12v relæ styring. hjælp til opbygning (Læst 2619x)

Offline K100

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
12v relæ styring. hjælp til opbygning
« Dato: Maj 06, 2020, 00:15:55 »
Hej I forumet.
Jeg søger hjælp til at opbygge en 12Volt relæ styring.
Den skal give 12Volt 0.5A max. ud.  jeg har 3 stk. separate styrering med minus, dette er fra en gearskifte, 1.gear. 2.gear. 3.gear, men når den er i fri gear så ligger den alle styring til stel. derfor har jeg brug for en relæ der kan give 12V ud når den er i fri gear.
Er der en der kan hjælpe mig med denne opbygning.?
« Senest Redigeret: Maj 06, 2020, 00:19:18 af K100 »

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: 12v relæ styring. hjælp til opbygning
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2020, 09:48:21 »
Det kan enkelt løses med en diode OR-gate.
Der er dog nogle krav:
* De udgange som findes skal bytte spændningsniveau når de ikke er lagt til GND. Dette kan meget vel ske via andre ting som er koplet til dem.
* Hver udgang kan så have en diode (anode til udgangen) hvor man samler alle katoderne.
* På de samlede katoder kobler man så den ene ende af et modstand på 10k og den anden ende koples til basen på en NPN-transistor.
* Emitteren kobles til GND.

Denne kobling får den transistor (f.eks. BC547C) til at gå ON når noget gear er valgt og OFF når intet gear er valgt.

Dette er jo den modsatte funktion af hvad du vil have - men dette løses enkelt med yderligere en NPN-transistor som man så vælger efter at den skal klare at drive relæet.

På den første transistor sætter man derfor et modstand på 1k mellem +12V og kollektoren. På kollektoren får man så omkring 0,3V når et gear er valgt og 12V når intet gear er valgt.

Man koppler derfor et modstand på 3,3k mellem kollektoren på den første transistor og basen på den næste.

Emitteren til GND på begge transistorer.

Man kan så koble relæets spole mellem +12V og kollektoren på den anden transistor.

HUSK EN DIODE (f.eks. 1N4001) OVER SPOLEN, katoden mod +12V. Dette beskytter transistoren og den SKAL monteres!

Relæet trækker så når ingen andre udgange er højere end ca 1,4V og slipper når nogen anden udgang er højere.

Hvis desse udgange ikke bruges til noget skal hver udgang trækkes til +12V med hver sin 1k modstand!