikke behøvede hele omskifteren.

Anyway - på denne flash har man modellys som kan indstilles i  1/1  3/4  1/2  2/4  1/4  niveauer og flash udladningen følger dette,
jeg har smidt et par billeder op hvor jeg har prøvet at vise hvad jeg mener omskifteren gør.
 A = model lys a1=1/1power a2 =3/4 osv. osv. nederst er det B = flash  B1=1/1 B2=3/4 osv. osv man kan se at jeg har brugt dem meget på 1/2 og 1/4 power hvor de er mest brændt,
Jeg har ikke kunnet finde ud af hvad lusene gør, mit bud er bedre kontakt på fuld power, omskifteren er mekanisk begrænset til 5 indstilinger og som jeg ser det kan den justeres, nok fordi det er til løse decks.

Ja jeg ved godt der er højspænding på kodensatorne og har før oplevet andre lamper der er futtet af så jeg roder ikke med uafladede kondonsatore.

Man kan undres over jeg gerne vil holde liv i disse gamle damer, det har delvis noget med farverne de laver og delvis med tilbehør og modifiers at gøre.

Hvis nu de viser sig at være umuligt at finde erstatninger kunne det også være en løsning med 2 seperate omskiftere eller kun en til flashen og lade modellys være fast på 1/1 ( modellys fungere fint på denne omskifter )

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med løsning, evt. hvor jeg kan finde oak decks eller erstatninger ? eller noget helt tredie.

mvh. Finn  - En glad novice i elektronik -

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #1 Dato: Februar 10, 2019, 09:23:09 »

 

Offline Finsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #2 Dato: Februar 10, 2019, 20:00:35 »
Super tusind tusind tak for hurtigt svar, så kan jeg komme videre.

Jeg fanger dem i morgen og mon ikke vi kan finde en løsning,  der er stadig et par løse ender mht. forskellen på versionerne ma/mk samt mu, jeg er ikke sikker på om det er waferen der henvises til eller om det er deck -
Målene passer fint,  så det jeg leder efter er  2pole 5positions 30° break before make.

mvh. Finn

 

Offline jar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #3 Dato: Februar 11, 2019, 07:55:50 »
Hej Gerd og Finn
Jeg tager muligvis fejl-men er detligner en SHORTING du viser Gerd-Finn skulle bruge en NON-shorting, bare så der ikke oser noget af.

mvh
Jørn

 

Offline Finsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #4 Dato: Februar 11, 2019, 20:30:09 »
Hej Jørn
Jeg er obs. på make before break og break before make. de fleste billeder af nsf wafers i webshops er kun til illustration og de fleste skriver også dette.
Nu fandt jeg også ud af hvad mk mu og ma beskriver, det er ganske simpelt størelsen på selve omskifteren, dem jeg skal bruge hedder mk og er 32mm, hvor der er 29,4mm mellem skruehullerne.
Nu er det ikke bare sådan lige at støve 2pole 5positions 30° mk op, de er alle 36° ja jeg kan finde alle andre størrelser, men ikke med 29,4mm skruehuller -
Det endte med at jeg bestilte 2pole 6positions 30°  det burde kunne gå, så længe det er 30°

igen Tusind tak for hjælpen.
mvh. Finn

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #5 Dato: Februar 15, 2019, 22:05:37 »
Lidt trist jeg ikke lige har været her inde de sidste par dage.
Jeg har ellers 3 forskellige slags liggende, men ved selvfølgelig ikke om de ku bruges, hvis det er sender jeg gerne et par stykker.
 ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #6 Dato: Februar 15, 2019, 22:06:19 »
de to andre
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Finsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #7 Dato: Februar 17, 2019, 22:42:36 »
Hej - Ja det er da lidt trist, men jeg er nu alligevel interesseret, jeg har en hel del bowens flashes, hvor samme problem helt sikkert vil opstå på et senere tidspunkt, så hvis der er ca. 29,4mm mellem skruehullerne og du vil sælge er jeg klar.
Det ser ud til at de alle er make before break, men det kan en dremel ordne, de blå er 30° og passer helt sikkert, jeg er lidt mere usikker på de andre, synes det ligner 2pole 5positions 36° men jeg kan tage fejl.
Nu ved jeg ikke hvordan politikken er her på forumet mht. telefon nr. mm. men der må være noget med private beskeder og du er velkommen til at kontakte mig.

mvh. Finn

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjælp til omskiftere
« Svar #8 Dato: Februar 20, 2019, 20:21:48 »
vi har som sådan ikke nogle regler angående kontakt, men det er altid bedst at undlade at skrive ens nummer på et åben forum.

Du kan sende din adresse til mig i en privat besked, så sender jeg gerne et par stykker af hver
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.