TV og billede (Læst 4358x)

Offline rasm9960

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
TV og billede
« Dato: November 06, 2020, 16:31:40 »
Hej

Mit TV er fornylig gået lidt i strykker.

Det kan tænde og lyden osv virker, men min skærm er sort.

Jeg kan finde frem til, at det muligvis har noget at gøre med den driver, som sidder i fjernsynet. Dog er jeg lidt i tvivl. Så jeg ville høre om der er nogle, som har en stort viden indenfor dette område, som måske kan være behjælplige med problemet.

Det jeg overvejer er, at udskifte noget af den hardware, som måske kan være problemet, men vil meget gerne have inputs.

På forhånd tak

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #1 Dato: November 06, 2020, 19:44:28 »
Standard fejl er at backlight slukker. Hvis du kikker meget nøje (brug gerne en lampe) er det nok baggrundslyset som mangler men billedet er der rent faktiskt.

Tjek dette først.

 

Offline rasm9960

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #2 Dato: November 07, 2020, 11:24:47 »
Hej

Det har jeg allerede tjekket og du har ret, men kan det fikse og hvad skal jeg evt bruge for at fikse det ?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #3 Dato: November 07, 2020, 15:10:48 »
Det ervmeget afhængigt af hvilken type backlight du har. Men da den er helt slukket er det ret sandsynligt drivern som er stået af i svi get.

Hvis det er CCFL findes der en højspændingsgenerator som kan have flere forskellige fejl - oftest drivtransistorerne som dør.

Begynd med at kikke på de forskellige print om der er brændte komponenter eller andre intressante ting som kan give idé om hvad der er sket.

 

Offline rasm9960

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #4 Dato: November 07, 2020, 22:44:53 »
Jeg har allerede tjekket de dele og kan ikke umiddelbart se nolge fejl eller lignende på fjernsynet.

Hvor kan man bestille en ny driver henne - Det er denne model jeg har philips 49pus6501/12

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #5 Dato: November 08, 2020, 11:38:35 »
Det ved jeg faktisk ikke. Ebay kan være en mulighed.

 

Offline rasm9960

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #6 Dato: November 08, 2020, 12:57:44 »
Går ud fra, at det skal være mere eller mindre identisk med det board jeg har på nuværende tidspunkt, men kan dog umiddelbart ikke finde et der er magen til. Eller er det ikke nødvendigt ?

Kan jeg godt anvende et board fra et mindre eller større tv ?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: TV og billede
« Svar #7 Dato: November 08, 2020, 18:12:07 »
Hej, prøv at kigge her
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1958902 og lad google oversætte så er der en der har samme problem
Update: The TV is working again! After replacing the LED strips, the display is operational again! Netflix and YouTube are streaming again without mercy to television (also in 4K).

Så  inden du køber et modul så prøv at se om du har spænding og om led'en backlight er afbrudt

Der er en service manual her https://elektrotanya.com/philips_55pus6401_chassis_qm16.3e_la_sm.pdf/download.html#dl