Led driver 120W ved 48V (Læst 13530x)

Offline pede

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 13
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Led driver 120W ved 48V
« Svar #15 Dato: August 29, 2019, 21:47:55 »
Har du 10 - 12V tilgængeligt i konstruktionen?
De fleste driverkredse kan nemlig køre på op til 12V.

Man kan dog lave en egen version af et par transistorer i emitterfølger-koppling, en NPN + en PNP hvor emitterne er kopplet sammen og videre til MOSFET gate og baserne er kopplet sammen.

PNP kollektor till GND og NPN kollektor til +12V.

Så tager du en NPN (f.eks. BC547), emitter på GND og kollektor på emitterfølgernes baser. Du behøver OGSÅ en pull-up modstand fra BC547 kollektor til +12V.

Så klapper du en modstand mellem PWM-pinden og BC547 base og du er i mål.

Du kan skabe 12V med en spændningsdeler men HUSK en elektrolytkondensator (220µF+) til at stabilisere. De 12V er ikke voldsomt kritiske men ska være 9V < X < 13V.

Det har jeg faktisk forsøgt med en BC547 og en BC557 dog uden det store held :/ Jeg forstår virkelig ikke hvorfor min FET bliver så varm ved 1.9A og 48V... Det burde sku ikke være så svært at få til at virke. Jeg trode det var en dårlig FET men har prøvet med andre typer også og det er samme problem :(

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Led driver 120W ved 48V
« Svar #16 Dato: August 30, 2019, 07:32:56 »
Med "normale" MOSFET behøver Vgs havne på omkring 10V for at den skal være helt ON.

Opnår du ikke det optræder den som en varierbar modstand hvor der afsættes effekt i transistoren.

MEN - den ER jo en varierbar modstand så hvis der ikke er nogen strømbegrænsning på LED'erne skal strømmen begrænses noget sted = transistoren.

EDIT:
Sad og ledte tilbage og indser at jeg er meget usikker på præcis hvordan du har koblet og præcis hvad du vil opnå.

Hvis du vil skabe en PWM-bar konstantstrømsstyring med MOSFET'en så KOMMER transistoren at være det sted hvor der bliver varmt!

Strømmen till LED skal være begrænset et eller andet sted, hvis ikke i en modstand så i transistoren. Hvis den strømbegrænsning sker med "høj" spænding over det begrænsende element bliver det element varmt!

Så det ville være godt at vide helt præcist hvordan du har koblet.
« Senest Redigeret: August 30, 2019, 07:39:47 af Icecap »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Led driver 120W ved 48V
« Svar #17 Dato: August 30, 2019, 09:30:16 »
Blot lidt add-on tanker.
Du nævner at din LED kan tåle 45V 1,9A og at din PSU er 48V
Kan se på billedet at der sidder et potentiometer på din PSU ... måske du kunne justere den ned til 45V så din LED ikke har brug for ekstra begrænsning.

Eller kan en modstand på 1,5 Ohm 5,7W i serie begrænse strømmen så ovenstående passer
Har du ikke nogle 5+W modstand så tag 10 stk 15 Ohm parallel og se om det hjælper.

En anden ting so jeg ikke kan se på billedet, måske dit skop har en signal generator output (nogle har)  så du kan teste med forskellige amplituder and dit syresignal / ofset / freq mm eller hvis du har adgang til en løs signal generator.