Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning (Læst 5002x)

Offline SRG

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Dato: Maj 31, 2020, 21:46:57 »
Halløj derude!

Det er mit første indlæg her på siden, og indledningsvis kan jeg fortælle, at min erfaring med elektronik stort set nul, så jeg håber I vil bære over med mig (og mine spørgsmål!).

Lad os gå direkte til sagen: det drejer sig om et lille elektronisk hobby-projekt jeg er igang med at stykke sammen ifm. min nyfundne interesse for ølbrygning. I den anledning har jeg fået et diagram fra et andet forum - se vedhæftning - men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bærer mig ad ift. en evt. installering af et fejlstrømsrelæ i kredsløbet, idet den lejlighed jeg bor i kun har et HFI-relæ på gruppetavlen, og som man kan se på diagrammet, så skal jeg til at lege med jævnstrøm, hvilket jeg har læst kan give anledning til en potentiel livsfarlig situation, da HFIen ikke måler DC og derfor ikke beskytter.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan/må installere et HPFI-relæ i kredsløbet her (sammen med automatsikringer selvfølgelig), uden det har nogen effekt på relæet i gruppetavlen?

Jf. nedenstående kilde må man nemlig ikke sætte relæ-type B bagved en type A/AC.
"/https://installator.dk/v%C3%A6lg-den-rigtige-fejlstr%C3%B8msafbryder/"

Og hvis I har nogle kommentarer til selve diagrammet modtager jeg dem også med kyshånd. Jeg kan dog lige sige, at det er kun et 2500W 13A element jeg benytter.

På forhånd mange tak og god weekend til jer alle! :)

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2020, 22:57:51 »
Hvis du ønsker at beskytte kredsen med hpfi, så kan du sagtens det. Køb et almindeligt 3faset hpfi. Du kører så bare kun nul og fase gennem denne. Jord skal IKKE køres med gennem hpfi.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #2 Dato: Juni 01, 2020, 08:42:27 »
Hvis det er styrespændingen til dit solid state relæ du er bekymret for, så bare glem alt om det! Der sidder Med garanti en overstrømsbeskyttelse i pid- modulet, og spændingen/strømmen er så lav at du ikke kan komme galt afsted!
Så hvis det var mig, var det bare plug and PLAY! (Er elektriker med hang til ølbrygning)  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline SRG

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #3 Dato: Juni 02, 2020, 15:38:27 »
Hej igen,

Tak for de hurtige svar, det sætter jeg stor pris på!
Det lyder kanon Jesper - godt at høre der er erfarne danske ølbryggere derude, som står klar med en hjælpende hånd  :)

Jeg vælger ikke at installere noget relæ i kredsen, og benytter derfor kun smeltesikringer til de enkelte enheder.

Jeg har dog et lille spørgsmål ift. mine ledninger:  på selve tavlen er der angivet, at man max må trække 10 ampere, så selvom mit badeværelse er af nyere installation (nye fuga udtag, sikkert forbundet med 1,5mm2 kabel og derfor egnet til 13A), er det da ikke en meget dårlig ide at trække de ca. ~10,8 ampere fra udtaget / udskifte sikringen til 13 ampere af hensyn til evt. dårlige varmeafledningsforhold i væggen? Der kan nemlig nedskaleres til et 2000w element, og jeg er selvfølgelig meget interesseret i ikke at brænde lejligheden af.

Jeg har overvejet at pille stikkontakten ud og måle Ø på lederen, men når man ikke ved hvordan de øvrige gruppers ledninger er sammenført i væggen/ved relæet iht. ovenstående er det vel ligegyldigt?

PS. det er måske værd at nævne, at lejlighedskomplekset er opført mellem 1940-1980.

På forhånd tak og god dag! :)
« Senest Redigeret: Juni 02, 2020, 15:40:09 af SRG »

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #4 Dato: Juni 02, 2020, 16:59:23 »
Hvis det er ældre lk materiel, står der sikkert Kun 10A på det!! Få monteret et cee stik ved tavlen, og få lavet en god forlængerledning der til! For nemhedens skyld, kan adapte sig til alm 230v udtag! 13/16A
Så behøver du ikke tænke på brand! ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #5 Dato: Juni 02, 2020, 19:48:04 »
Tilhænger af cee stik ved tavlen!
Vedr solidstate relæ så vær obs på fake modeller (kina)og køling special hvis du går efter 5kw
[url]https://hackaday.com/2018/08/24/fail-of-the-week-solid-state-relay-fails-spectacularly//url]

 

Offline SRG

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #6 Dato: Juni 03, 2020, 00:02:50 »
Hvis det er ældre lk materiel, står der sikkert Kun 10A på det!!

Det er lige præcis det der gør, jeg har dog været lidt på forkant med tingene og forhørt mig i andre fora mht. problemet
- jeg spreder alle mine spørgsmål ud, så jeg ikke bare bliver henvist til stærkstrømsbekendtgørelsen!  :D -
og en el-installatør gav mig det råd, at jeg bare kunne udskifte mine neozed d01 10a gg-sikringer med nogle 13A-typer, da der er taget højde for varmeafledningsforhold o.l. i den nyeste bekendtgørelse.
Men nu hvor i foreslår CEE-stik som den første løsning bliver jeg usikker holdbarheden af det råd?

Jeg skal dog lige nævne, at jeg bor i lejlighed, så tror ikke det er muligt med CEE-løsningen, desværre!

 

Offline SRG

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2020, 00:23:56 »
Forresten, jeg kan læse mig frem til at normale fuga-udtag er sikret mod >10a belastninger, så når jeg hiver 10,8A igennem kontakten, vil elementet så ikke sprænge sikringen i kontakten?

Synes godt nok det er bøvlet at få overblik over strømmen her i dk; intet under en elektriker-uddannelse tager så lang tid.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #8 Dato: Juni 03, 2020, 11:05:50 »
Det afhænger af om du har smeltesikringen eller automatsikringer.
Smeltesikringen kan tage en time på sig at smelte ved den dobbelte strøm mens automatsikringer er meget mere følsomme - afhængig af deres karakter.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Kredsløbsdiagram og relæer ifm. e-ølbrygning
« Svar #9 Dato: Juni 03, 2020, 13:53:34 »
Du kan jo evt fordele det på 2 varmelegemer a 1Kw (2 adskilte primær kredsløb) og så kun trække den halve strøm på 2 forskellige grupper hvis der er adgang til det.
Så holder dine sikringer og de ting der allerede er på gruppen kan formentlig stadig køre.