hjælp til forbindelse af modstandsstyret relæ (Læst 2249x)

Offline Noack

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
hjælp til forbindelse af modstandsstyret relæ
« Dato: December 26, 2011, 03:08:57 »
Hej ...

Først lige en "HI5" til Morten og Rune ... kanon initiativ dér ...  ;)

Jeg har rodet mig ud på lidt dybt vand, og håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig ud af den her.

Jeg har en thermostatstyring med ledninger som følger:

Rød: 12/24 volt + (jeg bruger 12 volt)
Brun/grå: Stel
Gul: Startsignal til fyr (+ ved tændt og ingenting ved slukket)
 
Værdi 1:    Grå/Rød: Ohm-værdi Ca.  1,7 K-ohm til 2,1 K-ohm. Denne justeres manuelt med uret 5 - 32 grader.   Måles mellem stel og denne.
 
Værdi 2:    Grå: Samme værdier som Grå/Rød, denne er bare afhængig af temperaturen (Temperaturføler), og har ved F.eks. 20 grader, samme værdi som hvis man manuelt sætter uret til 20 grader. måles mellem stel og denne.
 
Opgaven består i at "opfinde" en dims der kan trække et relæ når værdi 1 er højere end værdi 2, og afbryder samme forbindelse når værdi 2 overstiger værdi 1.
 
Det er en on/off forbindelse der skal trække et arbejdsrelæ, så det er ikke interessant om den slutter eller bryder når den ene værdi overstiger den anden, det skal bare være når den ene overstiger den anden, uanset hvor på Ohm-scalaen det er.

Håber jeg har gjort mig forståelig, ellers må i spørge ...

På forhånd Tak ...

/Noack

 

Offline mads husted

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 32
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: hjælp til forbindelse af modstandsstyret relæ
« Svar #1 Dato: December 27, 2011, 17:09:58 »
Du kan bruge en op amp og lave en compartor også når jeg læser at du vil have 1>2 og 2<1 kunne du lave en såkaldt window comparator. Så op google efter det og du har grund ide´en til din opgave.

Det var sådan jeg ville løse opgaven... så håber det hjælp lidt.

//mads