Hjælp / opgave - helikopter governor (Læst 8873x)

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp / opgave - helikopter governor
« Dato: November 15, 2015, 21:12:19 »
Helikopter governor
Hej alle

Jeg har bygget min egen helikopter og har brug for en governor. Jeg er ikke selv elektronik haj – men vil gerne betale en der er haj for at lave en sådan governor til mig.
En governor er en simpel elektronik der holder RPM på rotorsystemet på 100% ved at regulere gassen på motoren via en servomotor.
Governoren taler med motoren CAN bus (standard bil CAN bus) og udlæser RPM herfra. De skal være 4250 RPM ved 100% rotor rpm.
Governoren har 2 switches til at kontrollere den med.
On/off switch – siger sig selv
Toggle op /ned. Når man slår governoren på, så vil den være udvirksom under 80% rpm. Nær man selv gasser op og rammer 80% vil governoren tage over og servomoteren slå til og holder 100%. Trykke man på toggle ned sættes denne til 98% - og toggle op sætter man den til 102% - og anden gang du trykker toggle op så sætter den 104% RPM.
Dertil en lysdiode der indikerer om governeren er slået til eller ej.
Den servo som jeg ved virker med governoren er en Globe Motors - Part number 5A2337-24 - Volt DC : 12
Historien er den, at fabrikken har lavet disse før i tiden – men er nu gået konkurs. Derfor kan de ikke levere. Jeg har nogle beskrivelser liggende af den på engelsk, som jeg kan maile til den der er interesseret i projektet.
Der er monteret ledningsnet til den allerede i helikopteren, så der er et specielt multistik der skal bruges til koblingen. Dette har jeg billeder af – og beskrivelser af hvad for connections der er i stikket.
Når den er lavet skal den bygges ind i en stabil og vandtæt boks der skærmer mod elektrisk støj.
Kunne det være noget for dig, så mail mig via forumet eller på dnh@itafdelingen.dk

Dennis

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #1 Dato: Januar 01, 2016, 22:40:34 »
Som tidligere helipilot, så kan man købe disse gov. i de fleste modelbutikker.

Jeg smider et link til den butik hvor jeg har handlet mange gange.

http://rotordisc.dk/shop/frontpage.html

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #2 Dato: April 30, 2016, 14:26:33 »
hej igen,

Jeg har ikke fået nogle svar - og jeg har undersøgt det noget mere.

Opgaven er blevet mere simpel, idet man kan tage impulser ud fra en motorsende i forholdet 1 til 2. så 1 impuls vil betyde 2 rpm.

det jeg har behov for er et kredsløb der tæller impulser fra motoren. er det over setpoint skal den tage gas af - er det under setpoint skal den give mere gas.

Der skal være indstilling for 98, 100, 102 og 104% RPM - 100% er 4250 RPM.

Er der nogen der kan lave et kredsløb til denne relativt simple opgave?

Dennis

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #3 Dato: Maj 01, 2016, 17:49:10 »
Hej chaospilot,
du skriver om "CAN bus".
Er det en model helikopter?

gerd

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #4 Dato: Maj 03, 2016, 19:01:48 »
Hej Gerd,

Nej, det er en rigtig helikopter.

Jeg har dog erfaret, at CAN bus signalet ikke er for godt til at få motor RPM ud, og man i stedet skal tage det fra Coilpack - der kommer der et 12v signal hvor den viser 2 x impuls for hver RPM motoren tager.

ud fra det bør det være relativt let at lave en motorstyring der kan regulere motorRPM. Det er en lille elektrisk steppermotor, der mekanisk trækker i et gaskabel.

Som en gammeldags fartpilot før det blev så digitale. den jeg havde i min Carina E fra 98 ville sikkert være fin til formålet.

Dennis

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #5 Dato: Maj 04, 2016, 09:59:05 »
Hej Dennis.
Det lyder som et meget spædende projekt!
Kan du ikke smide nogle billeder op? -Jeg er nysgerrig  :)

Mvh Anders 8)

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #6 Dato: Maj 05, 2016, 19:27:33 »
Joda. af helikopteren eller af elektronikken?

Skal hilse og sige det er en fantastisk maskine hvis man gerne vil tale med naboerne. nogle har det lidt anstrengt med støjen - forståeligt - men hold da op et cirkus for et par flyvninger...


 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #7 Dato: Maj 05, 2016, 21:33:55 »
Det er heller ikke hver dag man ser en hjemmebygget helekopter i nabolaget ;-)

Gerne billeder af det hele. Jeg er ligeså fascineret af mekanik som elektronik :) 
Mvh Anders 8)

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp / opgave - helikopter governor
« Svar #8 Dato: Maj 18, 2016, 22:04:49 »
Jamen vil da anbefale dig, at købe en controller af et professionelt firma....

Men hvis du absolut skal lave det selv, eller få andre til det..
Så skal du nok ud i noget:

Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3.
Microchip MCP2515 CAN controller. (via SPI)
Microchip MCP2551 CAN transceiver. (via SPI)
9-pins sub-D kabler og stik.
7-segment digi's eller TFT display.
Lidt knapper, switches, og rotary encoder.

Koden vil være baseret på interrupt timers, og vil egentlig i bund og grund være 'et PID loop', der tæller counts per second, og korrigerer.

Når det rent faktisk skal bruges i en 'rigtig' helikopterstyring, hvor sikkerhed og menneskeliv er vigtigt, så skal det loddes ordentligt på kvalitets print.
Det vil sige.. printplader er renset for fedt og snavs med 99% isopropylalkohol - gummihandsker bruges, når surface komponenter monteres, og i en reflow oven med korrekt reflow profil.
Og naturligvis ESD armbånd / måtte, og ikke billige dele fra eBay som kan være fakes, 'out-of-specs', osv osv.
Derudover skal det lakkes, og evt. stødabsorberende ophæng / boks etc.

Der skal designes en prototype, derefter printplader, loddes, lakkes, mikroskop tjek af lodninger.. og det hele bliver tidskrævende, fordi alt skal være i orden. med ESD armbånd, pincitter, etc etc etc.
Ved godt at det ikke er fabrikering af harddiske i støvfrit miljø.. men hvis du bare vil lave noget hurtigt Arduino UNO på et prototype print fra eBay, med kopi IC kredse.. sååååeh...  ;D

Hvad regner du selv med, at det kommer til at koste både i dele, og i 'løn' / arbejdstimer ?
- Der ligger ret mange timer i sådan et projekt her.