drosle ned til 3.5 volt (Læst 3150x)

Offline stonefox

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
drosle ned til 3.5 volt
« Dato: Januar 12, 2014, 16:50:36 »
Hvad kræves der for at drosle en 15 watt / 12 volt LED Transformer ned til 3.5 volt ?
Steen

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: drosle ned til 3.5 volt
« Svar #1 Dato: Januar 12, 2014, 17:17:02 »
Du kan jo ganske simpelt gøre det med en lille switch mode forsyning http://dx.com/p/dc-3-2-40v-to-dc-1-2-35v-3a-auto-step-down-converter-voltage-regulator-black-177543 eller http://dx.com/p/dc-dc-converter-auto-step-up-step-down-solar-power-supply-module-red-151576
Hvis du ikke ønsker at spilde en masse effekt på varme....ellers en simpel linæer regulering med en LM317....det er så ensrettet spændingskonvertering vi taler :)

 

Offline yaboc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: drosle ned til 3.5 volt
« Svar #2 Dato: Februar 06, 2014, 10:03:55 »
Dimserne kan købes i kina via ebay for næsten ingenting inklusiv porto. Ca 3 ugers forsendelsestid.

 

Offline kjoller

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Antal brugbare Indlæg: 8
    • Vis profil
    • The Electronic Map Room
Sv: drosle ned til 3.5 volt
« Svar #3 Dato: Februar 06, 2014, 10:34:34 »
Ja, det kommer også an på hvor hurtigt det skal gå (levering), og hvor meget strøm du skal bruge.

Der er to grundlæggende muligheder: Linært og Switchmode

Linær neddrosling (regulering), regulerer spændingen, sådan at hvis du trækker 100mA ved 3.5V (350mW) ud af regulatoren, så løber der ~100mA ved 12V (1200mW) ind i den. Det vil sige at der går 850mW energi til spilde, som bliver til varme. Ved 0-100mA er det til at håndtere, men hvis du skal trække meget strøm, så bliver det lynhurtigt meget varmt, og du skal have en masse køleribber og den slags.

Switchmode er teknisk lidt mere avanceret (og jeg er ikke sej nok (endnu) til at forklare det i detaljen), men i bund og grund går der typisk mindre energi til spilde - og hvis modulet er dårligt konstrueret kan det også give en del støj. Hvis der skal trækkes meget strøm, så er switchmode nok den bedste løsning.

LM317, som janengelbrecht nævner, er en god, gammeldags og gennemtestet justerbar linær regulator. Man bruger et par modstande til at indstille spændingen, og en kondensator eller to til at stabilisere med. Simpelt kredsløb, og noget man 'bør' kende til. Jeg har en del liggende, og hvis du kommer forbi København NV, så kan du få én af mig.

Switchmode, så følg janengelbrechts link, jeg har selv én af de første moduler - man behøver ikke at forstå den for at bruge den, det er bare at skrue på skruen for at få spændingen op eller ned.