Hjælp til Op Amp og Thermokobler - København (Læst 1264x)

Offline KT

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til Op Amp og Thermokobler - København
« Dato: Februar 02, 2023, 18:07:09 »
Hej,

jeg kæmper med at forstå og lave et meget simpelt kredsløb med en Op Amp (LM324), som skal tænde en diode, når en thermokobler varmes op. Jeg kan simpelthen ikke finde fejlen - om det er mig og det jeg laver, eller om det er selve thermokobleren.

Er der mon en i København der har lyst til at hjælpe med nogle timer tegn og fortæl, samt lidt praktisk udførelse af det. Send gerne en PB evt med pris - kroner eller i kaffe, kage og øl.

Vh Kjeld

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Op Amp og Thermokobler - København
« Svar #1 Dato: Februar 02, 2023, 22:39:04 »
Har du læst data på termokobleren?
Det er meget små spændinger og strøm det drejer sig om og skal du ha et tydligt omslagspunkt behøver du dels lidt positivt tilbagekopling på diskriminatoren (den som indikerer varm/kold) oc dels forstærke signalet fra sensoren.

Jeg har brugt en termokobler i en pillebrændere som er på marknedet og det er ret enkelt som sådan.

LM324 er enkel at bruge - men er gammel, bruser en del og skal have mindst 9V driftspænding til dette. Har du ikke specielt høje krav kan den nok bruges.

Men bare for at være 100% sikker: Med termokobler mener du da en Type K eller lignende? Ikke en NTC?
« Senest Redigeret: Februar 04, 2023, 14:50:11 af Icecap »