Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - chaospilot

Sider: [1]
1
Køb og Salg / Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: Maj 05, 2016, 19:27:33 »
Joda. af helikopteren eller af elektronikken?

Skal hilse og sige det er en fantastisk maskine hvis man gerne vil tale med naboerne. nogle har det lidt anstrengt med støjen - forståeligt - men hold da op et cirkus for et par flyvninger...


2
Køb og Salg / Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: Maj 03, 2016, 19:01:48 »
Hej Gerd,

Nej, det er en rigtig helikopter.

Jeg har dog erfaret, at CAN bus signalet ikke er for godt til at få motor RPM ud, og man i stedet skal tage det fra Coilpack - der kommer der et 12v signal hvor den viser 2 x impuls for hver RPM motoren tager.

ud fra det bør det være relativt let at lave en motorstyring der kan regulere motorRPM. Det er en lille elektrisk steppermotor, der mekanisk trækker i et gaskabel.

Som en gammeldags fartpilot før det blev så digitale. den jeg havde i min Carina E fra 98 ville sikkert være fin til formålet.

Dennis

3
Køb og Salg / Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: April 30, 2016, 14:26:33 »
hej igen,

Jeg har ikke fået nogle svar - og jeg har undersøgt det noget mere.

Opgaven er blevet mere simpel, idet man kan tage impulser ud fra en motorsende i forholdet 1 til 2. så 1 impuls vil betyde 2 rpm.

det jeg har behov for er et kredsløb der tæller impulser fra motoren. er det over setpoint skal den tage gas af - er det under setpoint skal den give mere gas.

Der skal være indstilling for 98, 100, 102 og 104% RPM - 100% er 4250 RPM.

Er der nogen der kan lave et kredsløb til denne relativt simple opgave?

Dennis

4
Køb og Salg / Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: November 15, 2015, 21:12:19 »
Helikopter governor
Hej alle

Jeg har bygget min egen helikopter og har brug for en governor. Jeg er ikke selv elektronik haj – men vil gerne betale en der er haj for at lave en sådan governor til mig.
En governor er en simpel elektronik der holder RPM på rotorsystemet på 100% ved at regulere gassen på motoren via en servomotor.
Governoren taler med motoren CAN bus (standard bil CAN bus) og udlæser RPM herfra. De skal være 4250 RPM ved 100% rotor rpm.
Governoren har 2 switches til at kontrollere den med.
On/off switch – siger sig selv
Toggle op /ned. Når man slår governoren på, så vil den være udvirksom under 80% rpm. Nær man selv gasser op og rammer 80% vil governoren tage over og servomoteren slå til og holder 100%. Trykke man på toggle ned sættes denne til 98% - og toggle op sætter man den til 102% - og anden gang du trykker toggle op så sætter den 104% RPM.
Dertil en lysdiode der indikerer om governeren er slået til eller ej.
Den servo som jeg ved virker med governoren er en Globe Motors - Part number 5A2337-24 - Volt DC : 12
Historien er den, at fabrikken har lavet disse før i tiden – men er nu gået konkurs. Derfor kan de ikke levere. Jeg har nogle beskrivelser liggende af den på engelsk, som jeg kan maile til den der er interesseret i projektet.
Der er monteret ledningsnet til den allerede i helikopteren, så der er et specielt multistik der skal bruges til koblingen. Dette har jeg billeder af – og beskrivelser af hvad for connections der er i stikket.
Når den er lavet skal den bygges ind i en stabil og vandtæt boks der skærmer mod elektrisk støj.
Kunne det være noget for dig, så mail mig via forumet eller på dnh@itafdelingen.dk

Dennis

5
Generel Elektronik / Sv: Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Dato: Oktober 12, 2011, 13:52:56 »
@Tage

Jeg henholder mig til den BL der beskriver MEL for fremførsel af luftfartøjer om natten. Et af kravene er en dreningsviser (den type der viser rate 1 drej) og dertil lys i cockpit mv. Du kan selv hente hele BL'en på transportstyrelsens hjemmeside.

Resten af instrumenterne (ADI, HSI GPS osv. skal være forsynet af flyets normale forsyningskilde og er dermed tilgængeligt under normal operation.

@bok

Jeg har tænkt over diodeløsningen med relæ. problemet er, at når man slukke maskinen ned, så vil standby instrumenterne køre videre, og dermed aflade standby batteriet.

Det er fint nok for det lades jo op igen næste gang man starter maskinen op, men den skal så fuldtoplades inden man kan tillade sig at få et motorbortfald. Det må man lige have programmeret ind i ECU'erne :-)

jeg tror bare jeg laver en rigtig gammeldags løsning med en manuel kontakt som man har det i de store maskiner, som forsyner COM og drejningsviser.

Alt jeg behøver er så en vedligeholdelseslader og et batteri der er let til forsyning af standby strøm.

6
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: Oktober 05, 2011, 16:11:30 »
Rolig nu, så meget haster det jo heller ikke :P

7
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 30, 2011, 20:24:37 »
Ja, det kunne være en idé.

Jeg ved som sagt ikke hvad der forsager de spikes, men hvis designet er lavet så det kan modstå de værste, så er det sikkert helt fint :-)

Jeg går ud fra Kenn var frisk på opgaven?


8
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 28, 2011, 21:06:27 »
Jeg er helt med på hvordan en generator virker ;D

Her er dog tale om en alternator - altså en "generator" der laver vekselstrøm. Det bruges stort set altid på enmotorede flyvemaskiner/luftfartøjer.

På den jet jeg flyver har vi "starter-generators" - som både kan starte jet-motorerne og efterfølgende resettes og anvendes som generator. Det sparer en del vægt og fungerer udemærket.

Men igen er dét en alternator der sidder på helikopteren. Det bliver så ensrettet i en brokobling og lader derefter batteri samt forsyner de elektriske systemer. Jeg ved ike hvor spikes'ne kommer fra. Ej heller om de kommer, men fakta viser dog at de kommer fra tid til anden, og alle elektriske komponenter der anvendes skal designes på de kan klare de værste af dem.

På jet'en må vi f.eks. ikke starte motorerne og sætte generators on-line med avionics on (Med mindre det er en "air-restart" hvor man ikke har et valg - idet der til tider dannes stores spikes, som kan ødelægge avionics / navigationsudstyret. Jeg skal hilse og sige det er ret så dyrt udstyr på sådan en "kael" :-)




9
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 28, 2011, 19:08:56 »
Det er et 12 volts system, men spændingen vil under start af moteren falde til ca. 9 volt - måske lidt lavere med et dårligt batteri - og vil normalt køre med 14 volt når alternator kører og lader.

Der kan jo forekomme peaks i forskellig retning - selvom det ikke burde kunne - så viser praksis, at det sker. Det kan gå betydeligt højere - måske 25 volt.


10
Generel Elektronik / Hjælp til Stand-By-Powersupply
« Dato: September 27, 2011, 17:50:09 »
Jeg er ved at bygge en helikopter, og for at må flyve i den om natten, skal man have dette instrument på en altnernativ energikilde end de primære flyveinstrumenter.

http://www.mglavionics.co.za/Infinitec/Manuals/AV1.pdf

Den bruger blot 38 mA med baggrundsbelysning.

Det skal være sådan, at hvis strømmen går, så kører dette, og kun dette, instrument videre på et lille 12v batteri i mindst 30 min. Batteriet skal kunne lade / vedligeholdes under normal drift, og batteriet skal have en super holdbarhed så man ikke oplever det ikke virker den dag man skal bruge det.

Nogle gode ideer?

11
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 27, 2011, 17:45:33 »
Altså, jeg er klart tilhænger af at køre det digitalt. specielt fordi det kan programmeres om hvis jeg ikke har tænkt mig ordentligt om da jeg lavede kravsspec. til det.

Men jeg har måske ikke den fornødne indsigt og redskabet til selv at kunne lave det - selvom jeg gerne ville.

Så hvis nogen kan / vil give en hånd med det praktiske, så giver jeg gerne en skilling for det som tak for hjælpen.

Komponenter mv. kan jeg sagtens selv indkøbe hvis det kan være en hjælp.


12
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 27, 2011, 16:45:25 »
Hmm - tak for de gode svar. Jeg syntes det ser lidt mere kompliceret ud end jeg først havde antaget - eller også ligger min elektronikkendskab på et lavere niveau end jeg havde håbet.

Anyways, er der en der vil hjælpe mig med at bygge et færdigt kredsløb der udfører opgaven for en eller anden betaling? vi har konto hos farnell så komponentindkøb er ingn problem. men bare det at få lavet et prin er mig uoverkommeligt, idet jeg ikke har tilgang til fotoprint udstyr osv - og at købe det for en enkelt anvendelse ville også være lidt spildt...

Jeg har også brug for et andet lille kredsløb til helikopteren som jeg også får behov for at få hjælp til...

Dennis

13
Generel Elektronik / Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 25, 2011, 22:27:06 »
Størrelsen tiltaler mig meget. Men SMD syntes jeg er besværligt med de redskaber jeg selv har til rådighed. Programmet skal vel også laves inden det overføres - spørger jeg måske dumt?


14
Generel Elektronik / Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 25, 2011, 16:06:03 »
hej,

Jeg må indrømme, at min elektronikviden er ved at være meget langt væk. Jeg bygger en helikopter, og til den skal jeg have en advarselslampe (LED) der først blinker 10 sekunder og derefter er steady on hvis spændingen falder til under 13 volt. Den skal slukkes igen hvis spændingen atter går over 13 volt.. (F.eks. når maskinen startes og inden alternator kobles til.)

Der skal være en forsinkelse på, så spændingen skal have været under 13 volt i 10 sekunder ca. inden advarselslampen går af - og den skal have været over 13 volt inden advarselslampen slukkes.

Er det nogen der kan hjælpe mig med at lave et rigtige simpelt - ok ikke mindt vægtmæssig let - løsning på dette?

Sider: [1]