Tip: 5V forsyning på 5A (Læst 11459x)

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Tip: 5V forsyning på 5A
« Dato: September 20, 2011, 01:07:49 »
Har du sat for mange lysdioder til din 7805 som kun kan klare 1A ?

Ja, det var jo ikke så godt. Du kan evt. sætte flere 7805 på, og så dele dine lysdioder op i flere sektioner, men det er ikke altid så praktisk.

Nogle kender måske til 78S05 (og 78S12, 78S15, mm), som du kan trække 2A på, dem har jeg selv brugt nogle stykker af.
Der findes også nogle 7805'ere der kan gå op på 2.2A, 2.4A og 3A; dem kan du selvfølgelig bruge.

Men hvad hvis man er nødt til at trække mere end 2-3A på din forsyning - hvad gør man så ?
Flere steder har jeg set komplicerede strømforsyninger, som bruger én LM317 og nogle transistorer til at levere den ekstra strøm.

Men her for kort tid siden, kom jeg forbi KA78T05TU hos RS.

Den er kompatibel med de andre, dog kan den levere varen, og prisen er nogenlunde til at overkomme, hvis man bare skal bruge en enkelt. ;)

Men legen stopper ikke dér. For når du er nået op på over de 2A, så futter du din diodebro garanteret af, for mange går kun til 1A eller 1.5A. En 1N4007 tillader desværre også kun 1A.
Der er heldigvis en hel del at vælge mellem, men de ligner ikke de små runde, som du nok plejer at bruge.
Her er en liste, der er sorteret efter pris.

-Husk nu at din transformator og dens sikring også skal kunne trække det. ;)
« Senest Redigeret: September 20, 2011, 01:19:46 af pacman »

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #1 Dato: September 24, 2011, 12:42:49 »
Brugte selv 78xx regulatore til mange ampere en periode. problemet er energi tab, og den enorme køleplade der skal sættes på regulatoren.

eksempel, hvis man ønsker 5V, 5A og forsyningsspænding er 10V så afsættes der 25W varme i regulatoren.

Jeg er begyndt at bruge simple DC-DC convertere, som ikke varmer spor. Kan laves med 97% nyttevirkning.

Effekten ind og ud er næsten det samme. Det sjove er man kan kan få meget mere strøm ud af dem end man sender ind.

Hvis man laver dem med strøm begrænsning, kan man have 10A løbende i en tyk ledning rundt på bordet, uden det koster ret meget energi.


 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #2 Dato: September 24, 2011, 13:49:43 »
Brugte selv 78xx regulatore til mange ampere en periode. problemet er energi tab, og den enorme køleplade der skal sættes på regulatoren.

-Ja, 7805 er let, men alle forstår den. ;)
Jeg skifter selv lidt mellem 7805 og LM317 - mest fordi de er lette at have med at gøre.

Citér
Jeg er begyndt at bruge simple DC-DC convertere, som ikke varmer spor. Kan laves med 97% nyttevirkning.

Vældig imponerende (og godt tip). Jeg kender lidt til dem, men har ikke eksperimenteret med dem endnu. Jeg har dog bestilt et par Holtek HT7750, til at køre en spænding op på 5V. -Der skal kun bruges 3 eksterne komponenter på en HT7750.

Citér
Hvis man laver dem med strøm begrænsning, kan man have 10A løbende i en tyk ledning rundt på bordet, uden det koster ret meget energi.

Endnu et godt tip! -Det vil jeg kigge nærmere på, for jeg har længe haft planer om at have en strømforsyning fremme på bordet hele tiden, hvor jeg bare lige kunne trække ledninger ud af et stik, men jeg har altid lige skullet lave selve den enhed som skulle bruge strømmen, så det er blevet til en bunke hurtigt-samlede regulatorer istedet for. ;)

Tak for diagrammet, det er helt klart et brugbart indlæg, så du får lige en stemme for det. Jeg vil prøve det af, næste gang jeg bestiller komponenter. (Forresten, diagrammet 'vender på hovedet', for man sætter normalt plus for oven, GND for neden - og hvis der er en minus, så minus under GND, så GND faktisk er i midten. GND symboler må aldrig vende opad, og plus-symboler må aldrig vende nedad. Dette er en fejl, som stort set alle Eagle-brugere laver på nettet, og det er utrolig forvirrende - nogle gange peger de endda GND og forsyning til siden; det er også fy). Du har dog sat input i venstre side og output i højre, så det er helt som det skal være. ;)

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #3 Dato: September 29, 2011, 23:06:40 »
Jeg er begyndt at kigge efter komponenter til en SMPS/DC-DC converter.

På det diagram du har, har du angivet to elektrolytter. Den ene er nem at finde spændings-værdien på. Holder man sig over en 35V lyt, vil den kunne klare 0-30V.
Men den anden... Den er lidt sværere, for hvor store spikes lades der med?

Jeg har engang repareret en Switch Mode Power Supply i en DVD-afspiller (Strato), for netop dér var der brændt 3 elektrolytter.
Det er min fornemmelse at det var i udgangen (efter spolen) ihvertfald én af dem har siddet.

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #4 Dato: September 30, 2011, 00:00:53 »
Jeg fortrak ens elektrolytter, men det er ikke nødvendigt. Spændingen elektrolytten skal klare i ugangssiden svar til udgangsspænding. der er ingen spikes. Testede det på et skob dengang Jeg valgte værdien.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #5 Dato: September 30, 2011, 00:05:26 »
Jeg fortrak ens elektrolytter, men det er ikke nødvendigt. Spændingen elektrolytten skal klare i ugangssiden svar til udgangsspænding. der er ingen spikes. Testede det på et skob dengang Jeg valgte værdien.

OK, det er fint, for jeg har en smule 1000uF/25V på lager, så kan jeg lige så godt bruge dem.
Men SUB75(P) kan jeg ikke finde hos RS, Farnell, El-Supply eller PC-Elektronik. Hvor køber du dem?

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #6 Dato: September 30, 2011, 00:41:22 »
Det er en efekt P-MOSFET i god kvalitet. Jeg købte en bunke af dem til ca. 50Kr/stk. hos Farnell.
Andre PMOS kan bruges, men det betyder alt, at diode og PMOS er af bedste kvalitet, ellers falder falder nyttevirkning. dvs større tab. Spolens og elektrolyternes størrelse betyder ikke så meget. Spolen jeg valgte er en ringkerne. Det føltes rigtigt, og Jeg fik dem til få øre stykket, da Brinck blev lavet om.



 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #7 Dato: September 30, 2011, 00:54:33 »
Med god diode menes en hurtig schottkydiode. Hvis en amindelig diode vælges, fås samme tab som i en regulator.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #8 Dato: September 30, 2011, 01:46:52 »
Det er en efekt P-MOSFET i god kvalitet. Jeg købte en bunke af dem til ca. 50Kr/stk. hos Farnell.
Andre PMOS kan bruges, men det betyder alt, at diode og PMOS er af bedste kvalitet, ellers falder falder nyttevirkning. dvs større tab. Spolens og elektrolyternes størrelse betyder ikke så meget. Spolen jeg valgte er en ringkerne. Det føltes rigtigt, og Jeg fik dem til få øre stykket, da Brinck blev lavet om.

Farnell har den sansynligvis ikke længere. Jeg prøvede om Newark havde den, og så blev jeg redirected til SUM110P04-05-E3 - tror du den kunne erstatte den ?

Citér
Med god diode menes en hurtig schottkydiode. Hvis en amindelig diode vælges, fås samme tab som i en regulator
Jeg har i forvejen nogle 1N5817 liggende (20V/1A).
Den svarrer nogenlunde til 1N5818/1N5819/1N5820, bortset fra at den er 20V i stedet for 30 eller 40.
Hos RS og Farnell kan jeg kun finde SK310A / SK310B

Ringkerne-spoler har deres gode sider, men det kan det godt være jeg må klare mig med en 'trådviklet ferritkerne' i starten, hvis det ikke dutter så godt, må jeg vel bare skifte den ud. ;)

Dette er hvad jeg har kigget på hos RS. Resten (modstande, kondensatorer) har jeg.

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #9 Dato: Oktober 02, 2011, 18:27:03 »
"sub75p" er forsvundet hus Farnell. Det var sært, og ikke godt.

Jeg tror ikke at dioder ned "N et eller andet" er schottkydioder.
Hvis dioden har det amindlige spændingsfald på 0.7V kan den ikke gøre nytte.
El-Supply har SK31.

Men du kan forsøge det. Og husk at bestemme nyttevirkning. dvs. måle Efekt ind og ud.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #10 Dato: Oktober 02, 2011, 19:22:37 »
"sub75p" er forsvundet hus Farnell. Det var sært, og ikke godt.

Jeg tror ikke at dioder ned "N et eller andet" er schottkydioder.

På ovennævnte datablad står der at det er en Schottky.

Citér
Hvis dioden har det amindlige spændingsfald på 0.7V kan den ikke gøre nytte.

Hmm, spændingsfaldet ser ud til at variere med strømstyrken. Efter hvad jeg forstår, starter den på omkring 0.35V.
Citér
El-Supply har SK31.

OK, så SK31 = SK310 ?

Citér
Men du kan forsøge det. Og husk at bestemme nyttevirkning. dvs. måle Efekt ind og ud.

Det bliver spændende nok; men det kan være der går lidt tid, før jeg har alle komponenterne, da jeg samler dem lidt ad gangen, alt efter hvor jeg kommer frem. ;)

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #11 Dato: Oktober 02, 2011, 21:48:27 »
Så er din diode 1N5817 nok god nok.
Gætter at SK31 og SK310 er det samme.


 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #12 Dato: Oktober 02, 2011, 22:58:00 »
Så er din diode 1N5817 nok god nok.
Gætter at SK31 og SK310 er det samme.

Prøv lige at se dette datablad for MBRS120T3; jeg har på fornemmeren at den er bedre end de to vi har snakket om; det ser ud til at den starter helt nede på 0.12V!
Måske der er en mulighed for at få presset din DC-DC converter lidt mere ud i det ekstreme ? ;)

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #13 Dato: Oktober 02, 2011, 23:38:33 »
Jeg har lavet rigtig mange af dem, og altid med de samme komponenter. Af ukendte grunde svinger nyttevirkning mellem 85-97%
Hvis PMOSen forsynes med en lille køleplade, skal denne isoleres, da kølepladens kapasitet sænker nyttevirkning. Der er virklig mange faktore der spiller ind.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Tip: 5V forsyning på 5A
« Svar #14 Dato: Oktober 03, 2011, 00:02:39 »
Jeg har lavet rigtig mange af dem, og altid med de samme komponenter. Af ukendte grunde svinger nyttevirkning mellem 85-97%
Hvis PMOSen forsynes med en lille køleplade, skal denne isoleres, da kølepladens kapasitet sænker nyttevirkning. Der er virklig mange faktore der spiller ind.

Det er korrekt. Vi mennesker har en tendens til kun at kigge på én detalje, og sige at dét er årsagen til at vi har et dårligt resultat.
Nu snakker jeg ikke kun strømforsyning...
Men det er helheden (incl. alle bivirkninger samlet); selvinduktion (som genereres af både spoler og andre komponenter/ledninger/ledere), påvirkning udefra (også EMI udefra), kapacitans, modstand, ledningsgodhed (ofte glemmes denne), spolegodhed, lednings-/leder-tykkelse, statisk elektricitet der genereres i kredsløbet, plus de mange, mange ting, vi ikke har opdaget endnu. ;)

Det bliver spændende om jeg kan klare at lave en fornuftig DC-DC konverter.
Jeg regner bestemt ikke med at den er perfekt på første forsøg. :D
Jo flere komponenter jeg har, desto større mulighed for forbedring er der...