LODDEKOLBE (Læst 10719x)

Offline nygaard

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
LODDEKOLBE
« Dato: Juli 25, 2012, 00:14:18 »
Jeg er lige et par søgsmål ang. loddekolber, da ja hade en gammel loddekolbe, (kan ikke lige huske hvor mange watt den er på). og jeg hade stor problemer med at lodde nyt power stik i min gamle bærbar computer, hade svært ved at kunne varme det gamle loddetin op så jeg kunne fjerne den gamle stik, så bestemte jeg mig for at smide nogen penge efter en god loddekolbe, valgte så denne model fixpoint EP 5 digital (http://www.av-cables.dk/loddekolbe/professionel-digital-loddestation-med-lcd-display.html), og efter det udvalg jeg lige kunne se så var det denne det kunne blive varmest med temperaturen fra 160C til 480C, men jeg blive da slemt skuffet, syntes slet ikke den bliver varmer end min gamle, den kunne slet ikke varme det stik op, over hovedet, det kunne min gamle da med nød og næppe gøre.

og efter som jeg skal til at lodde batterig stikket på min iphone, ville det være dejlige med en loddekolbe det kunne varme det gamle tin op , den model jeg har købt er det bare noget man skulle have haft holdt fingerne langt fra? hvad skulle jeg evt. have haft købt?
hvad temperatur skal man op på for at opvarme loddninger  i forbriksloddet elektronik?


Hilsen den nye bruger nygaard
« Senest Redigeret: Juli 25, 2012, 00:19:23 af nygaard »

 

Offline Futterama

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LODDEKOLBE
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2013, 08:48:30 »
Hej,

Jeg er ny her og kan godt se dette er et gammelt emne, men hvis man ikke svarer hvor man kan, så går forum i stå  ;)

Fik du løst dit problem?

For at varme store stik op, skal man bruge en loddekolbe med mange Watt. En temperatur over 320 grader er ikke rigtig noget værd da man oftest lodder komponenter og stik med 280-300 grader. Selvfølgelig vil en høj temperatur delvist kunne kompensere for lav effekt i loddekolben lige idet man begynder men hvis loddekolben ikke kan levere den mængde varme der skal til at varme emnet op, så kommer man ikke særlig langt.

Jeg har selv en 80W Weller loddestation hvor jeg har forskellige tykkelse spidser, de mindste bruger jeg selvfølgelig til SMD komponenter, den mellemste til komponenter med ben og den største til stik og andre ting der kræver meget varme. Derudover har jeg også en billig loddepistol købt i Fakta for mange år siden, den er på 100 eller 150W og den varmer rigtig meget og er rigtig god til de tunge opgaver.

Når du skal igang, er der meget vigtigt at loddespidsen er ren og at der er tilført loddetin på spidsen - hvis der er tilstrækkelig med frisk loddetin på loddekolben, får du en meget bedre varmeoverførsel fra loddespidsen til lodningen.

Jeg kender til 3 muligheder for at gøre loddespidsen ren:

1. En våd loddesvamp - den bruges hyppigt under lodning.
2. En tør rensesvamp lavet af noget metal - renser kraftigere end den våde svamp og kan fjerne det sorte fastbrændte skidt.
3. Det er også muligt at brænde loddespidsen ren med flusmidlet i loddetin - hvis loddetinnet ikke vil flyde ordentligt ud på spidsen og man har renset med de 2 ovenstående muligheder, kan man rense spidsen ved simpelthen at tilføre den masser af loddetin med fluskerne (langt det meste loddetin er med fluskerne). Bare bliv ved med at tilføre loddetin til det drypper fra spidsen og tør den så af i den våde svamp som selvfølgelig også skal rengøres for gammelt tin ind imellem.

Våd loddesvamp:


Tør rense svamp:


Det var faktisk sættet på det vedhæftede billede jeg købte i Fakta, jeg mener jeg kun gav 50kr og den virker fint endnu.

 

Offline Seeyar

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: LODDEKOLBE
« Svar #2 Dato: Maj 15, 2015, 17:04:45 »
Du kan også bruge en heatgun til at løsne den. Ellers vil jeg helst bruge en gas lodder.
Pas ekstra meget på at du ikke varmer motherboarden med. Dæk den af med noget.

hvis du er i aarhus kan du komme forbi os http://www.fastfix.dk/ , vi skifter dem for kun 250kr