crt monitor (Læst 5174x)

Offline manta400

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
crt monitor
« Dato: Juni 09, 2019, 19:23:47 »
jeg søger en gut der kan fikse ældre crt monitor eller printet der til..
gerne en der bor omkring viborg

smid en besked hvis du har tid til og fikse sådan noget..

mvh

 

Offline manta400

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2019, 18:34:11 »
kan det passer der ikke er nogle eller en der gør i sådan noget.. eller en der kender en bedstefar der kan fikse ældre monitor..

mvh

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2019, 21:51:41 »
Hej manta400

Tror de fleste er glade for ikke at skulle reparere CRT mere, men forklar lige hvad det er for nogle CRT du har med at gøre siden det ikke kan skiftet til noget LCD?

Jeg ved fra en der roder meget med gamle CNC maskiner at der er en del defekte CRT der, men at man faktisk kan købe nogle board på Ebay som konvertere signaler fra CGA til LCD

F,eks https://www.ebay.com/itm/New-CGA-EGA-YUV-to-VGA-HD-Video-Game-Converter-Board-To-CRT-LCD-Monitor-Z2W1/113686902247?hash=item1a784475e7:g:VPoAAOSwIt5ci17l

 

Offline manta400

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2019, 06:57:23 »
hej jacobsen.. de crt skærm jeg vil have fikset sider i de ældre arcade maskiner.. nogle bygger jeg om til lcd.. kender godt det crt to lcd board.. :)

men nogle er bedst og holde originale.. det drejer sig om de print der hedder hanzarex 25 og 28 tommer.. og nanao 29 tommer.. god gammelt kvalitet..
jeg er ikke ude på at man skal give garanti på det man laver jeg ved godt det er ved og være noget gammelt skidt..

mvh

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #4 Dato: Juni 15, 2019, 15:15:38 »
Går ud fra du er bag arcadeshoppen.dk da du nævner Viborg  :)
Så du har jo allerede flyback + kondensator kit

Der er i det mindste en god manual https://wiki.arcadeotaku.com/images/2/2b/Hantarex_Polo.pdf

Er ved Lyngby på Sjælland så det er ikke nemt at tilbyde at hjælpe med rep og det er noget besværligt at sende rundt

Jeg ville nok gå efter at skifte så mange som muligt til LCD , er godt klar over at der så ikke er 4:3 og at betragtnings vinkler ikke er det samme uden man gå efter lidt dyrere skærme.

Kan huske at jeg for mange år siden (+25) reparerede en arkade maskine der kørte med en sort / grøn skærm og arbejde med vektorgrafik lidt som et gammelt scop og der sad så DAC  på X og Y afbøjning som tegnede grafikken fra punkt til punkt (ingen raster / pixels) det stod knivskarpt  8)

 

Offline manta400

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 7
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #5 Dato: Juni 15, 2019, 18:48:58 »
det er ikke mig der har arcadeshoppen.. men kender ham.. nu er det ikke altid et cap kit kan gøre det tværtimod..

og de dedikeret maskiner vil jeg ikke bygge om for og bevare originaliteten..
så jeg søger stadigvæk en der kan fikse de ældre crt skærme...

mvh

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: crt monitor
« Svar #6 Dato: Juli 28, 2019, 10:48:33 »
Har arbejdet i nogle år med at lave sådanne monitorer (CRT) og det er ikke sjovt!
Der skal en del specielle komponenter til, man skal kunne måle ganske høje spændinger og man skal have isoleringstransformator og oscilloskop med højspænningsprober.

At jeg så forstår at man vil bevare enheden så original som mulig er jeg helt med på - men kan det være muligt at købe nyt? I Kina findes det ret sikkert en del ligeværdige monitorer tror jeg.