Hvorfor stiger Volt (Læst 4247x)

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvorfor stiger Volt
« Dato: April 02, 2020, 11:32:38 »
Halløj
Jeg har i en alt for sen alder besluttet at lære mig selv lidt om strømforsyninger  :o , så beklager hvis der dukker nogle noob spørgsmål op.
Jeg har en god stor transformer der giver 36v, på den har jeg så sat en rectifier og en kondensator, mit spørgsmål er så, hvorfor stiger volten fra de 36v AC til 50v DC. evt et navn på hvad der sker, så jeg ved hvad jeg skal spørge google om. ?
Mvh Bo

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hvorfor stiger Volt
« Svar #1 Dato: April 02, 2020, 13:35:56 »
<Spændingen> stiger som sådan ikke!

De 36V er AC-spændingen og angives som den effektive spænding som energien giver men ved DC.

AC er jo en sinus (i det her tilfælde) og hvis du smækker et modstand på den og måler effekten som afsættes i den ville den effekt være den samme som om at det var en DC med 36V. Nu er det jo AC og der er toppe og dale, ved sinusform gælder det at toppene er kvadratroden af 2 gange højere.

Samtidigt ensretter du OG HAR EN UDGLATTNINGSKONDENSATOR PÅ. Dette gør at den kondensator bliver opladet til den højeste spænding som kommer (minus et par diodestrækninger) hvilket giver (36V * √2 =) 50,9V.

Træk fra hvad 2 dioder i enretter-broen har over sig (enkelt set
2 * 0,7V) og du er i mål.

Det er også sådan at spændingen ud af en transformator angives ved nominel belastning. Dette kan have stor betydelse ved små transformatorer, en 12V @ 100mA kan have 18V ubelastet.

 

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvorfor stiger Volt
« Svar #2 Dato: April 02, 2020, 19:31:25 »
Hej igen
1000 tak for den fine forklaring, af uransalige årsager fattede jeg det meste og det giver god mening,  :)

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hvorfor stiger Volt
« Svar #3 Dato: April 02, 2020, 21:55:16 »
Herligt! Det glæder mig at det gav mening.