Hjælp til fejlfinding på batteribooster (Læst 5315x)

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Januar 30, 2018, 20:43:29 »
Hej jeg har et problem med en batterilader/booster.
Den har haft brændt en kondensator og en modstand.
disse blev skiftet af forrige ejer. 
Herefter virkede den kortvarig og jeg overtog den.
Jeg skiftede en brændt modstand men kan ikke få den til at fungere igen.
Det jeg er kommet frem til er at den ikke sender signal ud til Triacen der aktivere transformeren.
og mener derfor at det må være printet !!!
Jeg har målt lidt på komponenterne men kan ikke tyde alt der står på dem.
Ud over dette er der en 4benet komponent midt på printet mærket "5G" som jeg ikke genkender. Den forbinder tydeligvis de to halvdele af printet (Styredel og måledel måske!)
Jeg har tegnet et diagram over printet og resten af laderen.
Jeg er også i tvivl om den forige ejer har sat korrekt modstand i da den efter sigende var umulig at afkode!!!
1 Diode er nu defekt. Jeg kan ikke aflæse typen på den.
Jeg mangler hjælp til at identificere den.
Og er der nogen der har en ide om hvorfor printet bliver ved at fejle?
Er der evt monteret fejl komponenter?



https://i.imgur.com/IhpvXij.jpg
« Senest Redigeret: Februar 03, 2018, 02:07:41 af Vigge »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #1 Dato: Januar 31, 2018, 10:04:55 »
Hej Vigge
Velkommen til forummet  :)

Det er noget af en ældre sag du har der.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det kredsløb rent faktisk virker (når det virker)

Kan ikke se batteriet men formoder det sidder på helt til højre på Katoden af dioderne og ben 2 på trafo.

Din komponent G5 som du her tegnet som en ensretter (brokobling) vil jeg nu meget mere tro er en transformer 1:1 til at adskiller 220v fra sekundær siden 12/24V

Det var meget normalt i gamle dage at trigge SCR og Triac med en transformer (før optokoblerne var  opfundet)

Prøv at ohme lidt og se om primær / sekundær ikke rent faktisk er helt adskilt

Du kunne evt kortslutte triac så den er on.... så burder der jo kommer noget 12/24 v ud og den burde lade med Max... men så ikke slå fra.

Så kan du måle på sekundær siden og se om der kommer noget fornuftigt til transformeren.

Omvendt hvis den aldrig starter (uden kortslutning over triac)  op kommer der jo ikke noget på sekundær siden. Så dine komponenter på primsiden skal altså lave noget signal til gaten på triac når der tændes for 220V.
igen kan du måle og se om du kan finde ud af hvor der mangler signal.

Pas nu på da der er 220 volt på dyret... en skilletraffo ville være god når du roder med den slags.

Håber det kan give lidt inspiration


 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #2 Dato: Januar 31, 2018, 17:03:15 »
Tak for svaret jo det hjælper mig da en hel del længere frem.
"5G" er højst sansynlig død OL på primærsiden og 1,8K på sekundær Og Ja de er adskilt som du rigtig nok forudså.
Dette burde jeg kunne komme udenom ved at aktivere "Død batteri knappen"
Diode D3 er (hvis jeg har ret i at det er en diode) også OL hvilket forklare hvorfor triacen ikke aktiveres.
Kan der fåes noget der kan erstatte "5G"? og er der et godt bud på hvilken diode jeg skal have fat på.
Kan man evt. beregne om diverse modstande er korrekte?

Jeg har opdateret diagrammet efter dine anvisninger Jacobsen

I mellemtiden vil jeg adskille og udmåle Dioderne efter trafo.
og måle om triacen kan åbne....

Kan det passe at Gaten på triacen max må få 12V?
Eller hvordan skal databladet forståes?
http://www.datasheetspdf.com/pdf/614055/TagSemiconductors/T2513BK/1
« Senest Redigeret: Januar 31, 2018, 18:14:39 af Vigge »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #3 Dato: Januar 31, 2018, 18:31:19 »
Hvis G5 er afbrudt på den en vikling (OL) vil jeg tro den er afbrudt / brandt over

Jeg tror det bliver svært at finde noget du kan købe og sætte i
men hvis man kigger lidt rundt på nettet så vedr. trafo på triac så er de ofte 1:1

Her er lig almen info på trafo / Triac
http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/application_note/af/cb/8f/45/a8/e9/4b/97/CD00003863.pdf/files/CD00003863.pdf/jcr:content/translations/en.CD00003863.pdf

Det er nogle tykke ledninger der går ind i den, vil formode at der er noget meget tynder tråd der er viklet inden i...  specielt hvis du ser 1,8K ohm

Din bedste chance er måske hvis du kan vikle ny tråd på eller se om den er knækket og måske du kan reparere den

Btw jeg ville nu kalde 12v siden primær da signalet til at styre triac kommer derfra vil jeg mene

Din døde diode er måske ikke død og måske ikke en diode men en DIAC ... til TRIAC uden indbygget DIAC og det  meningen at den først leder når man overstige en vis spænding ...i begge retninger og er normalt ligeglad med hvilken vej den vender... derfor at stregen sidder på midten

Kan se det er en meget kraftig TRIAC 25A
http://www.datasheet4u.com/datasheet-pdf/TagSemiconductors/T2513BK/pdf.php?id=614055

Og derfor må det også være en ret seriøs lader på 12V er det til en Tesla?  :)
Jeg gætter på noget Gaffeltruck?

Så det er jo nok ikke bare at købe en ny lader i Harald Nyborg
Ellers kan du jo droppe hele printet og  lave en ny TRIAC styring selv med en PIC kreds eller  ligende, men det kræver jo så at du er til at programmere

Håber du finder ud af det  :)

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #4 Dato: Januar 31, 2018, 21:28:25 »
Jeg har testet dioderne efter hoved-transformeren. Alle OK
Jeg har prøvet at koble uden om Triacen og kan genere 17 og 34 Volt
 (Fra 1986 så er nok viklet til 220Volt  14 og 28Volt ca.)
Jeg er stadig i tvivl om, hvad spænding gaten, på triacen skal være.
Opdateret Diagrammet. Der var en fejl i hvordan jeg havde koblet ladetimeren.
Hvis transformeren på printet er eneste fejl burde jeg kunne få den til at lade ved at aktivere død batteri-knappen !!!!!

Transformeren på printet er en støbt enhed og kan ikke skilles ad.

Bonus spørgsmål:

Burde denne ledning ikke være forbundet til den anden side af kontakten?
Det giver vel mere mening.
Som sagt har andre haft denne maskine skilt af og jeg stoler ikke helt på at den er samlet rigtig.
« Senest Redigeret: Januar 31, 2018, 23:18:36 af Vigge »

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #5 Dato: Januar 31, 2018, 23:31:13 »
Jeg bliver ved !!!! ;D

Hvis jeg har forstået det så nogenlunde så skal primærsiden have min 6 volt for at aktivere sekundær-siden som derved starter ladereguleringen.
Nu da transformeren ikke duer er det det samme som hvis man prøver at lade et batteri uden strøm på!!!
Herved trykker man så på "Død batteri" knappen som overstyre primærsiden for at kunne starte ladningen og få f.eks. 12volt ind på primærsiden.
Når jeg trykker knappen ind får jeg 17Volt til DIACen og så vidt jeg har forstået skal jeg have 30Volt for at aktivere den. 
Den 82 Ohm modstand der sidder til højre for DIACen er en af de modstande der tidligere har været skiftet og noget kunne måske tyde på at den er for stor !!!!

Hvad tænker i om dette?
Er jeg helt galt på den?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #6 Dato: Februar 01, 2018, 10:30:42 »
Hej
Det er lidt svært at gennemskue præcist hvordan det burde virke specielt hvis der er tvivl om ledningerne sidder rigtigt og om der er forkert komponenter moteret.

Når du måler spændinger er lyder det som om det er DC værdier, men man må formode at trigger delen er AC  også gennem 5G

Det med trigger delen er jo lidt som en lysdæmper så hvis der skal være en "mindre" ladestrøm end MAX så er der noget faseforskydning af pulse til at trigge Triac'en.
Den slags et ikke nemt at se med et voltmeter og ville være godt med et oscilloskop.
(pas på hvis du har et skop og kobler stel på 220V)

Hvis du søger på google efter pulse transformer Triac kommer der dog en del op.
hvis du søger hos digikey.dk kommer der ca 75 hits op og nogle af den er specielt til SCR/Triac og bla. i 1:1,

Jeg syntes det er mærkeligt at du ser 1.8kOhm på den en vikling ville tro at det skulle være tæt på 0 ohm

Kunne de evt være et relæ... spole = 1k8Ohm 12v  og OL = kontaktsæt?
prøv ar lægge 12V på og se om OL går i 0?

Hvornår burde Buzzer larme?

Ja det lyder som om "Dead Knappen" burde kunne kickstart et dødt batteri, dvs et batteri hvor ladespændingen straks kommer op over 12v og laderen stopper med at lade.

Dead knappen kortslutter så udgangen af G5 og og der lades selvom spænding allerede når over 12v

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #7 Dato: Februar 02, 2018, 00:05:35 »
Ja nu må jeg indrømme at jeg målte på den mens den sad på printet. Her sidder den parallelt med en 1.8K modstand så det er nok derfor.
Jeg har nu taget den af og målt lidt. OL på primær og sekundær-siden
MEN....  på primær-siden kan jeg måle den som diode og slå igennem den med 1.8Volt fra top til bund !!!!!
Sætter jeg et 12Volt ind på primærsiden står der 2Volt på den mystiske komponent.
Der er et logo og et nummer på undersiden af komponenten



Buzzer burde så vidt jeg kan se altid larme når der er strøm på batteriet.
Måske denne også er defekt. Dette tænker jeg ikke har indflydele på resten!!!

Jeg har desværre kun et voltmeter at gøre godt med.
Det er naturligvis AC på sekundærsiden og DC på primærsiden

Diac en skal som du selv skriver have en hvis spænding for at åbne. Er det ikke rigtig at den spænding normalt ligger på omkring 30 VAC  (Jeg har 17 VAC)
Uden at forstå det helt forestiller jeg mig at det skal fungere på flg måde...

Primærsiden får batterispænding og aktivere Buzzer som ændre intensivitet alt efter spænding for at indikere om vi lader.
Samtidig laver vi et signal til 5G/relæ som tænder sekundærsiden. (Jeg tror ikke at den regulere da den kun kan regulere ud fra spænding. og den ved ikke om vi skal lade 6 - 12 eller 24 volt. Husk ON/Off kontakten er en Timer der tæller ned)
Når ladetimeren aktiveres får sækundærsiden 230VAC og hvis 5G er aktiveret begynder vi at lade. Hvis batteriet er dødt aktiveres Død batteri knappen som overstyre primærsiden. hvorved der kommer 12VDC på batteri og derved også primærsiden som så holder sig selv oppe.
Ved at justere på amperre regulatoren øger vi spændingen på den ene indgang på sekundærsiden som øger tiden hvorved Triacen står åben. Spændingen til Triacen burde være den samme hele tiden...
« Senest Redigeret: Februar 02, 2018, 00:12:29 af Vigge »

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #8 Dato: Februar 02, 2018, 00:46:27 »


OK Nu har jeg eksperimenteret lidt...
Primærsiden måles som diode. Jeg kan slå igennem med 1.8Volt
Sekundær siden stadig OL ind til jeg sætter 2 volt på primærsiden.
Så kan jeg slå igennem Sekundær med 1.7Volt i begge retninger.

Hvad kalder man sådan en blanding af komponenter?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #9 Dato: Februar 02, 2018, 09:31:05 »
Lyde så som en optokobler med diode på primær side og diac på sekundærside, den slags findes faktisk f.eks MOC3020 el MOC3040 og kan nemt købes.

https://www.mouser.com/ds/2/239/MOC302-1175440.pdf

Men den er jo så nok slet ikke defekt  :)

Du skal nok passe på med at sende 12v ind hvis der så ikke er indbygget modstand i serie med dioden eller brænder den hurtigt af

Når du sige at du har 2 v på primær og den slår igennem på sekundær med 1,8V formoder jeg at du måler med diode test på dit meter?

og at det ikke er den tilførte primærspænding der kommer på sekundær siden (så den stadig er galvanisk adskilt)

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #10 Dato: Februar 02, 2018, 10:55:30 »

Men den er jo så nok slet ikke defekt  :)

Du skal nok passe på med at sende 12v ind hvis der så ikke er indbygget modstand i serie med dioden eller brænder den hurtigt af

Når du sige at du har 2 v på primær og den slår igennem på sekundær med 1,8V formoder jeg at du måler med diode test på dit meter?

og at det ikke er den tilførte primærspænding der kommer på sekundær siden (så den stadig er galvanisk adskilt)

Ikke defekt, er også hvad jeg kom frem til.

Der er modstand i serie med dioden
Hvorfor der også kun er 2volt spænding til den når jeg har 12 volt forsyning på.

Og ja jeg måler naturligvis med dioderester på sekundær siden
Der er ingen spænding der, eller ohmsk modstand.

Min konklusion er at hele primærsiden af printet er Ok

Fejlen ligger på sekundærsiden.

Men jeg er stadig ikke blevet klog på
Hvad spænding DIACen skal have for at åbne?
« Senest Redigeret: Februar 02, 2018, 11:27:14 af Vigge »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #11 Dato: Februar 02, 2018, 11:48:23 »
Diac går on ved 30-40v
https://en.wikipedia.org/wiki/DIAC

Sådan tester du en Diac med en modstand +10K i serie  og så en PSU du kan skrue op for spændingen på. Hvis du ikke har en der går så højt op så et et par 9v batterie i serie med en variable strømforsyning   ;)

https://www.androiderode.com/how-to-test-diac/

 

Offline Vigge

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Svar #12 Dato: Februar 03, 2018, 01:58:39 »
Jeg har tegnet diagrammet lidt enkelte re
På denne måde er det måske lidt enkeltere at forstå

Kan man ikke regne sig frem til om den 82 ohm modstand på sekundær-siden er korrekt ?
Målet er at få spænding nok til at åbne D2

« Senest Redigeret: Februar 03, 2018, 17:12:39 af Vigge »