4 forskellige kontakter til samme LED (Læst 3626x)

Offline clausnilsson

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
4 forskellige kontakter til samme LED
« Dato: Maj 22, 2021, 19:30:41 »
Hej,

Jeg har 4 kontakter i min bil til 4 forskellige funktioner. Men jeg vil gerne have en lysdiode til at lyse hvis mindst en af dem er tændt.

Kan det f.eks. løses med dioder? Det er 40 år siden jeg havde elektronik som hobby, men jeg tænker at hvis man kobler en diode på hver kontakt og lader den anden ende af de 4 dioder mødes ved formodstanden til lysdioden???

Og hvis ja: hvilken diode? Jeg husker fra gamle dage at N4148 kunne bruges til rigtig meget?

Tillægsspørgsmål: hvis man underdimensionerer formodstanden til lysdioden lyser den kraftigere med reduceret levetid og hvis man overdimensionerer den lyser den svagere. Korrekt?

pft

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: 4 forskellige kontakter til samme LED
« Svar #1 Dato: Maj 23, 2021, 18:50:42 »
HVIS alle signaler somskal tænde LED er positive kan dioder af typen 1N4148 eller måske lidt bedre i bilsammenhang 1N400x hvor x kan være 1, 2, 3...

Overstrøm er hurtig til at aflive LED, mindre strøm end maximum giver selvfølgeligt mindre lysintensitet men man kan sænke strømmen meget på modernede LED og stadigvæk tydeligt se dem.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: 4 forskellige kontakter til samme LED
« Svar #2 Dato: Maj 23, 2021, 21:19:38 »
Ja det burde virke fint, dioderne virker som en OR gate. Enig i at bruge 1N400x dioder, de har også lidt tykkere ben.
Hvis kontakter tænder ved lægge til stel Så skal dioderne bare vende den anden vej.  Modstand på 1k = 10mA så er der godt lys på Led.