elektrisk lås? (Læst 7530x)

Offline kennet79

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Fatter jo minus !
    • Vis profil
elektrisk lås?
« Dato: November 14, 2011, 13:11:42 »
Hej kloge hoveder derude!

Skal bruge noegt som jeg nok får svært ved at forklare, men prøver alligevel:

Skal bruge en form for elektrsik lås, enten elektromagnetisk eller som servo. den skal have en stålpal, som bliver trukket ned/væk, når strømmen fjernes fra systemet  eller tilsluttes og som kun skal være nede i kort tid. Det skal kun være i 1-2 sekunder....

jeg tænker en magnetisk lås, som bliver trukket ned (ville så kræve at strømmen blev tilsluttet, så det er ikke den mest optimale løsning) eller

en servo som drejer til en modsat position, når den får en impuls (hvordan styres dette?)

noget som drejer en omgang, når det får en impuls (hvordan styres dette?)

Det hele skal kunne gøres vandtæt, iøvrigt.....

Nogen ideer, skal ikke være fancy....

Hilsen Kennet

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: elektrisk lås?
« Svar #1 Dato: November 14, 2011, 21:04:58 »
Skal bruge en form for elektrsik lås, enten elektromagnetisk eller som servo. den skal have en stålpal, som bliver trukket ned/væk, når strømmen fjernes fra systemet  eller tilsluttes og som kun skal være nede i kort tid. Det skal kun være i 1-2 sekunder....

Jeg søgte og fandt nogle som har noget der ligner; om det kan bruges, ved jeg ikke.
Jysk Låse og Sikringsteknik
-Der er både magnet- og motor-låse.

Et par andre links:
John R. Hanson A/S
smartprodukter.com (lidt anderledes, blandt andet med pal)

Citér
Det hele skal kunne gøres vandtæt, iøvrigt.....

Ovennævnte er nok ikke vandtæt, men det kunne nok gøres stænktæt, dvs. fint nok til regnvejr, men ikke så godt hvis det er til en ubåd. ;)

Hvis du selv skulle lave én, så kunne du bruge en servo-motor. En sådan kan fx. styres fra en microcontroller. -Det er det jeg altid anbefaler, fordi der er så mange gode muligheder i microcontrollere (og så er det også sjovt at lege med).

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: elektrisk lås?
« Svar #2 Dato: November 14, 2011, 21:18:10 »

 Slået af pacman med cr 30 sekunder

 Så er er en anden mulighed

 Prøv at kigge på en lås til en bensin/diesel påfyldning til en bil, de har dog den ulæmpe at man ikke ved hvilken stilling de står i
 hvis strømmen svigter, måske kunne en servo til et centrallås system også bruges 

 

Offline kennet79

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Fatter jo minus !
    • Vis profil
Sv: elektrisk lås?
« Svar #3 Dato: November 14, 2011, 21:23:21 »
Hej Pacman...

Vil lige starte med at sige, at jeg har læst nogle af dine indlæg og er imponeret over din viden på dette område....

Hvis jeg skal gå lidt mere i detaljer, forsøger jeg at lave en lavprisversion af denne: http://feedeasy.dk/saadan-virker-feedeasy-2.

Jeg forestiller mig, dels at rullesystemet fra en flexline til hundesnore vil være anvendeligt til oprullet og så denne låsemekaniske til den anden side. Jeg forestiller mig, at der sidder en stålstang (tynd) som kunne holde ledhåndtaget, i feks. to timer, hvorefter den slipper/trækker sig ned eller op/drejer sig fri og hesten kan gå ud.
Endeligt forestiller jeg mig, at det skulle kobles til et 6 voltsbatteri i stil med dette her: http://www.batteribyen.dk/fiamm_fg_10451_6v_4_5ah-p-5049.html?cPath=213_562_563&osCsid=81cacfe9d66935daf145115eea2fe518

Der er flere hindringer.
Dels aner jeg ikke hvordan det skulle kobles til en timer eller endnu bedre et nedtællingsur, som kunne sættes til to timer og dels hele det elektroniske aspekt i det.

Som du nok kan læse, har jeg bare fået en ide om, at gøre det billigere og måske lidt mindre klodset, men har desværre ikke den store elektronikviden til at kunne fuldføre projektet...

----------------Update-----------------
Kunne sagtens bruge en sådan her servo http://modelskibet.dk/product.asp?product=967, som ville kunne dreje en tap væk og frigøre tråden,(tror jeg), men den skal jo tilsluttes et nedtællingsur mv.
« Senest Redigeret: November 14, 2011, 21:35:12 af kennet79 »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: elektrisk lås?
« Svar #4 Dato: November 14, 2011, 23:05:10 »
Vil lige starte med at sige, at jeg har læst nogle af dine indlæg og er imponeret over din viden på dette område....

Jamen tak for komplimenten. Jeg er ikke specielt skrap, men synes bare det er sjovt at lege med elektronik. ;)

Citér
Hvis jeg skal gå lidt mere i detaljer, forsøger jeg at lave en lavprisversion af denne: http://feedeasy.dk/saadan-virker-feedeasy-2.

Det gør det lidt lettere at komme med gode forslag. :)
-Jeg tror du skal have fat i en meget dygtig mand jeg kender; jeg tror han vil have den rigtige løsning.
Det kan være det tager lidt tid for mig at komme i kontakt med ham, men det er det værd, for så får du noget der bare virker.

Citér
Dels aner jeg ikke hvordan det skulle kobles til en timer eller endnu bedre et nedtællingsur, som kunne sættes til to timer og dels hele det elektroniske aspekt i det

En microcontroller vil nemt kunne holde øje med tiden. Jeg vil påstå at den er præcis nok til ikke at tabe for mange sekunder, hvis man kører den på den indbyggede oscillator.
-Ellers kan man sætte et clock-krystal på, så vil du få samme præcision som et almindeligt digital-armbåndsur.
En microcontroller bruger ganske lidt strøm.

Citér
Kunne sagtens bruge en sådan her servo http://modelskibet.dk/product.asp?product=967, som ville kunne dreje en tap væk og frigøre tråden,(tror jeg), men den skal jo tilsluttes et nedtællingsur mv.

electrozone.dk har servoer der kommer længere ned i pris; plus han har selvfølgelig andre sager også.

Måske ville løsningen være noget mere i stil med en snor/et reb (jeg kender reb som kan holde flere ton, så styrken er ikke noget problem, og der er gode priser på disse reb samtidig).

-Husk... Det er nok mest praktisk at åbne, og ikke lukke... Vi kan ikke have at hesten sidder fast i hegnet. ;)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: elektrisk lås?
« Svar #5 Dato: November 16, 2011, 20:02:35 »

Jamen tak for komplimenten. Jeg er ikke specielt skrap, men synes bare det er sjovt at lege med elektronik. ;)


Hva er det da for noget pjat at sige? Det lader jo til at du rimelig skrap til elektronik :D

Ang det med at få splitten ned, så er jeg ret sikker på at de servo motorer som sidder i vw transporter T4 omkring årgang 92, de hopper tilbage når der slippes for strømmen. Så der skal kun et kort varigt 12v signal på, for at den slipper for hegnet.
Ved selvfølgelig ikke om det er en generel ting ved tyske biler. Men sådan en servo burde ikke være dyr, hos en rimelig hugger.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline kennet79

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Fatter jo minus !
    • Vis profil
Sv: elektrisk lås?
« Svar #6 Dato: November 16, 2011, 22:20:45 »
Hej igen

Citér
Ang det med at få splitten ned, så er jeg ret sikker på at de servo motorer som sidder i vw transporter T4 omkring årgang 92, de hopper tilbage når der slippes for strømmen. Så der skal kun et kort varigt 12v signal på, for at den slipper for hegnet.
Ved du, hvad de servoer styrer, lidt mere præcist, så jeg ved hvad jeg skal lede efter? Lyder som en bedre og mere holdbar løsning end de mindre hobby-servoer.... Lyder faktisk rigtigt godt...

I ER BARE FOR COOL, HERINDE! TAK FOR HJÆLPEN, INDTIL VIDERE

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: elektrisk lås?
« Svar #7 Dato: November 18, 2011, 21:15:54 »
Det er til centrallåsen. Jeg skal hjem til de gamle her i weekenden, så hvis jeg kan finde den jeg har liggende der, så kan jeg lige afprøve den og se om jeg husker rigtig. Så kan jeg også lige snuppe et billede af den :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: elektrisk lås?
« Svar #8 Dato: November 30, 2011, 12:36:15 »
Den jeg snakkede om er fra en Chrysler Grand Voyager en lige som den her.

Den fungere således at når den får en spænding på 12v så hopper den enten ud eller trækker sig sammen, alt efter hvor man sætter plus og minus, og hopper tilbage til sin start position når der ikke længre er 12v på.

Den på Transporter T4 den fungere så ledes at når den for et 12v signal så skifter den position.

Håber det var til nogen hjælp :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.