Aktivering af RFID reader ved rysten (Læst 3221x)

Offline kristiansj

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Aktivering af RFID reader ved rysten
« Dato: Februar 01, 2020, 15:19:14 »
Hejsa.
Jeg leger lidt med en idé involvererende en form for RFID modtager (batteridrevet) samt RFID tags. Jeg skal dog ikke kunne hente anden information end om et (vilkårligt) tag er i nærheden af modtageren eller ej.  Slutteligt skal modtageren aktivere noget lys, der informerer om et tag er i nærheden eller ej (f.eks. ved aktivering af rød eller grøn pære). Der skal altså derfor ikke behov for at kunne skrive/læse data til tagget eller tilsvarende.

Første spørgsmål er om det overhovedet er en RFID læser jeg skal have fat i eller om der findes andre tilsvarende, mere low-tech løsninger.

Andet spørgsmål drejer sig om at jeg gerne vil at at RFID modtageren aktiveres ved en "rysten", feks hvis modtageren blev sat ned på et bord. Den skal derefter slå fra igen efter x antal sekunder. Jeg ved ikke om der findes en anordning der kan aktivere et batteri på den måde - og da jeg ikke aner hvad en sådan anordning i så fald ville hedde har jeg svært ved at google.
Er der nogle der kan være behjælpelig?

Med venlig hilsen
Kristian
« Senest Redigeret: Februar 01, 2020, 17:00:19 af kristiansj »

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Aktivering af RFID reader ved rysten
« Svar #1 Dato: Februar 01, 2020, 19:19:41 »
Aktiveringen med at ryste den er ret enkel og bruges på den del legetøj.

Tag en tynd fjeder og sæt den fast i den ENE ende. Den anden ende kan muligtvis få en lille vægt på hvis det er nødvendigt men det er det ikke på legetøj som jeg har set.

Omkring fjederens "frie" ende har man en ring af metal og når det hele flyttes "pludseligt" slår fjederen mod ringen og kontakt skabes.

Den kontakt bruger man så til at trigge en timer i nogen form, evt. en ICM7555 som er ganske fedtet med strøm. Man kan også lave noget med endnu mindre hvilestrøm men det er spørgsmålet om det behøves.

 

Offline kristiansj

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Aktivering af RFID reader ved rysten
« Svar #2 Dato: Februar 03, 2020, 08:25:47 »
Super. Mange tak for input. Så har jeg noget at gå videre med. Det er en ny verden for mig. Køber man bare enkelte-delene selv (i dette tilfælde tynd fjeder og metalring) eller findes der hjemmesider hvor sådan noget kan købes i standardpakker?

Igen, tak for hjælpen.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Aktivering af RFID reader ved rysten
« Svar #3 Dato: Februar 03, 2020, 10:22:57 »
Lige den løsning er ganske sikkert ikke en hyldevare - men f.eks. Biltema har et sæt med fjedre og en stump ståltråd (evt. en del af en anden fjeder) til "den anden ende" er jo muligt at ryste frem.

 

Offline supercigar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Aktivering af RFID reader ved rysten
« Svar #4 Dato: Februar 19, 2020, 15:10:51 »
I diverse Arduino-kits vil du finde en vibration/tiltsensor, som mest af alt ligner en tynd og lang kondensator.  Jeg har en SW-520D med tilhørende pinout. Denne type sensor har to metalliske bolde indeni, og når den sensoren rystes, så lander boldene på de to ben, som dermed kortsluttes.
Han skød først.