Scooter alarm + GSM (Læst 7221x)

Offline Spoon_dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Scooter alarm + GSM
« Dato: Oktober 26, 2010, 18:00:35 »
Scooter alarm + GSM
Formål
At lave en lavpris GSM alarmsystem ved at koble et alarm system sammen med en alm. mobil telefon.

HW
THOR MC/Scooter alarm
Nokia 3310

Funktion
Nuværende:
Når alarmen kobles til blinker blinklyset en gang og højtaleren giver et kort bib.
Når alarmen kobles fra blinker blinklyset to gange og højtaleren giver to korte bib.
Når auto start benyttes tænder blinklyset konstant i 3-5 sek.
Når alarmen advarer om at der snart aktiveres en reel alarm bipper den tre gange med 3 sek mellemrum.
Når alarmen aktivers kører højtaleren konstant og bliklys blinker. Højtaleren varierer i frekvens.

Ønsket:
Når alarmen er aktiveret sendes et signal til telefonen som ringer til et foruddefineret nummer.

Funktion:
Boardet trigger på blinklyset. Det ignorere de små blink som kommer ved til og frakobling af alarm samt forvarsel blink. Diode sørger for at alm. blinklys ikke kan trigge.
Når alarmen trigges og telefonen ringer skal røret løftes, opkaldet må ikke afvises da det vil sætte telefonen til telefonsvare og opkaldet aldrig afsluttes. Når røret er løftet kan der lægges på igen, eller lyttes efter om der står nogen ved scooteren. Når timeren løber ud slår relæet fra og boardet er klar til en ny alarm.

Note: Mobil telefon aktiveres ved at kortslutte knappen "7" som er forudprogrammeret på telefonen til at ringe til min egen telefon. Når jeg ser at min "tyverialarm" ringer så ved jeg at der er gået en alarm. Samtidig er der sat en 5v spændings regulator på til at generere forsyning til mobiltelefonen.

Mange tak for jeres hjælp.

MvH Mads
« Senest Redigeret: December 13, 2010, 13:57:54 af Spoon_dk »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #1 Dato: Oktober 26, 2010, 22:10:18 »
Hej Mads og velkommen til.  :D

Dit projekt lyder rigtig spændende, kan jeg da lige starte med at sige.

Med henhold til at den skal ringe til dig, kan du lave et timerkredsløb som slutter knappen "2" med et relæ i den givet tid som din mobil skal bruge på at aktivere lynopkald. Som timerkreds kunne du bruge en 555'er  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Spoon_dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #2 Dato: November 24, 2010, 14:17:12 »
Mange tak for ideen med timeren A5ive.
Jeg har nu gået og tænkt lidt over hvordan man kunne løse det og indså at med den måde som tyv-alarmen er opbygget kan det ikke lade sig gøre at aktivere telefonen når alarmen "reelt" aktiveres (ikke hvis det forsat skal være en low-cost løsning).

Min løsning som jeg vil forsøge er at nedsætte følsomheden af alarmen (indstilling som kan justeres på alarmen) og lade timeren blive aktiveret straks når alarmen aktivere forvarslingen. Timeren trækker et relæ som slutter knappen på telefonen.

Jeg vender tilbage med om det lykkedes.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #3 Dato: November 24, 2010, 14:59:56 »
Ja. det må du endelig gøre  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Spoon_dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #4 Dato: December 02, 2010, 10:01:43 »
Jeg er nu løbet ind i at jeg skal have sat en kredsløb på som ignorere alle signaler mindre end 1-2 sekunder for at fjerne tilkobling- og frakoblingsblink. Derudover skal der også en forsinkelse ind mellem timer 1 og timer 2.

Se også diagram 3

Mon der er nogen med et godt forslag?

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #5 Dato: December 02, 2010, 15:05:42 »
hvorfor bruge et kredsløb til at lægge på igen? altså jeg mener at hvis din alarm ringer til dig, så hvis du selv lægger på så lægger mobiltelefonen som er sat til alarmen vel automatisk på?  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Spoon_dk

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Scooter alarm + GSM
« Svar #6 Dato: December 02, 2010, 16:24:22 »
Ah ja, selvfølgelig. Jeg kom kun til at tænke på at jeg afviser opkaldet, og så går den på tlf. svare med det samme. Men jeg skal jo tage opkaldet, lytte om der er nogen som står og roder og så lægge på. Mange tak, det har jo noget med brugen at gøre.