Power inverter og strømforbrug (Læst 3382x)

Offline MathiasDavid

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Power inverter og strømforbrug
« Dato: Juni 14, 2013, 11:49:18 »
Vi er en gruppe drenge, der har stykket et fornuftigt anlæg sammen til sommerens festivaler..

Vi bruger forbrugsbatterier og en power inverter for at køre strømmen til vores højtalere. Både power inverter og batterier er 12 volts.
Mit spørgsmål er: vil power inveteren trække den samme mængde strøm, uanset hvor højt vi spiller, eller vil den trække mindre strøm, når vi spiller lavt (umiddelbart det jeg synes virker mest logisk)?
Jeg håber, mit spørgsmål er placeret korrekt, men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke aner om det er tilfældet. I så fald skal en moderator ikke holde sig tilbage med at flytte det :-)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Power inverter og strømforbrug
« Svar #1 Dato: Juni 14, 2013, 15:04:56 »
Hej og velkommen til. :)

Kan godt forstå hvorfor du valgte den i "andet lyd relateret". Men jeg smider den hen til Analogteknik -> Strømforsyninger. Da en inverter er en "form" for strømforsyning :)  Tror faktisk jeg lige vil ændre titlen på det board nu jeg er i gang.


Tilbage til dig spørgsmål, så har du gangske ret og din logik fejler heller ikke noget.
Spiller man højt, så bruger man flere watt. Dermed også mere strøm, det samme gælder for dit anlæg.

Din inverter har en bestemt virkningsgrad. Hvis vi siger den er på 90%. så har du altså 10% tab i den når du har et forbrug.

mvh Morten
« Senest Redigeret: Juni 14, 2013, 23:52:22 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline MathiasDavid

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Power inverter og strømforbrug
« Svar #2 Dato: Juni 17, 2013, 09:49:06 »
Hej Morten

Tak for dit svar! Det er en stor hjælp.

Mathias