Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jakobsen

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
17
Generel Elektronik / Sv: Deling af ohmsk måling
« Dato: Februar 14, 2018, 17:03:56 »
Hej

Kan umiddelbart ikke finde noget diagram for LOGO 8 så man kan se hvad der præcist foregår

Her beskriver de forskellige måder at forbinde PT100 til Siemens LOGO
https://support.industry.siemens.com/cs/document/23671451/how-do-you-connect-a-pt100-sensor-to-the-logo!-analog-expansion-module-am2-pt100-or-am2-rtd-?dti=0&lc=en-DE

https://www.scribd.com/document/17494687/LOGO-Analog-Input-PT100-Manual
Hvis vi kigger på "2-conductor connection"

Hvis vi antager en PT100 monteret på LOGO A at der går en konstant strøm i PT100 f.eks 1mA som indikeret her
https://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer
Så Kunne man vel forbinde de 2 analoge input på LOGO B på hver side af PT100 og måle spændingen og så udregne ohm værdien (U1-U2) / 1mA = x Ohm ?

Du kan prøve at måle om der er en konstant strøm gennem PT100

Eller er ideen med at sende noget Data fra LOGO A til LOGO B en fin ide det behøver vel ikke at være analogt, men måske noget PVW eller serielt data

Er det fordi du ikke har nok I/O at du vil bruge 2 stk LOGO8?
Eller kan programmet ikke være i en?

Er der ikke noget med at man få en IO expander til LOGO serien?


18
Programmering / Sv: Siemens LOGO! Højdemåling i vandtank
« Dato: Februar 14, 2018, 09:28:32 »
Hej
Jeg prøvede lige at stikke et par prøvepinde ned i et glas vand og måle ohm  :)
Der svinger en del 10-100k ohm det afhænger sikker af overflader areal af prøvepind / afstand og renhed af vandet.

Desuden faldt jeg over en webside
http://www.edgefxkits.com/blog/simple-water-level-alarm-circuit/
Hvor jeg syntes godt om ULN2003 løsning som også ville virke med 24V problemet er blot at det er de +24V de gerne vil have fælles med vandet og ikke Gnd

Jeg har tegnet PNP darlington ind på min tegning dog kun for 1 indgang.
De 100K er pull up så der er 24V på basen når den ikke er i kontakt med vandet
De 4K7 er for ikke at brænde transistoren af hvis sensoren kommer i kontakt med Gnd
Så når vandet laver forbindelse 10-100K til Gnd så vil der gå støm i transistoren og derburde komme +24V på indgangen af PLC'en

NB. ikke testet og ikke beregnet på nogen måde.

Jeg er ikke med på hvad der er I mener med selv/pelv metode
Kan I ikke uddybe dette?


19
Generel Elektronik / Sv: Deling af ohmsk måling
« Dato: Februar 13, 2018, 15:39:33 »
Hej KanTenTo

Velkommen til  :)

For at have en chance for at  kunne svare på dit spørgsmål er du nødt til at fortælle hvilke 2 styringer du har, type, model, diagram osv. så meget info som muligt  :o

20
Programmering / Sv: Siemens LOGO! Højdemåling i vandtank
« Dato: Februar 11, 2018, 12:45:30 »
Hej Anders

Ja jeg tænkte selv på at de skulle være større, men det kommer meget an på PLC input f.eks en tilfældig Logo PLC, så vi må lige afvente den eksakte model

Fra et tilfældigt Logo PLC datablad
Input / supply voltage 12...24 V DC
Permitted range 10.8 V...28.8 V DC
with signal “0”  max. 5 V DC
with signal “1” min. 8.5 V DC
Input current 1.5 mA

21
Programmering / Sv: Siemens LOGO! Højdemåling i vandtank
« Dato: Februar 11, 2018, 12:05:15 »
Hej og velkommen
De sensorer laver vel "bare" forbindelse mellem selve beholderen (metal = Gnd) og pinden.
Vand har en meget lav ohms værdi og man formiodenligt gøre som på dette billede

Kan du ikke lige oplyse præcis hvilken model Logo I har så vi kan se spænding / strøm for de digitale indgange?

22
Generel Elektronik / Sv: cob led lys 230v
« Dato: Februar 06, 2018, 13:47:24 »
Hej Klaus

Det er svært at sige uden billeder / link / data på det du har købt i Kina
Men der er da noget der falder mig ind:

10 w 44 lux (0,4 A) vs 50 w 50 lux (1,1 A) hvor måler du strømmen på hvilken spænding?
Hvis det er på 230v siden er der meget spild 10W = 89,2W og 50W = 253W

50W brude bruge 5x strømmen (5x0,4=2A) i forhold til 10W
10W/0,4A=25V vs 50W/1,1v=45V det er ikke sammenligenligt  :-\

Så dine print er ikke ens i opbygning!

Det næste er at der kan være forskellig spredning af lyset så hvis f.eks 50W spreder lyset over et større areal så vil der være mindre lys (lux) på din lysmåler

Jeg kan også huske en youtube video hvor en sammenligning super led til 100W lygter i forhold til de samme ved 20W og der var næsten defekter på alle 100W led stengene som sad parallel inden i selve leden 100W da den var opbygger af 5x20W interne eller noget i den dur.

https://www.youtube.com/watch?v=NjKgPLeJ79Q

Det er jo også noget med at de bliver meget varmere og dermed ødelægger man nemt selve dioderne
Og så er der lige det at LED nok er totalt  no name = du kan ikke forvente at de er ens og at de rent faktisk kan levere det de skriver... typisk Kina stuff

De skriver hvad som helst i Kina for at sælge og jo flere WATT jo flere vælger dem

Sandsynligheden for at 10W ligger inden for hvad de lover er meget større end 50W som formenlig er presset lang og hvad dioden er produceret til.

Men det ville være nemmere at udtale sig om med noget mere information  :)

23
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Februar 02, 2018, 11:48:23 »
Diac går on ved 30-40v
https://en.wikipedia.org/wiki/DIAC

Sådan tester du en Diac med en modstand +10K i serie  og så en PSU du kan skrue op for spændingen på. Hvis du ikke har en der går så højt op så et et par 9v batterie i serie med en variable strømforsyning   ;)

https://www.androiderode.com/how-to-test-diac/

24
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Februar 02, 2018, 09:31:05 »
Lyde så som en optokobler med diode på primær side og diac på sekundærside, den slags findes faktisk f.eks MOC3020 el MOC3040 og kan nemt købes.

https://www.mouser.com/ds/2/239/MOC302-1175440.pdf

Men den er jo så nok slet ikke defekt  :)

Du skal nok passe på med at sende 12v ind hvis der så ikke er indbygget modstand i serie med dioden eller brænder den hurtigt af

Når du sige at du har 2 v på primær og den slår igennem på sekundær med 1,8V formoder jeg at du måler med diode test på dit meter?

og at det ikke er den tilførte primærspænding der kommer på sekundær siden (så den stadig er galvanisk adskilt)

25
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Februar 01, 2018, 10:30:42 »
Hej
Det er lidt svært at gennemskue præcist hvordan det burde virke specielt hvis der er tvivl om ledningerne sidder rigtigt og om der er forkert komponenter moteret.

Når du måler spændinger er lyder det som om det er DC værdier, men man må formode at trigger delen er AC  også gennem 5G

Det med trigger delen er jo lidt som en lysdæmper så hvis der skal være en "mindre" ladestrøm end MAX så er der noget faseforskydning af pulse til at trigge Triac'en.
Den slags et ikke nemt at se med et voltmeter og ville være godt med et oscilloskop.
(pas på hvis du har et skop og kobler stel på 220V)

Hvis du søger på google efter pulse transformer Triac kommer der dog en del op.
hvis du søger hos digikey.dk kommer der ca 75 hits op og nogle af den er specielt til SCR/Triac og bla. i 1:1,

Jeg syntes det er mærkeligt at du ser 1.8kOhm på den en vikling ville tro at det skulle være tæt på 0 ohm

Kunne de evt være et relæ... spole = 1k8Ohm 12v  og OL = kontaktsæt?
prøv ar lægge 12V på og se om OL går i 0?

Hvornår burde Buzzer larme?

Ja det lyder som om "Dead Knappen" burde kunne kickstart et dødt batteri, dvs et batteri hvor ladespændingen straks kommer op over 12v og laderen stopper med at lade.

Dead knappen kortslutter så udgangen af G5 og og der lades selvom spænding allerede når over 12v

26
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Januar 31, 2018, 18:31:19 »
Hvis G5 er afbrudt på den en vikling (OL) vil jeg tro den er afbrudt / brandt over

Jeg tror det bliver svært at finde noget du kan købe og sætte i
men hvis man kigger lidt rundt på nettet så vedr. trafo på triac så er de ofte 1:1

Her er lig almen info på trafo / Triac
http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/application_note/af/cb/8f/45/a8/e9/4b/97/CD00003863.pdf/files/CD00003863.pdf/jcr:content/translations/en.CD00003863.pdf

Det er nogle tykke ledninger der går ind i den, vil formode at der er noget meget tynder tråd der er viklet inden i...  specielt hvis du ser 1,8K ohm

Din bedste chance er måske hvis du kan vikle ny tråd på eller se om den er knækket og måske du kan reparere den

Btw jeg ville nu kalde 12v siden primær da signalet til at styre triac kommer derfra vil jeg mene

Din døde diode er måske ikke død og måske ikke en diode men en DIAC ... til TRIAC uden indbygget DIAC og det  meningen at den først leder når man overstige en vis spænding ...i begge retninger og er normalt ligeglad med hvilken vej den vender... derfor at stregen sidder på midten

Kan se det er en meget kraftig TRIAC 25A
http://www.datasheet4u.com/datasheet-pdf/TagSemiconductors/T2513BK/pdf.php?id=614055

Og derfor må det også være en ret seriøs lader på 12V er det til en Tesla?  :)
Jeg gætter på noget Gaffeltruck?

Så det er jo nok ikke bare at købe en ny lader i Harald Nyborg
Ellers kan du jo droppe hele printet og  lave en ny TRIAC styring selv med en PIC kreds eller  ligende, men det kræver jo så at du er til at programmere

Håber du finder ud af det  :)

27
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til fejlfinding på batteribooster
« Dato: Januar 31, 2018, 10:04:55 »
Hej Vigge
Velkommen til forummet  :)

Det er noget af en ældre sag du har der.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det kredsløb rent faktisk virker (når det virker)

Kan ikke se batteriet men formoder det sidder på helt til højre på Katoden af dioderne og ben 2 på trafo.

Din komponent G5 som du her tegnet som en ensretter (brokobling) vil jeg nu meget mere tro er en transformer 1:1 til at adskiller 220v fra sekundær siden 12/24V

Det var meget normalt i gamle dage at trigge SCR og Triac med en transformer (før optokoblerne var  opfundet)

Prøv at ohme lidt og se om primær / sekundær ikke rent faktisk er helt adskilt

Du kunne evt kortslutte triac så den er on.... så burder der jo kommer noget 12/24 v ud og den burde lade med Max... men så ikke slå fra.

Så kan du måle på sekundær siden og se om der kommer noget fornuftigt til transformeren.

Omvendt hvis den aldrig starter (uden kortslutning over triac)  op kommer der jo ikke noget på sekundær siden. Så dine komponenter på primsiden skal altså lave noget signal til gaten på triac når der tændes for 220V.
igen kan du måle og se om du kan finde ud af hvor der mangler signal.

Pas nu på da der er 220 volt på dyret... en skilletraffo ville være god når du roder med den slags.

Håber det kan give lidt inspiration


28
Arduino & Lign. / Sv: koverter arduino w5100 og mega til esp-12e
« Dato: Januar 06, 2018, 13:16:53 »
Hej Elfix, godt nytår  :)

Er ikke sikker på hvad du helt mener, får du intet timer interrupt ?
Vedr. timer / interrupt på esp8266 fandt jeg lige dette
https://hackaday.io/project/12818-not-grbl/log/47580-esp8266-timer0-and-isr
Og det ser ud til at Wifi delen kan være årsagen og den har du jo ikke i din gamle kode

29
Generel Elektronik / Sv: LG Plasma tv tænder ikke
« Dato: Januar 03, 2018, 10:04:02 »
Hej Mallestar
Jeg kender ikke dit TV men lidt search på nettet giver blandt andet dette
https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=49908&highlight=50pj550

Hvis du på samme forum hvis du søger på 55pj550 så kommer der en del tråde frem som måske kan hjælpe.

Så det er nok ikke kondensatorer der er prolemet men mere regulator / diode og evt power modstande.
Har du voltmeter og loddekolbe? Ellers er det nok lidt op af bakke.

Jeg har også ledt efter en service manual men kunne ikke finde noget uden man skulle betale.  På den mindre model  42pj350 er der manualer og jeg fandt en trænings manual som måske også kan give lidt ideer (ved ikke hvor stor forskel der er på de 2 modeller)

http://home.exetel.com.au/amraks/manuals/Lg-42pj350-Training-Manual-ET.pdf

30
Generel Elektronik / Relæ styret af Google Calendar eller IFTTT
« Dato: December 20, 2017, 13:08:06 »
Hej

Er her nogen der ved om der findes et DIN relæ som styres tilslutter via wifi til f.eks Google Calendar eller IFTTT ifttt.com eller andre løsninger?

Jeg har brug for noget varmestyring som kan som kan betjenes på en remote adresse.
Jeg vil helst undgå rasperry pi / esp8266  da det gerne skal sidde i en el-tavle

Det skal også være en løsning der forbinder indefra og ud så der ikke skal opsættes forwarding af porte i router

Det der er målet er af få en brugerflade som er simpel at betjene for ikke tekniske folk

Mvh Jakobsen

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14