Intelligent Fan Controller. (Læst 37432x)

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Intelligent Fan Controller.
« Dato: Juni 04, 2012, 12:34:12 »
Hej.....

Jeg har fundet et fedt design til en Intelligent Fan Controller, som jeg skal bruge til min PC og kunne nemt finde andre muligheder til den.
Men jeg synes ikke det er ret meget den kan trække på hver kanal kun 250mA, jeg kunne godt bruge 1000-2000mA på hver kanal.
Så var det jeg tænkte om der var et klogt hoved som kunne hjælpe med at fikse det? Sådan som jeg havde tænkt mig det, så ville jeg godt ha det som en form for udvidelses kort/print, som skulle forsynes med 12vdc og hvor der så kunne laves små ledninger i mellem med stik på til kanalerne, ville helst holde det originale design på den intelligente Fan Controller.
Men jeg kan jo så læse at der bruges noget Buck Converter, så ved ikke om det er så nemt eller?

Her er et link til den controller, næsten nermmere end jeg skal sidde og forklare hvordan den virker. http://geoffg.net/fancontroller.html

Hilsen Dan F.

P.S. Det er et færdigt kit jeg har bestilt, da jeg ikke har en klap forstand på at programmere en mikro-controller.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #1 Dato: Juni 04, 2012, 21:25:46 »
Hej Dan,

ja, du kan laver en udvidelses kort med en ekstra "power driver".
BTN7960P er en driver til 44 amps.  ;)
http://www.digikey.dk/product-detail/en/BTN7960P/BTN7960P-ND/2080753

Men du kan også tage 3 bipolar transistorer, en PFET og en diode.

Her er en design med en kanal:


Du skal også have en spole med 2 amps.

gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #2 Dato: Juni 04, 2012, 21:42:21 »
Hej Gerd..

Tak for din løsning, vil jeg kigge lidt nermere på. Men er jeg tvunget til at gå uden om den Buck converter? Altså er total newbee til elektronik, så kommer nok til at spørge meget.
Hmm 44A så kan jeg nok også få dækket mit behov med fans. Griner.

Dan

P.S. Du skriver "Men du kan også tage 3 bipolar transistorer, en PFET og en diode." Skal det også kobles ind før den Buck Converter eller?? Du må da godt prøve at se om du kan tegne den også. Hvis det ikke er for meget forlangt....? Tak ;)
« Senest Redigeret: Juni 04, 2012, 21:52:24 af DanFr »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #3 Dato: Juni 04, 2012, 21:54:54 »
Hej Dan,

Citér
Men er jeg tvunget til at gå uden om den Buck converter?
UDN2981A + spole med 100μH + kondensator med 470uF er en "Buck Converter".

Nu du har:
BTN7960 + spole med 100μH og 2A + kondensator med 470uF
Så du har en "Buck Converter"

Citér
Hmm 44A så kan jeg nok også få dækket mit behov med fans. Griner.
Jeg kan ikke finde en driver med ca. 2-5A.
Kender du "Big Ass Fans" ? ;)
gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #4 Dato: Juni 04, 2012, 22:05:23 »
Ha ha.... Ja "big ass fans", nok nemmere bare at smide hele kabinettet i fryseren.  :P

Nåh ja, men jeg havde så forstået at det kun var den lille "chip UDN2981A" som var en converter, men det er altså de komponenter tilsammen som udgør en buck converter. Er UDN2981A, så "bare" en masse små drivere i en enhed?

Dan

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #5 Dato: Juni 04, 2012, 22:07:12 »
Citér
P.S. Du skriver "Men du kan også tage 3 bipolar transistorer, en PFET og en diode." Skal det også kobles ind før den Buck Converter eller?? Du må da godt prøve at se om du kan tegne den også. Hvis det ikke er for meget forlangt....?

I stedet for en BTN7960, du kan tage dette:


Citér
Er UDN2981A, så "bare" en masse små drivere i en enhed?
Ja

gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #6 Dato: Juni 04, 2012, 22:14:36 »
Okay, tak for den fine håndtegning, men det første ser lidt mere enkelt ud...

Nu spørge jeg nok dumt, men så må du bare sige til. hehe  :o

Hvorfor kan man ikke hente signalet til den driver, helt over på det "originale" stik, er der kommet for meget spædning på eller? For som jeg skrev, så kunne det være fedt hvis jeg bare kunne forbinde de 2 print med et par ledninger med stik i hver ende... Ja plus et 12vdc selvfølgelig.  ;)

Dan

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #7 Dato: Juni 05, 2012, 19:56:09 »
Citér
Hvorfor kan man ikke hente signalet til den driver, helt over på det "originale" stik, er der kommet for meget spædning på eller? For som jeg skrev, så kunne det være fedt hvis jeg bare kunne forbinde de 2 print med et par ledninger med stik i hver ende... Ja plus et 12vdc selvfølgelig.


For eksempel: Du vil have 50%

På udgangen af PIC, du har en 50% firkant signal med 5V.
På udgangen af UDN2981, du har denne firkant signal, men nu med 12V og max. 250mA
Filteret (spole og kondensator) gør det til en spænding på 6V.

En BTN7960P skal have en firkant signal med 5V.

Har du en Fan med 2 eller 3 pin stik?
Hvis du har en med 2, der er en enklere metode.

gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #8 Dato: Juni 06, 2012, 16:14:49 »
 :o Tak for forklaringen gerd. ;)

Jeg køre med 3 bens stik på de fan's jeg har, så vil helst holde mig til den løsning med en ekstra "power drive". Det er så kun den BTN7960P og en 10uF/35v elektrolyt samt en 100uH spole som kan klare 2A eller mere, som jeg skal bruge til det projekt?

Hvis jeg nu selv skulle lede efter en anden/mindre power drive som måske kun er til 2-5A hvad er det så for kriterier som skal være opfyldt? Ja hvis det kan forklares???  :o

Dan.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #9 Dato: Juni 07, 2012, 09:17:03 »
Hej Dan,

Problemet er, hvis du har en power drive med 3A og du har en Fan med 2A, du skal bruge en ekstra Køleplade.
Så du skal tage en power drive med >5A.

Her er en anden idé:
Lad spole og kondensator væk (på din Intelligent Fan Controller board). Laver en power drive med standard komponenter.





gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #10 Dato: Juni 07, 2012, 09:41:23 »
Hej Gerd..

Nu skal du ha lidt ros... Altså jeg har kigget andre tråde igennem, synes det er en fin måde du hjælper andre og mig på, og hvor er de bare i orden de hul-print du laver med layout på ;) ;) ;)

Mange tak for din ide, og det bliver sikkert også den måde jeg vil lave det på.
Men grunden til jeg valgte den første løsning du kom med, er at jeg fandt en spole på 4A som kunne monteres i det originale print, så ville jeg undlade at montere IC2 også lodde ledninger fra "IC2" og videre til et print med BTN7960P samt elektrolyt, det ville jo blive et meget lille print, og "IC2" ville fungere som connector til det. Men okay den BTN7960P er heller ikke nem at finde og ikke helt billig. Hvad tror du ville være den bedste løsning?

Men du må vi se om jeg i det hele taget får den controller hjem, jeg har bestilt den, men høre ikke noget fra dem. Ved ikke hvor meget du har læst i det link som jeg sender med i første indlæg? Men der er det hele så man selv ville kunne lave den, filer til print bestilling, komponent liste, det der skal bruges til at programmere med osv osv.....
Men jeg har slet ikke forstand på at programmere sådanne mikro-kontrollere, og ved slet ikke hvordan jeg skal gribe det an? Har du roddet med hex-filer og programmereing? Ja og kan det i det hele taget lade sig gøre at få fremstilet sådan et print, når det kun er et man skal ha?

Mange tak gerd. nu må vi se om jeg får det kit hjem, så jeg kan kigge på det.  ;D

Hilsen Dan

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #11 Dato: Juni 07, 2012, 10:51:09 »
Hej Dan,
Citér
Men jeg har slet ikke forstand på at programmere sådanne mikro-kontrollere, og ved slet ikke hvordan jeg skal gribe det an? Har du roddet med hex-filer og programmereing?
Du har brug for en PIC programmer.

4 muligheder:
1. Du køber en programmeret  PIC18F2550.
2. Du køber en PIC18F2550 og en PIC programmer.
3. Jeg kan programmere en PIC for dig.
4. Du/vi udvikler en 2A Fan control uden microcontroller og uden software.

gerd

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #12 Dato: Juni 07, 2012, 12:39:58 »
Hej igen...

Altså jeg har har bygget et par andre fan controllere før både alm og PWM, men synes der er alt for stort spring fra når blæserne stå på min og til de får max. Derfor synes jeg at den som jeg har fundet er rigtig interessant, der kan man sætte alle parametere, så jeg vil meget gerne bygge/lave den, men har bare min begrænsning i hvad den kan trække af strøm på udgangen.

Nåh men så kan jeg næsten forstå at du har helt styr på det med at programmere de contollere.  ;) Jeg vil meget gerne vide noget mere om det på et tidspunkt.

Ville jeg kunne få lavet sådan et enkelt print eller 2 nogen steder, til en rimelig penge? For hvis du kan programmere sådan en kontroller for mig og jeg kunne få lavet et print, så kunne jeg jo nemt finde de sidste komponenter.

Har du alt hvad der skal bruges af software til at tegne og udvikle diagrammer/print som man så ville kunne få lavet de steder hvor de "laver" print


Citér
1. Du køber en programmeret  PIC18F2550.
Kan man købe den som færdig programmeret? Er det ikke et unikt program lige til den opgave, som i det tilfælde her er en fan controller?

Dan


 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #13 Dato: Juni 07, 2012, 19:04:18 »
Hej Dan,

Citér
Kan man købe den som færdig programmeret? Er det ikke et unikt program lige til den opgave, som i det tilfælde her er en fan controller?
Ja, men jeg mener, måske du kan købe det fra "Geoff's Project".

Citér
Har du alt hvad der skal bruges af software til at tegne og udvikle diagrammer/print som man så ville kunne få lavet de steder hvor de "laver" print

Jeg tager "KiCAD". Det er en OpenSource software for Windows, Linux og Mac OSX.
http://www.kicad-pcb.org
Her er "Translation files":
http://bazaar.launchpad.net/~kicad-developers/kicad/doc/files/head:/internat/
Du kan se: det mangler en dansk oversættelse   :o

Men jeg laver også nogle projekter i hul-print design.
En "Ultrasonic Receiver":


En "Shortwave Amateur Radio Receiver":


Citér
Ville jeg kunne få lavet sådan et enkelt print eller 2 nogen steder, til en rimelig penge?
Min kollega har bestilt i Kina: 10 stk 10cm x 10cm for 150kr + 30kr (forsendelsespriser).
Men det tager 6 uger.
Jeg har bestilt i nærheden: 1 stk 10cm x 10cm for 230kr + 50kr
Det tager kun 2 uger.

gerd
« Senest Redigeret: Juni 07, 2012, 20:18:24 af gerd »

 

Offline DanFr

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Intelligent Fan Controller.
« Svar #14 Dato: Juni 08, 2012, 11:50:41 »
Hej gerd.....

Ja det var da trist med den danske oversættelse, man kan da håbe på den kommer...  ;D Jeg har lige været inde og kigge på det, tror jeg skal lege lidt med det i weekenden. :o

Er det også det program der kan lave de finde layout med "hul-print"? Kan man så vælge hvad type print det er, om det er med enkelt lodde'øer, 3 samhængende eller hele baner?
Kan det også lave bagsiden??????  ;D ;D

Hold da op nogle nogle opstillinger, hehe. Bliver de nemme at fejlfinde på?  ::)

Der kan gå mellem 14 og 28 dage før jeg får min controller kit hjem, kommer til at koste mig 250,- med fragt, så det kan vist ikke betale sig at bestille print til det, medmindre man vil lave rigtig mange.

Jeg har prøvet at læse lidt mere om mosfet driver, og kan næsten forstå at det som du har tilføjet i din sidste ide, mere eller mindre er en mosfet driver, bare som løse komponeter. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl...  ;D

Men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hvordan du finder frem til hvad for typer mosfet/mosfet driver man vælger. Hvordan kom du frem til lige bestemt den BTN7960P?

Dan..