Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv (Læst 4851x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Dato: September 13, 2015, 02:12:13 »
Hej folkens.

Sidder med nogle luftige tanker.

På det vedhæftede billede ser man et stykke gråligt metal, som skal sidde fast på enden af 3D printeren.

Min Wanhao 3D printer er lavet, med ca 2 cm plads imellem den lådrette holder (op og ned), samt printer pladen.
Så tænker på at der måske kan være et 'styrre rør' i hver side hvor de 2 cm (ca) plads befinder sig, også lave hele molevitten i rette højte, også sætte en kraftig stepper i hver ende, til at skyde eventuelle færdige 3D prints af.

Dette er for at automatisere systemet, også jeg slipper for at være i nærheden hver eneste gang den skal printe.

---
Opgave 2 for mig, er så at lave en enhed, der også kan spray 3D platformen (Hvor printet skal sidde) med hårlak (Ja i hørte rigtigt), for at sikre at martialet på printeren sidder ordenligt fast.

Nogen folk med idé'er til hvordan jeg får det helt til at fungere?

Selve hårlak opgaven er ret risky, men, tænker at lave hele denne opgave, med en kode der fortæller når hele systemet er kølet langt nok ned til at det ikke kan gå i brand eller skade noget.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Svar #1 Dato: September 15, 2015, 03:16:37 »
Tænker at bruge flg. Stepper Motor:

http://www.let-elektronik.dk/3304-bipolar-32mm-stepper.html

Og så benytte mig af EasyDriver 4.4 boardet.

Ville det fungere? Naturligvis med extern strømforsyning, som jeg også gerne vil vide hvad skal være for en :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Svar #2 Dato: September 15, 2015, 15:52:44 »
Syntes du skal gå efter NEMA23 de er lige nr. str.

Også måske finde nogle shields til f.eks arduino, der er masse af gode shiels, men sikre dig at de understøtter GRBL Se evt her https://github.com/grbl/grbl/wiki
Bemærk at i den nyeste software version er der to ben byttet om.
Eller også brug disse http://www.schmalzhaus.com/BigEasyDriver/index.html

Selv har jeg brugt disse http://www.aliexpress.com/item/TB6560-3A-Driver-Board-CNC-Router-Stepper-Motor-Drivers-1-Axis-Controller-New-55263/2012067278.html

« Senest Redigeret: September 15, 2015, 15:56:47 af asm7100 »
MVH
Allan Madsen

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Svar #3 Dato: September 16, 2015, 21:35:11 »
Du har nok ret i det med Nema23, så det bliver dem, skal dog lige have sparet 'knasterne' sammen til resten af projektet.

Også tror jeg at jeg fortrækker at bruge BigEasyDriver, hvis du mener at EasyDriver 4.4 ikke kan bruges til Nema23?

Mvh. Danni.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Svar #4 Dato: September 16, 2015, 22:49:53 »
Hejsa.
Lad mig bare sige det sådan her :-)
Af mit projekt har jeg lært at man gerne må tænke større end alm :-)
Havde jeg den viden jeg har i dag, da jeg bestilte stumper første gang havde jeg valgt noget andet :-) og kraftigere.
Det du skal kikke på ang stepper driver, er hvor meget stepper trækker og hvor meget dine driver kan klare, selv fortrækker jeg at gå lidt med livrem og seler.

Nema 23 får op til 4A, det er nogle af de største jeg er faldet over, ellers får der større Nema modeller :-)

Der er mange tanker man skal gøre sig. Og materiale valget, er et af de vigtigste.
I fremtiden er det noget ala det her jeg vil have fat i http://www.aliexpress.com/item/2-X-SBR20-L-400-1500-1500mm-linear-rail-guide-3-BALL-SCREW-RM1605-450-1550/32254784966.html Måske ikke lige de længder, men materialer. Det har jeg lært. Men man kan købe sig fattig i det lort :-)

Men jeg har noget der virker, så nu vil jeg have en ordentlig spindel motor til fræsning i alu, og har allerede en DC motor jeg vil bruge til print fræsning og boring.

For mit næste projekt kører allerede rundt i kysen, for næste år gider jeg IKKE selv at slå græs :-)

BTW ligger du inde med en ESC driver? Billig? Skal bruge sådan en til at trække mine 3 stk harddisk motor, til knivene til min komme plæneklipper.??
MVH
Allan Madsen

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Fremtidig selvbyg af 3D printer 'opryder' mv
« Svar #5 Dato: September 16, 2015, 23:27:54 »
Tak for svar :)

Svare meget kort:
ESC Driver = Nej, beklager.
Mvh. Danni Hansen.